cement i hovarna, vad fattas i relationen?

psychogrrl

Trådstartare
Min pålle kom ju, som några kanske vet, i princip vild från Frankrike till Sverige i höstas. Jag har jobbat mycket med förtroende och tycker att vi kommit väldigt långt. Självklart har det gått i vågor.

Ett problem jag genomgående (sedan jag kunde ta på grimma, leda honom och ta ut honom från hagen) haft när vi ska gå in (ut från hagen, bort från flocken) är att han får cement i hovarna (han går inte omkring på stället utan bara ställer sig, tittar lite in mot gårdsplan, men ser inte jätterädd ut). Jag har provat alla möjliga metoder för att lösa det.

Låta honom stå och titta och efter ett tag be (ta ett lätt tag i repet och smacka i kinden). Om han inte går då ber jag lite mer (tar lite hårdare i repet och smackar lite hårdare). Om han inte går då kräver jag (tar ganska hårt i repet och läpp-smackar). Om han inte går då blir jag väldigt bestämd och "tvingar" honom (går med väldigt bestämda steg åt det håll jag ska (mot utgången på hagen) och "drar" med honom). Funkar sådär, han står så länge han vill och jag vill egentligen inte tvinga honom utan att han ska gå när jag ber. Förmodligen ber jag väl i fel tillfälle när jag måste gå så långt som att tvinga honom? Jag har provat att hålla kvar tryck på nacken och ge eftergift när han tänker framåt, funkar inte (vi står bara och har dragkamp om vem som är envisast och även om jag "vunnit" blir det samma grej nästa gång). Jag har provat att ta in honom på en liten volt (så han inser att han inte får stå still). Provat att driva honom framför mig, men då får jag bara honom mot mig (i sinnet).

Vi har en bra relation, men tydligen är det ju något som fattas (duh...). Han har förtroende för mig på de flesta sätt, men tydligen inte i att jag inte tar honom till saker som är farliga (och det kan väl jag hålla med om lite). Vi kompiskliar, han kommer och hälsar när jag kommer ut i hagen osv.

Det dumma är ju att gårdsplanen ofta är väldigt stressande (massa skräp som låter när det blåser, det åker omkring truck, går omkring människor etc). Hur ska jag få den mindre stressande? Nu har jag gått tillbaka till början och att bara ta ut honom på gårdsplan utan att kräva något och bara sitta och mysa i solen. Kanske jag ska ge honom nåt "godis" (typ solrosfrön, äppelcidervinäger, olja eller nåt?) som han vet finns där ute, iaf till en början? Han har ju varit stressfri ute på gårdsplan förut, men efter att de börjat rensa så har nog det hänt för mycket på en gång (saker jag inte har någon kontroll över).

Jag har också lagt märke till att han tillsammans med de andra hästarna inte så ofta följer utan ofta är den som leder. De är 10 hästar just nu och han är just nu ungefär i mitten i rangordningen i flocken. Det har tillkommit 3 nya på ganska kort tid nu och han har då stigit lite i rang. Kanske det bästa vore att få Mourven att tro att det är hans idé att gå ut från hagen? Men hur får jag då honom att tro det?

Att leda honom och att han följer mig funkar bra, så länge det inte är farliga grejer som väntar (fast när han är uppe i stressen så följer han efter totalt). Kanske det till en början bara är att vänta ut honom? Han är väldigt envis, så också jag ;) Vi har överenskommelsen "frihet under ansvar", men kanske jag brutit i det, eller inte förklarat tillräckligt tydligt?

Jag märker att när jag tagit ut honom på gårdsplan och det kommer folk så blir han stressad. När jag sen ställer mig och pratar med dom kan han nästan ställa sig och sova? Är det min röst? Eller att min uppmärksamhet helt försvinner från honom?

Pålle har väldigt stor integritet och har tidigare hållt de andra hästarna "på sin kant" väldigt tydligt. Även mig kan han ju säga åt ganska tydligt när jag gått för långt ;)

Ja, någon som kanske har lite tips?
 
Säkerligen är det inte nog "enkelt" för att funka på den där hästen, men en fundering fick jag... När han saktar in och stannar, saktar du också in och stannar och vänder dig om och tittar på honom? Om du gör det - prova att inte göra det utan bara fortsätt gå. Du kommer kanske halvt snubbla ihjäl dig vid det tvära stoppet, men det är smällar man får ta. Han kommer också få ett "ryck" när han tvärstannar, men det vet han om. Så vänd dig inte om och titta på honom, utan stå kvar med tryck i grimman tills han behagar gå.

En annan grej jag tänkte var att du skrev att du fick hem honom i höstas i princip ohanterad, om jag förstod rätt. Har jag fel om jag antar att sedan dess har er kontakt och träning varit ganska intensiv, om än inte direkt fysiskt ansträngande? Mycket tid tillsammans, mycket förtroendeträning och många nya intryck för honom. Kanske han behöver en paus på en eller ett par månader, för att smälta allt som hänt.
 
Provat att både fortsätta gå och att stanna lite sakta när han stannar och vända mig om och titta bakom honom. Det senare funkar faktiskt bäst.

Jo, en paus kan kanske behövas. De ska släppas på bete snart (när stängslet är klart) så då tänkte jag att han ska få vila där nån månad och vänja sig vid det nya stället. Tills de flyttar gör jag bara som jag gjorde idag, sätta mig på gårdsplan och njuta i värmen utan att kräva något .)
 
Patsy, som inte var särskilt vild när hon kom gjorde så en period.

Det gick att förflytta henne genom stora serpentinbågar genom hagen (det tog EVIGHETER att komma in). Sedan stannade hon vid grinden och stod (visste ju att jag inte kunde släppa grinden så jag blev låst).

Då gjorde jag ngt jag inte gjort med henne innan eller efter, jag mutade. Ställde en skål med bananer och äpplen en bit utanför grinden så att hon gick igenom och jag kunde stänga.

Och sen tog jag gradvis bort den och efter en månad eller två så har det inte varit några mer problem (då har vi ju även jobbat mer på samarbete och ledarskap när vi kommit från hagen och mest gjort roliga saker).

Patsy är också ganska hög i rang (högst för tillfället) och just att få henne att gå ut genom grinden på eget bevåg gjorde stor skillnad.
 
låter som han är ute går med dig o inte tvärt om. nu kan jag ju inget om vilda hästar men det är väl hästar det oxå!? tycker du ska ta hjälp av nån mycket erfaren och bestämma rangordningen er emellan... :D
rätta mig gärna nån om jag är helt fel ute
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 140
Senast: Masqueradee
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 217
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp