ForeverYoung

Trådstartare
Nu är jag förvirrad. Ska lämna in ett ridlära-arbete om cavaletti på tisdag, och satt därför och lusläste ridhandböckerna. Där står det att cavaletti alltid är upphöjda bommar - men vad är då bomserier på marken för nåt då?! Vad tror ni?

Sv: Cavaletti

Cavaletti är väl ett ord för upphöjda bommar?

Således är väl bommar på marken, just bommar på marken eller precis som du skrev, bomserier.

Annars kallar man det ju ofta för trav- eller galoppbommar.

markbom, markbommar, markbomserier, travbommar, galoppbommar är bomserier på marken..

är ena eller båda sidor upphöjda blir det cavalettibom, cavalettiserier, travcavaletti eller galoppcavaletti..

Jag klassar det som markarbete, men markarbete och cavaletti är väl nästan samma sak?
nej, markarbete är alla hinder och bommar under 145 cm :idea: ;)

hihi

skämt åsido, markarbete är ett samlingsnamn för det som finns mellan träning helt utan bommar och att göra hoppövningar, så både markbomserier, cavaletti, lätt gymnastikhoppning, hoppning på volt etc är markarbete.. jag brukar tycka att alla hoppövningar upp till 50 cm är markarbete då man koncentrerar mer på arbetet före och efter hindret.. när man fokuserar mer på hoppet över hindret så är det hoppning.. :)

Senast ändrad av en moderator:

Bommar som ligger på marken är bara bommar och upphöjda bommar är cavalleti, alltså kan de ligga på hinder stöd.
Kram Lina

korrekt! det är nuförtiden inte standard att ha färdiga cavalettibommar som är fastspikade i stora kryss i och med att vi har dom fantastiska "Tho Blok" aka sockerbitar att använda oss av :)

jag blev mer nyfiken på exakt vilken höjd cavalettis är och har letat i 4 äldre böcker om hästar och ridning..
det nämns ingen exakt höjd på cavalettis mer än att de är upphöjda bommar som hästen skall kunna trava över utan att det blir ett språng. sedan om man galopparbetar över samma höjd i en likadan övning är det galoppcavalettis men gör man om linjen till en hoppövning blir det hinder istället..

summa summarum, upphöjd bommar som hästen kan trava över är cavalettis oavsett om de ligger på vedklabbar, sockerbitar, träkryss eller på hinderstöd :)

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 432
Senast: Emma-pemma
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 385
Senast: ako
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka