• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare Elwan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 410

Elwan

Trådstartare
Är "cavesson" detsamma som kapson? Sitter med "Maneige royal" som äntligen kommit med posten..:) rätt roligt med uppsatsskrivandet för tillfället!:idea:

Sv: cavesson?

Det borde det vara då man säger Headcollar om grimma och Lunging Cavesson om kapson....

eh.. versionen är ju på engelska, men det finns en massa franska termer med -så jag vet inte. Men jag drog slutsatsen att det borde vara kapson som beskrivs.

snaffle är ju tränsbett. bridle, hmm, kan det vara att det är vilket bett som helst? eller är det mer specifikt kanske kandar tex? Eller bara ett träns helt enkelt. Vad står det i för sammanghang?

cavesson är engelska för kapson, säkert franska oxå :) grimma heter vad jag vet (det min engelska ridinstruktör säger) halter på engelska om det var någon som undrade. rope halter om det är en repgrimma. fins säkert fler ord dock. :)

cavesson = nesebånd
riding cavesson = kapsun til å ri med
lunging cavesson = longeringskapsun

headcollar og halter er det samme, bare britisk / amerikans engelsk

Bridle er hodelag/träns med enkle tøyler. Med doble tøyler heter det double bridle.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
634
Senast: cowgirl81
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk... 4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 031
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 882
Senast: lilsan
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 482
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kastrering av tik - erfarenheter?