Cairo 869!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare horselife2000
  • Startdatum Startdatum
H

horselife2000

Någon som vet något om denna maffiga snygga hingst?
Avkommor?
Bilder?

En mkt trevlig hingst med gott temp och alltigenom en bra allround häst då han visat fram fötterna i både hopp och dressyr!

Skulle vara roligt att få veta lite från andra sto ägare som använt honom!

Jag har själv betäckt ett fullblodssto med honom, hon är 163 cm, fux med ljus man och svans, mkt bra temp, 3 ok gångarter och en kanon hopp teknik!
Tävlad med bra resultat i hopp.

Ville ha en lite maffigare hingst med god resning och förbättra gångarter samt hoppteknik!

Föl beräknas i maj...:D

Sv: Cairo 869!

Du skriver att Australien och Frankrike är väldigt nöjda med Cairos avkommor, har du några exempel på framgåndsrika avkommor där - eller är detta vanligt marknadsförings snack ? Jag har läst så många gånger om att man är så nöjd med avkommorna där, men inte sett ett enda exempel ens på en avkomma. Hur många avkommor har han i Australien resp Frankrike ? Hur många är framgångsrika ?

Det är säkert inget större fel på Cairo förutom att han inte har tillräckligt många visade avkommor i Sverige för att få blup - jag roade mig med att kolla igenom alla hans SWB reggade avkommor och det är nog nästan 15 visade, men inte riktigt det antalet och för hanses skull för vi hoppas att de avkommorna som är sena är riktigt bra, för de tidiga visade är helt klart mediokra.

Cairo är inte på något vis unik när det gäller att vara multitalang, det finns fler än en hingst om är bevisligen bättre när det gäller avkommor i både gångarter och hoppning, OCH att leverera själv.

Och att välja Cairo till ett fullblod är modigt om inte märra har väldigt bra halsansättning , eftersom han själv har lågt ansatt hals, ett av de största problemen bland fullblod som skall verka i ridhästaveln.

Och den sista bilden är direkt gräslig, bakbenen släpar och frambenssprattel och ryggen är sänkt. Är detta vad vi vill med ridbarhet ?

Men Cirkus då,han var ju både billigt (pga sänkt) och stod nära ;):angel:

Tråkigt med alla fåniga antydningar, ni har tydligen inte varit i närheten av denna fantastiska hingst. Vi har haft honom på station och trevligare individ får man leta efter. Han släpar inte sina ben efter sig och hans ridbarhet tillsammans med hans temperament är fantastiskt, Hur skulle annars flertalet unga juniorer och youngrider kunna resa land och rike runt och tävla med honom. Han har placering högt upp i klasserna. I Australien var man mycket nöjd med honom, iallafall tidigare fanst det en hemsida i Australien där man kunde läsa om avkommor och resultat.

Med tanke på att de flesta betäcker sitt sto för att få en avkomma som dom själva vill kunna både hantera och rida in är Cairo alldeles utmärkt. Dom avkommor som föds upp i Sverige som går till svårklass ryttare är väl under 5%, resten går till ryttare som tränar lite eller tar sig längst till LA. Då är det överkurs att betäcka med hingstar som Svårklass ryttarna har svårt att klara av.

Vi har en avkomma efter Cairo som är snygg, rörlig och otroligt snäll! De som betäckte med Cairo när han stod på semin hos oss har samtliga som vi talat med varit posetiva.

Det blir väl trevliga och snälla promenadhästar eller till tävling i lätta klasser, det finns ju behov till det också iof men man kanske inte behöver sikta på en sådan avel-de individerna kommer ju till ändå.

Jag har ingen erfarenhet av Cairo eller hans avkommor.
Tror bara att det är viktigt att det finns godmodiga hingstar att tillgå. Alla av oss är tyvärr inte otroligt duktiga hästmänniskor/ryttare och jag har träffat flera som skaffat sig en häst som varit "för mycket".
Jag tror att det är viktigt att fundera på vem man avlar för. Avlar jag för att ta fram nästa OS-vinnare då ska jag förhoppningsvis ha ett sto som matchar det. Har jag inte det kanske det är en bra idé att fundera en stund på temperamentet på hingsten man väljer. Jag tror vi är många med mig som hellre väljer en häst med ett visst inre lugn, med medelgångarter framför en hypad häst med massor av gång som det inte är roligt att rida på om man inte är GP-ryttare.
Nu menar jag inte att jag tycker att man ska avla bakåt, utan hela tiden välja en hingst som man tror kan kompensera stoet och få fram en avkomma som är så bra som möjligt. Många av oss är glada amatörer som kanske bara rider en häst om dagen, offrar sin sista peng på hästen. Då gör det inget om det är roligt att rida nästan varje gång.
Jag gillar själv att det är lite drag under galoschera men inom rimliga gränser. Jag vill komma till ridning inom en viss tid.
Något som jag tycker är tydligt på mina hästar är att ju mer kondition de haft ju piggare har de blivit. Men de har alltid varit ambitiösa och positiva.
Med en ambitiös häst, lite kunskap och vilja kan man få till ganska hyfsade gångarter på en häst med 7:mässiga sådana. (Vill man, och kan tillräckligt mycket, och hästen vill den med, kan man rida de högsta klasserna på en häst som har 7:a på skritten (har för mig att Briar även hade en 6:a))

Jag hoppas att Cairo får ett blup snart så det inte behöver spekuleras så mycket i om han har i avel att göra.
/U

Jag tycker som du låt oss hoppas att Cairo får ett blup snart så att vi får svart på vit. Jag håller också med dig att de här medelhästarna behövs många klarar ju inte av den där hetlevrade sortens individer utan vill ha just en lugn och sansad häst att rida ut på. Nu är ju inte Cairo någon favorit för min del men nog är det väll ändå så att många väljer honom just för att han är billig eller står när eller i värsta fall båda delarna.

KL
Cairo är en trevlig häst men han har helt enkelt matchats fel för den svenska marknaden. Under år då han kunde varit attraktiv för svensk avel var väldigt svår att använda. Dels för att det var näst intill omöjligt att boka honom (jag vet för jag försökte och fick aldrig tag på någon) dels för att han sedan for utomlands.

När han sedan kom tillbaka hit så är det bara att konstatera att han har blivit för gammal för att föra aveln vidare. Normalt så är det ju så att äldre förvärvssäkra hingstar används till oprövade ston och tvärt om. Så när han kom tillbaka hit var han helt enkelt en oprövad äldre hingst som inte passade några av de kriterierna. De som han passade och föll i smaken var de som ville ha en lite billigare hingst. Vilket ofta också går hand i hand med stoet inte heller har så hög klass.

Jag tror att det hade sett mycket annorlunda ut om han inte varit ute på turné världen utan funnits tillgänglig här hemma istället under den tiden. Om inte annat hade det funnits tillräckligt med avkommor för att kunna bedöma hans kvalitéer. Tiden rann helt enkelt ifrån honom när han var borta.

Är det så att tiden sprungit ifrån honom så är det ju synd. Förändringar kan gå hårt fram ibland. Men vad som verkligen är synd är ju då att det blir fel sorts ston som kommer till dessa hingstar och då kan man ju så klart inte räkna med att resultatet skall bli så bra alla gånger. Är det någon som vet vad han har lämnat under sin tid runt om i världen?

Snälla ni!
Jag vill enbart föra disk här med folk som faktiskt använt Cairo och har stött på denna hingst i olika sammanhang, inget jäkla gnäll om folks egna idéer och negativa kommentarer, det kan den "gamla" tråden vara till för!

Jag använde inte Cairo varken för att han stod nära el för att han var billig.
Jag ska heller inte föda upp nästa OS häst, då skulle jag välja en hopp el dressyr häst som är just inriktad på detta och punga ut en 50.000kr i betäcknings kostnad.
Jag önskar att få fram en reslig snygg häst med gott temp genom fullblodets (möderne) sida kombinerat med halvblodets (faderne) sida och en mkt komplett hingst som gjort sitt på båda sidorna var just Cario, inte Cardento, inte Donnerfly osv.

Jag siktar inte på att få en gårdshäst heller.
Jag har tränat för landslagsryttare samt landslagstränare, tävlat tom 1.45 och varit beridare utomlands.

Jag hoppas på att få en trevlig individ som jag siktar på att hoppa 1.40 med(kanske högre) samt utb LA/MSV dressyr.
Trevligare hingst får man leta efter tycker jag och jag är absolut nöjd med valet.

Så snälla, ingen gnäll tråd här utan jag vill höra från personer som använt sig utav honom och hur dem avkommorna blivit.
Tack på förhand!

Och jag hoppas att de avkommorna som kommer nu sedan han kom tillbaka är riktigt bra.
Alltid lika kul med en hingst som vänder ett V till ett A.

Sen kan jag inte låta bli att undra var alla avkommor utomlands ÄR. Det vore jättekul att få se nånting från dem, men hittills har jag faktiskt inte sett ett enda exempel.

Antagligen Weltman .

Men där har Lövsta satsat själva på att få upp några i klasserna för att hingsten skulle komma upp sig.

Och den sista bilden är direkt gräslig, bakbenen släpar och frambenssprattel och ryggen är sänkt. Är detta vad vi vill med ridbarhet ?

Fast du kan väl ändå inte lägga det på hingsten att han rids på ett sådant sätt :confused: Nu ser jag ingen bild men det är faktiskt en ryttarsak och inget annat!

Det finns avkommor i Australien om man letar lite.

Här är en åring u. ett fullblodssto:
hodgescairo2.jpg

En tvååring u ett paint sto:
lawtoncairo.jpg

Här finns en video på Apen Park Carinda, som är e. Cairo
http://www.youtube.com/watch?v=TABhwfNgeUk

Sen ska det ju tilläggas att i Australien gillade man honom eftersom han var så enkel och hade så bra temperament. Att många är nöjda med honom där har kanske inte så mycket med vårat prestationstänkande i Sverige att göra, utan mer om vad för hästar de ville avla fram i Australien.

Jag har sett en avkomma. Han är även visad som klass 1 i hoppning. 46p och klass 2 dressyr 44p. Käck häst dock stor och lång, Har tävlat lätta klasser i hoppning men har kapacitet för mer. Tränade 130-banor för massa år sedan men ryttaren har inte tävlat något direkt de senaste åren.

Nu har jag kollat lite i blup och sett Cairo har 12 avkommor som har gjort treårstest/kvalitets.
Av dessa finns Vairo med 9/9 i hoppning, charming boy med 9/10, sweet caroline med 8/8, cargo mb med 8/8, midnigth shiron med 9/8.

Det var väl inte så tokiga resultat:). Jag har varit och kollat på Cairo och det är en väldigt vacker hingst. Visst att han är mastig-men det är väldigt mycket hingstkaraktär.

Liknande trådar

Avel Har seminerat ett par ggr med samma unghingst, hopphingst med mkt bra stam från utlandet som tyvärr har dåliga simmare när vi fått den...
2
Svar
20
· Visningar
2 982
Senast: sona
·
Avel Trodde jag hade bestämt mig, men nu har jag värre beslutsångest än nånsin! Är novis när det gäller avel och hoppas ni vill dela med er...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 310
Senast: Malacki
·
Avel Har köpt tillbaka en av mina uppfödningar, som skall tävlas nu men i framtiden kommer hon att bli mitt avelssto. Funderar lite angående...
Svar
8
· Visningar
1 209
Senast: Eowyn
·
C
Avel Jag behöver hjälp med att välja hingst! Mitt sto: Svenskt halvblod (renrasig) fux på 7år haft 2 föl tidigare (dom blev fina men nu...
Svar
12
· Visningar
1 718
Senast: CassaMy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka