Canker - svenska motsvarigheten?

Efwa

Trådstartare
Vad jag förstår är canker en fruktansvärd biverkning av hovröta. En bakterie som frodas i syrelös miljö och kan förändra horntillväxten.

Finns den i Sverige och vad heter det här? Jag såg nämligen RSPCA i Texas och blev nyfiken på vad det var.

Mmm, det var typ min tanke efter att jag tänkt en del med tanke på att de förr trodde att det var cancer - Kräfta på gammelsvenska.

Är det vanligt i Sverige? Någon som haft det här på forumet?
Nämligen en åkomma/sjukdom jag inte läst om förr så nu blir det att läsa på lite.

Mmm, det var typ min tanke efter att jag tänkt en del med tanke på att de förr trodde att det var cancer - Kräfta på gammelsvenska.

Är det vanligt i Sverige? Någon som haft det här på forumet?
Nämligen en åkomma/sjukdom jag inte läst om förr så nu blir det att läsa på lite.
Jag vill minnas att jag sett någon bildserie som jag TROR var från sverige där de just kämpade med något som kallades hovkräfta...

Tack @skuggi

Även om det är "äckligt" så är det himla intressant.

Hovslagaren på RPCA nämnde att det var en "fatal" sjukdom. Men det beror kanske på hur spridd den är men jag fick känslan av att det var så varje gång.

Hästen han behandlade hade hovröta och sa att det var tur att den inte var så djup och spridd för då kunde det bli Canker och det var dödlig utgång.

Jag såg lite bilder på nätet och vad jag förstår är det något som kan sprida sig till ben och karleder o.s.v. Bläsch!!

Tack @skuggi

Även om det är "äckligt" så är det himla intressant.

Hovslagaren på RPCA nämnde att det var en "fatal" sjukdom. Men det beror kanske på hur spridd den är men jag fick känslan av att det var så varje gång.

Hästen han behandlade hade hovröta och sa att det var tur att den inte var så djup och spridd för då kunde det bli Canker och det var dödlig utgång.

Jag såg lite bilder på nätet och vad jag förstår är det något som kan sprida sig till ben och karleder o.s.v. Bläsch!!

Skulle tro att det rör sig om att anaeroba bakterier får fäste och sprider sig, bildar nekros och kanske septicaemia, clostridium eller så...

på höns finns canker men då är det en parasitsjukdom....

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 757
Senast: skuggi
·
Äldre "Nu pratar SD om judar igen Liljestrand påminner om den växande antisemitismen och frågar om Jomshof anser att det är ett problem att...
Svar
7
· Visningar
1 160
Senast: Sleepy
·
A
Träning Hallu :) Undrar vad folk har för erfarenhet av utländska ridskolor jämfört med svenska? Själv slutade jag rida för 6 år sedan pga...
2
Svar
30
· Visningar
6 339
Senast: Karma
·
G
Avel Är det något jag känner starkt för så är det denna lilla ponny. Förstår inte varför det inte är mer uppmärksammat, med tanke på att det...
Svar
17
· Visningar
2 433
Senast: crazy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur