Cavalier ser ut att köra inkorsningsprojekt!

Som jag förstått det så handlar det om att få in friska gener där målet är att bryta trenden med hjärtsjukdom och andra rasbundna sjukdomar. Som jag förstod det så ansåg de att avelsbasen var för liten för att bryta trenden inom rasen och målet är helt enkelt komma tillrätta med detta genom att ta in raser där dessa sjukdomar inte förekommer.

Tycker det ändå känns chansartat om man inte kan bekräfta via gentester att man faktiskt har fått med sig de friska generna i de djur man sen avlar vidare på. Eller finns det gentest för de sjukdomar man är fokuserad på? I så fall är det ju görbart. Tyvärr är ju inte det fallet i många raser.

Har för övrigt studerat bilder av Mr X som nu fyllt ett år och jag måste ju säga att han ser väldigt trevlig ut, hoppas han kan bidra till rasen :p . Han är första valpen i projektet och inom snar framtid kommer man väl kunna se lite resultat trilla in från x-kullarna, väldigt spännande!
Asså, vovvarna från japansk spets-kullen är typ onödigt gulliga :love: :love: :love: ååååh…

1732563396899.webp

Tycker det ändå känns chansartat om man inte kan bekräfta via gentester att man faktiskt har fått med sig de friska generna i de djur man sen avlar vidare på. Eller finns det gentest för de sjukdomar man är fokuserad på? I så fall är det ju görbart. Tyvärr är ju inte det fallet i många raser.

Vet inte om det så himla chansartat när man har så utbredda problem med tex hjärtsjukdom att para ut med raser där det inte förekommer. Förhoppningsvis så kommer man också hitta generna bakom sjukdomen i samarbetet med SLU.

Att inte göra något alls är väl ett värre alternativ när man har hamnat i en återvändsgränd när sjukdom är så utbredd i en snäv avelsbas tänker jag.

Som jag förstått det så handlar det om att få in friska gener där målet är att bryta trenden med hjärtsjukdom och andra rasbundna sjukdomar. Som jag förstod det så ansåg de att avelsbasen var för liten för att bryta trenden inom rasen och målet är helt enkelt komma tillrätta med detta genom att ta in raser där dessa sjukdomar inte förekommer.

Det handlar om att reducera risker för sjukdomar precis som man gör i avel inom sluten population.
Bara det att du gör det i mycket större utsträckning, samtidigt gör det för flera sjukdomar (i någon grad/olika grad) och får det mest grundläggande av allt: Bättre MHC och bättre möjligheter att så småningom kunna sätta högre krav på avelsdjur än man har råd att göra nu.

Men man kommer få ta fram många blandiskullar så länge man avlar linjärt. För det goda försvinner ju oerhört snabbt då.
Så får man hålla på tills man börjar tillämpa rotationer, det är det enda som blir hållbart.
Den här metoden kommer kräva ungefär 4 gånger fler blandraskullar och hålla på till man ger upp och de flesta valpköpare vill ha desinerhundar. Ex Cavalier Japansk spets blir kanske mer populära än Cavalier lhasa apso eller tvärtom.

Jättekul och absolut bra för individerna, men effekten blir kontrapriduktiv för populationen...det spelar kanske ingen roll enligt vissa, men jag tyckler det1 Jag tycker Cavalierens sällskapshundsvärde är stort. De är bland de mer sociala dvärghundarna , de är roliga och inte lika skälliga som många andra små.

Det behövs iaf rotationer för att göra det effektivt och bli mindre och mindre beroende av korsavel.
Så märkligt detta.

Dock sjukt söta valpar!! Och åtminstone att de får bli lite piggare och friskare vilket ju syns´ tycker jag <3

Så fruktansvärt gulliga! Men var i allsin dar kommer storleksskillnaden ifrån? Skiljer det så mycket inom endera ras?
Från vad jag kan hitta verkar japansk spets variera från 5 till 10 kg och cavailer typ samma, antar att om man gör en förstagenerationskorsning kan man få båda extremerna och lite till, eftersom det blandas? haha :)

Från vad jag kan hitta verkar japansk spets variera från 5 till 10 kg och cavailer typ samma, antar att om man gör en förstagenerationskorsning kan man få båda extremerna och lite till, eftersom det blandas? haha :)
Jag har dålig koll på raserna så det stämmer säkert, det såg bara så himla märkligt ut inom samma kull! Både cavaliererna och japparna jag träffat har liksom varit "stora småhundar", jag har aldrig sett någon pytteliten. :)

Så fruktansvärt gulliga! Men var i allsin dar kommer storleksskillnaden ifrån? Skiljer det så mycket inom endera ras?
Den kommer ifrån att det finns minst 3 olika former av dwafism hos hund och att de olika hr olika arvsgång.
Så det blir inte bara nya designerraser som SKK skapar, utan även subtyper inom dem.
Inte smart alls, men håller med...de är bedåranade och det kommer prinsessan Estelle också tycka.

Jag fattar inte varför man inte kör rotationsavel, det räcker nog inte om jag säger att man kommer få ta 4 gånger fler korsningskullar med den här metoden.

Eller jag fattar egentligen men säger jag som det är blir jag ju blockad här ifrån .
Åh...

SKK är inte till för att bevara raser...inte längre.
Det sker i forskningssyfte...och absolut inte för hundarnas skull.
_Men den här första och andra generationen kommer det ju bli friskare individer i.
Men vem vill ha cavalierer nu?
Det måste ske rotationer enligt vissa modeller för att det inte ska bli nya designerraser som slår ut de raserna man vill bevara.

Åh....ja, t.,o,m min 22-åriga dotter här i soffan som egentligen tjatar efter en större hund och helt nnan typ tyckte plötsligt att vi kan ha en sådan här också...för "Vi kan jui ha 4 hundar om bara den ena är liten.,,,,"

Vi är Så förda bakom ljuset.....
Men jag vill nog också ha en sådan här faktiskt! Why not! ? Säkert bra terapihund för de elever som är lite avvaktande för mina större hundar. Och jag hat alltså inte tänkt på dvärghund på 20 år....men min förta hund var en Cavalier och dessa är....väldigt....fina.....och säkert....lite enklare än.....en Belgare ;) ...som min dotter....egentligen..vill ha.... For god sake!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 225
Senast: Ragdoll
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 809
Senast: Derivata
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 240
Senast: Sasse
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 513
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025