Cardento-Irco Marco

manhattan_2006

Trådstartare
Någon som har en häst med denna stam?Det pratas mycket om Cardentos temperament, att han ger rätt skarpa hästar stämmer det?Någon som vet vad Cardento själv har fått på temperamentet?

Sv: Cardento-Irco Marco

De avkommor jag har sett har inte varit skarpa alls, men jag har bara sett och hälsat på ca 20 stycken. Beror ju på mamman också. Någon annan med erfarenhet av Cardento avkommor?

Dessa "skarpa" hästar kanske beror på ouppfostran?

Kan knappast tro att nästan varenda halvblodshingst som kommer på tal här lämnar en massa "skarpa" avkommor...

de cardentohästar jag varit i kontakt med har varit mkt trevliga rid och tävlingshästar.

Kanske inte de vackraste men hoppar bra har alla gjort.

Min Cardentohäst är inte skarp alls, helt genomsnäll. Däremot har han nerverna lite på utsidan, inte i ridningen men i hanteringen. Minsta hastiga rörelse man gör framförhonom så hoppar han till, han är aldrig helt hundra avslappnad. Men hur snäll o okomplicerad som helst o en enorm ridbarhet! Flera här på Buke med Cardentohästar har sagt till mig att deras stämmer in på min beskrivning.

Min är världens snällaste o coolaste. Finns ingenstans där han inte skulle gå fram. Dock finns där både en o två o ibland en en flock rävar bakom öronen, men aldrig dumt bara bus... Han hatar dressyr, träning på låga hinder och att riva:devil: och älskar att tävla:rofl:

När man talar om skarpa avkommor till en viss hingst, när är den i så fall skarp? Är det avkommor som lätt blir skarpare ju mer och hårdare träning de får? Eller är det hästar som är nervösa att hantera eller överlag är "sprättiga" eller lättskrämda?
gulan

En skarp häst är väl tuff och hård i psyket, inte sprättig och lättskrämd? En skarp häst behöver ju inte vara rädd för nånting, däremot försöker den kanske ta kommandot, protesterar när den inte får som den vill, osv.

I stallet jag står finns en Cardento häst. Han är en cool kille, och det har han definitivt inte ärvt av sin mor som också står i stallet. Mamman blir också väldigt het och nervig på tävlingsplatser, sonen är nästan tvärtom lite för cool där.

tack alla för svaren det låter ju bra, har redan en svår häst tänkte försöka undvika en till:D har nämligen bokat Cardento nu till Irco Marco stoet

Lite pansarskallevarning kan det nog bli på avkomman, men nån nervig, sprättig häst borde det väl inte bli. Det beror ju på vad man uppfattar som svårt, men en pansarskalle behöver ju inte vara helt okomplicerad.

menar du att cardento skulle ge pansarskallen då? Irco Marco är ju oftast stabila hästar menar jag. Hellre en pansarskalle än en knäppskalle:D

Jag har kompisar som jobbat i stallarna bakom stortävlingar som bara har gott att säga om Cardentos temperament!

Jag har också erfarenhet av att Irco Marco-blodet ger hästar som är väldigt stabila i temperamentet, med korrekta ben och stor hoppförmåga.

Vi har två Cardento sto, 5 o 6 år. De har varit intressanta att rida in.

Egen vilja med stora bokstäver. Men, när de har förstått o med lite uthållighet o tålamod, så går det.

De stegrar, sig hoppar jämfota rätt upp i luften, bockar i galoppfattningar,o vid varje förhållning skulle jag vilja säga. osv. mm.

Vad jag hört, så är det inte bara våra som beter sig så, för man har ju funderat, om man säger så. Jag har inte trott att det skulle gå att rida 5-åringen. Jag började rida o hoppa henne nu i januari, o vi var på vår första hopptävling nu i helgen. 4 fel i 90, o 8 fel i 1m.

Hon tittade inte på något!!:D

Jag har en Cardento-Maraton hingst som e 10 mån. o ett syskon e på väg!!:love:

Hoppar gör de som gaseller!!:D

Har också en Cardento avkomma, en jättesnäll häst med fint temperament. Kan dock vara lite nervig och ibland vara lite "tittig" men på just denna häst så kommer det antagligen från modern.

Hon har fantastisk hoppteknik som ärvts från Cardento, då modern hoppar mindre bra. Som någon annan sa, så var hon också lite "stegrig" och mycket egen vilja vid inridning. Nu, efter lirkande och tålamod har hennes förtroende växt och hon är en superfin ridhäst som snart ska gå sina första tävlingar.

Överlag verkar det som att Cardento nedärver hästar med god hoppteknik och bra huvud, i alla fall de jag sett...

Lycka till med din avkomma!!! Kommer säker bli en jättefin häst.

Hoppla och Flying High: det där låter väldigt mycket som de cardento-unghästar jag har sett. MYCKET egen vilja men hoppar bra.

Cardento är ju känd för att ge lugna avkommor och han rek ofta till "tuffa" och nerviga ston.

De Cardento jag sett ute på tävling har alla varit väldigt trevliga temperamentmässigt, liksom han själv är

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 632
Senast: Mabuse
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
760
Senast: Squie
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 865
Senast: corzette
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 109
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX