Byte av enstaka tegelpannor

Winni

Trådstartare
Har en svärfar som är jätteduktig på att hjälpa oss med olika jobb på gården, men han är envis som synden och har ett humör som gör att man hellre tiger en diskuterar/agumenterar.

Som nu när vi ska vi byta ut enstaka trasiga tegelpannor på taken och han ska promt gå på alla pannorna för att komma upp och byta den som behöver bytas. Vilket så här långt resulterat i fler trasiga pannor som måste bytas :( Han hävdar ändå att man ska gå på teglet utan att flytta undan de andra, för så har man alltid gjort. Jag har däremot aldrig sett att man går på liggande taktegel utan att plocka undan där man ska gå.

Har han rätt, är tegel som man går på och går sönder är så dåliga att de måste bytas ändå eller har jag och de andra jag sett rätt i att tegel inte håller att gå på när de ligger på taket? Jag menar de ligger ju inte plant precis som om man lägger en panna på gräsmattan.
 
Sv: Byte av enstaka tegelpannor

Nu är jag ju ingen expert på området, men jag tycker som du.
Lertegel är ju självklart att man trampar sönder även friska pannor eftersom det är ett skört material. Om det är betongpannor ni har vet jag faktiskt inte vad dom tål, men varför chansa?
Å andra sidan är det kanske lite känsligt att tillrättavisa någon som är bussig och hjälper er så mycket. Han kanske skiter i det i stället om han inte får som han vill. Ni får fundera om ni vill ha hjälpen och köpa fler pannor eller om ni vill spara in på pannnorna och göra det själva.
 
Sv: Byte av enstaka tegelpannor

Det är lite så vi tänker att han får väl göra som han vill då, för det är verkligen jättesnällt att han hjälper oss så mycket.

Men det känns himla surt när det går ett antal pannor vaje gång han ska upp och ändå hävdar han att det vist går att kliva på takpannorna :crazy: Han har massor med olika förklaringar varje gång pannor går sönder. I år har det säkert gått minst 10 st helt oskadade takpannor. Så himla onödigt, det blir dyrt + att helt nya pannor inte alls är lika fina, tycker jag, som de med lite patina som ligger där nu.
 
Sv: Byte av enstaka tegelpannor

Betongpannor kan man gå på. När vårt hus besiktigades var besiktningsmannen uppe på taket och tittade utan att ta bort en enda panna.

Hur besiktigar man ett tak om man inte får gå på pannorna?
 
Sv: Byte av enstaka tegelpannor

Vi brukar ta bort två pannor i bredd så man kan gå på läkten. Det tar ju ingen tid alls och varför trampa sönder tegel om man inte måste? Det är ju säkrare också att gå på läkten än på en panna som kan glida, vara hal eller gå sönder. Man kan ju också sätta dit taksteg som man hänger på läkten så man slipper ta bort fler pannor än nödvändigt.

Visst kan det hålla att gå på pannorna men det beror förstås på hur tung man är och också vad det är för pannor. En del gamla handslagna pannor är ju hur tjocka som helst. Men jag skulle nog tänka på säkerheten i första hand och bestämt förbjuda någon att gå på mina takpannor.
 
Sv: Byte av enstaka tegelpannor

Vi brukar ta bort två pannor i bredd så man kan gå på läkten. Det tar ju ingen tid alls och varför trampa sönder tegel om man inte måste? Det är ju säkrare också att gå på läkten än på en panna som kan glida, vara hal eller gå sönder. Man kan ju också sätta dit taksteg som man hänger på läkten så man slipper ta bort fler pannor än nödvändigt.

Visst kan det hålla att gå på pannorna men det beror förstås på hur tung man är och också vad det är för pannor. En del gamla handslagna pannor är ju hur tjocka som helst. Men jag skulle nog tänka på säkerheten i första hand och bestämt förbjuda någon att gå på mina takpannor.


Det är så jag med tänker. Det är så lätt att plocka bort pannorna som leder upp till den pannan som ska bytas, så varför inte göra det i stället för att tjansa och hoppas att det ska hålla. Och som sagt en olycka kan också hända när han är där uppe på takpannorna :(

Betongpannor har jag sett folk gå på och hört att de också ska vara starkare. Men jag har inte sett någon gå på pannorna av tegel. Men jag tänkte att eftersom han är så himla envis med att det går, så kanske det är jag som är ute och cyklar :confused:

Nu lär han inte lyssna på mig i alla fall utan fortsätta trampa söndet våra takpannor, men nu har jag i alla fall hört från er kloka bukafalister :) att jag tänker rätt i alla fall.

Men det känns kränkande när han skrattar åt mig och säger att han aldrig hört något så dumt och helkorkat när jag undrar om inte några pannor behöver plockas bort innan han går upp. Jag biter ihop och håller mig borta från honom när han håller på med taken :mad:
 
Sv: Byte av enstaka tegelpannor

Nockstege. Självklart går man inte på tegelpannor. Betongpannor är något tåligare, men ofta förstör man dem också.

Skratta du åt honom istället, och hänvisa honom till en takläggare om han vill bli proffessionellt utskrattad.
 
Sv: Byte av enstaka tegelpannor

Nockstege. Självklart går man inte på tegelpannor. Betongpannor är något tåligare, men ofta förstör man dem också.

Skratta du åt honom istället, och hänvisa honom till en takläggare om han vill bli proffessionellt utskrattad.



:) :bow:


tio, tio, tio
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 886
Senast: Fiorano
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 756
Senast: Cocos
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 886
Hästmänniskan Ja son rubriken lyder. Jag behöver få höra hur ni andra har klarat er igenom det jag går igenom nu. Den 25/4 bestämde jag mig för att...
2
Svar
30
· Visningar
5 632
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp