Sv: CAP och BIV !!!
Tack
Hon har inte plockat nån titel än, men gör förhoppningsvis det på nästa utställning i Surahammar (om vi kommer med), då blir hon Premier (förkortas ofta PR) som är första titeln.
CAP är ett certifikat (cert) för kastrater, det betyder att hon vunnit sin klass. Förkortningen är för nått långt fransk, så det har jag ingen koll på
, men det behövs i alla fall 3 st CAP på olika utställningar och för olika domare för att få Premier-titeln. Hon har 2 st nu.
BIV står för Bäst I Variant och det tas ut när det finns minst 3 st i samma färg inom rasen. Idag var det 5 st lila britter där, klassvinnarna hos dom tävlar då om en BIV. Det var 2 st honor, min vann över den andra i sin klass, så då gick hon upp mot dom 2 vinnande lila hanarna, varav den ena har ganska höga titlar. Hon vann över dom för att domaren tyckte hon hade bättre typ än hanarna och fick alltså BIV:en.
BIV är alltså inte den stora finalen, om man blir uttagen till finalen så blir man NOM som står för Nominerad. Det blev vi sist vi var här i stan på utställning, men inte idag. Alla klassvinnare tas upp igen för att domaren ska ta ut sin nominering till panelen, som är finalen. Då tävlar man mot motsvarande katter av alla raser i den kategorin. hos den domaren. Så Abbie tävlade mot alla den domarens kastrathonor oavsett färg och kön.
Sen är dom uppdelade i kategorier, Perser och Exoter är kategori I, alla semilånghår (Skogisar, Birma, Maine Coon osv) är kat II, alla korthår utom orientaliska är kat III och alla orientaliska (Siames, Oriental mm) är kat IV. Abbie tävlade alltså mot alla kastrerade honor inom kat III inför panel, men det var en annan katt som knep den.
Om du nu förstår nått av min lite röriga beskrivning.
Har tyvärr inga bilder från utställningen, men lägger ut 2 bilder på min kärlek hemifrån
Man drar sig ju inte för att visa upp sina stoltheter