CAP och BIV !!!

MissFideli

Trådstartare
Min kära, älskade Abbie tog sitt CAP och dessutom plockade hon hem BIV:en!!

Dock har hon en förmåga att se så himla grinig och less ut, vilket gjorde att vi inte hade så stor chans till NOM, men vad gör det!

:banana: :banana:

Sv: CAP och BIV !!!

Vad roligt, grattis till Abbie och Matte! :bump:
Får vi inte se några bilder på titelplockaren? :)

Sen skulle jag gärna vilja veta vad förkortningarna står för och innebär. :confused: :o

Tack :bow:

Hon har inte plockat nån titel än, men gör förhoppningsvis det på nästa utställning i Surahammar (om vi kommer med), då blir hon Premier (förkortas ofta PR) som är första titeln.

CAP är ett certifikat (cert) för kastrater, det betyder att hon vunnit sin klass. Förkortningen är för nått långt fransk, så det har jag ingen koll på :angel: , men det behövs i alla fall 3 st CAP på olika utställningar och för olika domare för att få Premier-titeln. Hon har 2 st nu.

BIV står för Bäst I Variant och det tas ut när det finns minst 3 st i samma färg inom rasen. Idag var det 5 st lila britter där, klassvinnarna hos dom tävlar då om en BIV. Det var 2 st honor, min vann över den andra i sin klass, så då gick hon upp mot dom 2 vinnande lila hanarna, varav den ena har ganska höga titlar. Hon vann över dom för att domaren tyckte hon hade bättre typ än hanarna och fick alltså BIV:en.

BIV är alltså inte den stora finalen, om man blir uttagen till finalen så blir man NOM som står för Nominerad. Det blev vi sist vi var här i stan på utställning, men inte idag. Alla klassvinnare tas upp igen för att domaren ska ta ut sin nominering till panelen, som är finalen. Då tävlar man mot motsvarande katter av alla raser i den kategorin. hos den domaren. Så Abbie tävlade mot alla den domarens kastrathonor oavsett färg och kön.

Sen är dom uppdelade i kategorier, Perser och Exoter är kategori I, alla semilånghår (Skogisar, Birma, Maine Coon osv) är kat II, alla korthår utom orientaliska är kat III och alla orientaliska (Siames, Oriental mm) är kat IV. Abbie tävlade alltså mot alla kastrerade honor inom kat III inför panel, men det var en annan katt som knep den.

Om du nu förstår nått av min lite röriga beskrivning.

Har tyvärr inga bilder från utställningen, men lägger ut 2 bilder på min kärlek hemifrån :love: Man drar sig ju inte för att visa upp sina stoltheter :D

abbie3.jpg

abbie5.jpg

Senast ändrad:

Grattis!:bump:

Blir lite sugen på att ställa mina kastrater nu men frågan är om jag är så sugen när jag står där i ottan och väntar på vetbesiktning:angel:

Jättegrattis!!! Så underbart med BIV:en också! Hon är riktigt läcker! Jag vill också ställa ut men är inte anmäld någonstans. :cry: Vi får se när det blir...

Haukur - Jaaa, självklart ska du ställa ut dem! På morgonen är man ändå så nervös och har så mycket att oroa sig för att man inte hinner känna efter att man är trött. :D

/Erica

Haha, sant;) Nu är det iof inte så mycket tröttheten jag oroar mig för utan mina traumatiska minnen över ledan att behöva vänta till hela eländet var över när mina katter var klara:angel:

Tack! :bow:
Klart du ska ställa ut! Jag tycker iofs att det är rätt trist så jag ställer väldigt sporadiskt, men eftersom vi har en av Sveriges mest populära utställningar här i stan så kan man ju liksom inte låta bli.

Ja, hon är underbar! Problemet är väl att hon är så extrem att man inte vet vad domarna tycker. Är hon för stor och inte tillräckligt feminin? Eller är hon ett kanonexemplar för rasen? Det är alltid nervöst.
Vi skulle säkert komma längre om hon visade upp sig mer, hon drar ihop sig så enormt (blygis) och skiter fullständigt i vippor och allt som används för att få upp ögonen mer.

Nått som var roligt var att många brittägare kom fram och pratade. Dom flesta tror ju att det är en hane och blir förvånade när det inte är det. Det känns jätteorligt när just brittägare kommenterar henne, även om det alltid är roligt att få positiv kritik från folk :d

Tack vare BIV:en så kvalificerade hon sig till SW, men jag tror inte att jag anmäler henne eftersom det är en 2-dagars 1-certare. Gillar inte det upplägget, känns löjligt att åka dit dagen efter om man ändå inte är nominerad.

Grattis!!! Så kul! :D

Min förra burma fick CAP oxå :D

Jag väntar på att min mors katter ska ta en CAP till och en championtitel. Tydligen är de på god väg :D

Tack!
Det är ju förstås alltid kul när kisse vinner sin klass :D

Burma är så fina, dom har så vackra ansikten!

Men hon är JÄTTEFIN :d

Jag har också haft en hona som t.o.m. dommaren misstog för hankatt, ända tills hela publiken högdjut viskat att det är en honkatt... en avelshona.... :rofl: :rofl: :rofl:
Hon blev GrCh och tog några CACE innan börstcancern tog hennes liv på bara några månader :cry:

Men ett jättestort GRATTIS till Abbie :bow: :bow: :bow:

Jag såg när dom höll upp henne för BIV:en, det var nästan pinsamt och sen henne jämfört med en kastrathane :o

BIV:kokarden (den mörkaste blå) var tjusig! Som tur var var inte CAP-kokarden exakt likadan som den andra, trist att ha likadana.
kokarderna.jpg

Liknande trådar

Övr. Katt https://www.tv4.se/artikel/7ezMx6f87yMwzgY0hc3CDk/katt-skickades-ivaeg-i-paket-hittades-100-mil-bort :jawdrop:
Svar
9
· Visningar
1 218
Senast: Rosett
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 101
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 208
Senast: escodobe
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 591
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama