Cardento-Artist ???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tashinajess
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 432
T

tashinajess

Är fortfarande sugen på en Cardento häst kan inte låta bli att kolla på alla hästar med Cardento som fader, men har ännu inte funnit någon.
Så hittade jag en unghäst Cardento - Artist. Tycker den ser trevlig ut, men om man ser till stammen ser det väll ut som att jag köper mig en häst mkt Mycket temperament.

Vad tror ni?

Den är rätt snygg anser jag för att vara en Cardento, lite bättre hals men fortfarande skimmel :bump: :bump:

Sv: Cardento-Artist ???

jag har inte sett så många cardentoavkommor tyvärr, men de på bruksprovet tycker ja väl inte va ngn höjdare direkt ... :smirk:

Nej det måste jag hålla med om, de var inte så snygga. Jag ahr sätt många tråkiga Cardento avkommor jag med.

Framför allt i typen, men dom som blir fina verkar ju kunna hoppa. Flyinge säger ju själv att Cardento och Robin Z är deras två säkraste hoppförvärvare, sedan är det ju massor av fler komponenter som måste till för att få en topphäst.

+Att Cardento inte verkar nedärva det bästa psyket. SÅ det är viktigt att kolla mödernet, och ett sto efter Artist verkar ju lite vanskligt men men.

Friskt vågat hälften vunni t :rofl:

Jovisst, men för mig är endast ett bra hopp inte allt .. :D Jag tycker även att exteriören är otrligt viktig.

Har även hört att flertalet avkommer e Cardento har lösa benbitar :confused: nån som vet om det finns en säker källa till detta?

Hmmm, jag har inte hört det ryktet, däremot vet jag en tjej som har en Cardento avkomma som har lösa benbitar.
Detta var intressant, kanske man bör röntga denna tvååring innan köp isåfall.

tack för informationen. :bow:

Jo som sagt ett rykte jag hört , men det kan ju vara smart att kolla upp det för säker hets skull :idea:

Jag har sett MÅNGA Cardento, med olika möderne, och de är mycket trevliga hästar, med mycket positiv inställning till hoppning. Jag har även ridit några stycken samt har en egen, och de är jätte trevliga, och ingen utav dem har haft lösa benbitar. Sen kan jag hålla med om att endel inte är så jättesnygga direkt, men min slutsats av dem är att de alla kan hoppa och har ett kanonpsyke på tävlingsbanan! Jag kommer att betäcka mitt sto med honom för jag vill ha en till!

har oxå hört att cardento kan ge känsliga hästar men har en 3 årig valack själv o han är stencool och har ett underbart psyke. Trevlig och lättlärd att rida, otroligt hinderklok o taxerar bra för o vara 3 år.

är varken supersnygg eller har bländande teknik men en instälning till arbete som är guld värd.

Låter som en häst som definitivt kan hoppa och har modet att ta sig över det mesta...

Vi har nämligen en häst med Artist som morfar och han bryr sig inte vad han hoppar över. Är fullständigt orädd och tar sig fram överallt - finns bara ett läge, framåt! Enligt en person på Flyinge som såg honom hoppa kommer just modet från Artist....

Jag tycker det låter som en jättetrevlig stam! Cardento - Artist, ja hade jag letat unghäst och gillar den här individen så är det väl inget att tveka på? Jag kan hålla med om att många Cardento avkommor ser lite tråkiga ut, men det är ofta väldigt bra hästar som kan hoppa och det är väl huvudsaken? Cardento själv är ju ingen skönhet precis...

Jag hade en Cardento unghäst (den är 3 i år) som jag sålde och den var hur cool som helst. Och då var mamman den nerviga typen så jag antog att avkomman fått sitt lugna temperament från Cardento.

intressant, ägaren är super trevlig och lättsam att prata med. För säkerhets skull ska vi röntga honom.

kan även meddela att min 3 åring som ja skrev om tidigare i tråden...
han som ja inte tycker hade nån bländande teknik fick just en 10.a på tekniken på 3 årstestet :rofl:

Visst har han glimtat till ibland men trodde aldrig på en 10.a :D

Citat ur Hästmagazinet nr 5, 2007 Om Cardento
"Han präglar avkommorna starkt och har varit dominerande fadershingst i unghästchampionaten under flera år. De är inte exteriördomarens dröm, sent utvecklade och lite skrangliga upp i 4-5 årsåldern som de är. De har svårt att sätta muskler som i stället måste tränas fram."

Peter Erikssons ord om Cardento avkommerna ur samma tidning:
"De kan se ut lite hur som helst, men de har kapacitet, vill hoppa och kan hoppa."

har en 7-åring e.cardento.

han är fin i kroppen och hoppar och rör sig riktigt bra. var dock sen i kroppen och i huvudet. men ger man dom tid blir det riktigt fina hästar!

PMa om du vill ha bilder. lycka till med hästen! :)

Har en 5-åring efter Cardento, som också varit lite sen och skranglig men hoppar fantastiskt och viljan att göra rätt och lära nytt är enorm. Väldigt trevlig häst.

Lycka till med din Cardentohäst!!

Tack så mycket alla :)

Min Cardento är redan en underbar individ, trevlig och stabil.

Han har fått en hel del från Artist när det gäller fysiken, men hoppas att han kommer att växa på sig en del i dagsläget är det en liten köttbulle som fikat lite för mycket. Han är 160 i dagsläget så jag hoppas att han kommer att få en bra storlek, trots att han har Artist som mf.

Ska släppas på bete i helgen, så han får busa med de andra hästarna.

Jätte grattis till era fina resultat med era Cardento hästar.

Jag får återkomma när Falcon har fått sin 10-10 :rofl:

Så har jag ju en Camaro M - Helwan som ska ha en 10-10, men jag har ett år kvar dit :banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 768
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 140
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 489
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 919
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Kattbilder #10