Elwan

Trådstartare
Är "cavesson" detsamma som kapson? Sitter med "Maneige royal" som äntligen kommit med posten..:) rätt roligt med uppsatsskrivandet för tillfället!:idea:
 
Sv: cavesson?

Det borde det vara då man säger Headcollar om grimma och Lunging Cavesson om kapson....
 
Sv: cavesson?

eh.. versionen är ju på engelska, men det finns en massa franska termer med -så jag vet inte. Men jag drog slutsatsen att det borde vara kapson som beskrivs.
 
Sv: cavesson?

snaffle är ju tränsbett. bridle, hmm, kan det vara att det är vilket bett som helst? eller är det mer specifikt kanske kandar tex? Eller bara ett träns helt enkelt. Vad står det i för sammanghang?
 
Sv: cavesson?

cavesson är engelska för kapson, säkert franska oxå :) grimma heter vad jag vet (det min engelska ridinstruktör säger) halter på engelska om det var någon som undrade. rope halter om det är en repgrimma. fins säkert fler ord dock. :)
 
Sv: cavesson?

cavesson = nesebånd
riding cavesson = kapsun til å ri med
lunging cavesson = longeringskapsun

headcollar og halter er det samme, bare britisk / amerikans engelsk

Bridle er hodelag/träns med enkle tøyler. Med doble tøyler heter det double bridle.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 874
Senast: Badger
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 191
Senast: escodobe
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 422
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp