Cavalier ser ut att köra inkorsningsprojekt!

Imponerande att våga ge sig in på ett sånt projekt efter över 30 år som uppfödare i rasen. Viktigt att en erfaren uppfödare visar vägen!
Håller med! Det var min första tanke. Hade inte blivit förvånad om det annars varit någon "ung och ny" som då de erfarna viftat bort som oerfaren och okunnig. Att det är en gammal erfaren uppfödare som direkt hakar på det här projektet tror jag är jättebra, och att det visar på att det här faktiskt är ett projekt som etablerats väl hos rasentusiasterna. Sedan vet jag ingenting om den specifika uppfödaren, om hon har bra/dåligt rykte eller så, men ja, spontant är jag mycket positiv!

Jag kom att tänka på den här tråden nu när "min" ras Drentsche Patrijshond har fått Ok från SKK att påbörja ett inkorsningsprogram.
https://www.drentklubben.se/web/sdpk-inkorsningsprogram/

Det har diskuterats länge inom rasen och jag är väldigt glad över att de flesta uppfödarna (över hela världen, för vi är så små) är med på tåget :up:
För något år sedan hade vi t.ex en omfattande hälsoenkät som nu finns i ett register, så att vi vet vilka hundar och linjer som drabbats hårdare av sjukdom. Väldigt bra för avelsarbetet.
Jag vill bara lyfta fram hela Drent-kollektivet som otroligt seriöst satsande på att inte rasen ska dö ut i sjukdomsdöden som verkar drabba fler och fler raser.
Jag blir varm och glad i själ och hjärta :heart

Jag kom att tänka på den här tråden nu när "min" ras Drentsche Patrijshond har fått Ok från SKK att påbörja ett inkorsningsprogram.
https://www.drentklubben.se/web/sdpk-inkorsningsprogram/

Det har diskuterats länge inom rasen och jag är väldigt glad över att de flesta uppfödarna (över hela världen, för vi är så små) är med på tåget :up:
För något år sedan hade vi t.ex en omfattande hälsoenkät som nu finns i ett register, så att vi vet vilka hundar och linjer som drabbats hårdare av sjukdom. Väldigt bra för avelsarbetet.
Jag vill bara lyfta fram hela Drent-kollektivet som otroligt seriöst satsande på att inte rasen ska dö ut i sjukdomsdöden som verkar drabba fler och fler raser.
Jag blir varm och glad i själ och hjärta :heart

Vad är det för sjukdommar och står det vilken ras som ska användas att korsa in?

Kan inte läsa filen tyvärr 🙈 men tycker de är intressant

Vad är det för sjukdommar och står det vilken ras som ska användas att korsa in?

Kan inte läsa filen tyvärr 🙈 men tycker de är intressant
Dokumentet verkar jättebra - läst och trott. En kall och klar analys av läget

Det handlar om epilepsi, en genetiskinavelsgrad inom rasen på på ca 23% och observationer av trolig inavelsdepression (infertila hundar, minskade kullstorlekar, förekomst av autoimmuna sjukdomar)

I dokumentet förs även en disksussion om jakten - i t.ex. Sverige är drenten en jakthund, stående fågelhund, men i Holland har få hundägare tillgång till lämplig jakt, vilket innebär att rasen där driver mot sällskap/sport. De svenska hundarna är fria från epilepsi, men rasen består totalt bara av ca 4 000 individer - dvs alla är beroende av att utväxla genetiskt material

Åtgärderna handlar om att ta vara på genetiskt material från fler av de 40 hundar som finns kvar i avelsbasen av rasens ursprungshundar. Och samtidigt kors in ffa vorsteher och lämpliga typer av kleiner münsterländer. Även andra lämpliga hundar ur rasgrupp 7 kan komma ifråga.

(PS jag blir glad att de tänker rädda drenten, för i min värld framstår de som en mycket "lagom" fågelhund som lämpar sig väl som dual purpose, jakt och familj. Jag kan också föreställa mig att den typ av jakt som finns i hundarna, leder till att de utgör mindre risk för vilt och tamdjur än många "sällskapsavlade" hundar)

Dokumentet verkar jättebra - läst och trott. En kall och klar analys av läget

Det handlar om epilepsi, en genetiskinavelsgrad inom rasen på på ca 23% och observationer av trolig inavelsdepression (infertila hundar, minskade kullstorlekar, förekomst av autoimmuna sjukdomar)

I dokumentet förs även en disksussion om jakten - i t.ex. Sverige är drenten en jakthund, stående fågelhund, men i Holland har få hundägare tillgång till lämplig jakt, vilket innebär att rasen där driver mot sällskap/sport. De svenska hundarna är fria från epilepsi, men rasen består totalt bara av ca 4 000 individer - dvs alla är beroende av att utväxla genetiskt material

Åtgärderna handlar om att ta vara på genetiskt material från fler av de 40 hundar som finns kvar i avelsbasen av rasens ursprungshundar. Och samtidigt kors in ffa vorsteher och lämpliga typer av kleiner münsterländer. Även andra lämpliga hundar ur rasgrupp 7 kan komma ifråga.

(PS jag blir glad att de tänker rädda drenten, för i min värld framstår de som en mycket "lagom" fågelhund som lämpar sig väl som dual purpose, jakt och familj. Jag kan också föreställa mig att den typ av jakt som finns i hundarna, leder till att de utgör mindre risk för vilt och tamdjur än många "sällskapsavlade" hundar)

Ja jag ska läsa när jag sitter vid en dator :)
Är uppvuxen med stående fågelhundar så de ligger mig ganska nära hjärtat men aldrig sett en drent tyvärr.
Varit med på elmia game fair flera år med monter och rasparad men verkar vara en liten ras.
Den irländska röda och vita settern är liten med och vi har haft 3 sådana i familjen 🥰

Är uppvuxen med stående fågelhundar så de ligger mig ganska nära hjärtat men aldrig sett en drent tyvärr.
Varit med på elmia game fair flera år med monter och rasparad men verkar vara en liten ras.
Den irländska röda och vita settern är liten med och vi har haft 3 sådana i familjen 🥰
Du får komma och hälsa på oss :up:

Jag har haft två stycken irl. röd setter för länge sedan och jag tror att dom är ganska lika den röd/vita när det gäller de som är avlade för jakt.

Jag upplever Drenten som clownigare och är ung långt upp i ålder, med lite mer hjärna för alla typer av aktiviteter. Jag kör t.ex både nose work och agility som aktivering utöver jakten.
Eller som domaren sa när jag gick MH med tiken - "den där har bara sina begränsningar i föraren". Tack för den liksom :cautious::p
(Eftersom jag även har varit "bruksare" med mina Tervar så ville jag göra MH istället för BPH, för mig säger det mer.)

Jag kan prata mig varm för Drenten - don´t get me started liksom ;)
Men vill man ha en allt-i-ett-jakthund för fågel så är dom perfekt, dom finner fågel - ställer - stöter och apporterar, det gillar jag :)

Har för övrigt studerat bilder av Mr X som nu fyllt ett år och jag måste ju säga att han ser väldigt trevlig ut, hoppas han kan bidra till rasen :p . Han är första valpen i projektet och inom snar framtid kommer man väl kunna se lite resultat trilla in från x-kullarna, väldigt spännande!

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 635
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 609
Senast: Derivata
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 177
Senast: Sasse
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 496
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar