Byte av bett?

V

Victory

Hej!

Jag har ett enkelt tredelat bett till mitt halvblod. Jag undrar dock om det är ngn mening av mej att byta till något skarpare då jag tycker han lyssnar dåligt till tygeln och kan dra ifrån lätt i både trav o galopp fast jag med alla hjälpor försöker sansa honom.

Förslag?

Sv: Byte av bett?

Sluta använda alla hjälper för att sansa honom! ;)

Tänk på hur du använder dina hjälper till vardags, betyder en förhållning alltid "minska" eller "stopp", eller sitter du och gör småförhållningar hela tiden som inte går igenom? Hur använder du skänklarna? Blandar du hjälper?

Så gjorde nämligen jag, och då är det inte konstigt att hästen till sist slutar lyssna. Jag bara babblade en massa obegriplig smörja, och hästen sket till sist i allt. Vad var värt att lyssna på, liksom?:angel:

Rid framåt i skritt med en stilla hand och skänkel. Ta en förhållning för att göra halt. Lyssnar hästen inte, ta en förhållning till. Lyssnar hästen fortfarande inte, ta en rejäl förhållning som du verkligen menar. Ge eftergift när hästen stannat och rid fram igen enbart med ett lätt skänkeltryck.

Sedan går du vidare med att växla mellan skritt, trav och halt, samt täta tempoväxlingar inom gångarterna.

Tänk alltid i tre steg: Först ber du hästen göra halt, sedan säger du åt hästen att göra halt, och funkar inte det så måste du kräva en halt.

Och så måste man tänka med alla hjälper man ger, och det viktigaste är att renodla dem så att man verkligen vet vilken hjälp som gör vad.

Det är också viktigt att ta den här träningen i en gångart i taget, och att verkligen vara konsekvent. Det ger inget att traggla detta i två ridpass, sedan ge sig ut och busgaloppera i skogen där träningen kanske inte är helt befäst ännu. Då kommer man inte vidare.

Vill du prova ett annat bett, växla mellan olika tränsbett och nosgrimmor.
Många hästar funkar mycket bra så, och tänker man igenom sin ridning och offrar lite tid på att göra "tråkiga" övingar så blir allt MYCKET roligare och lättare sedan, utan att behöva betsla upp det allra minsta. :D

Sv: Byte av bett?

Börja med aTT tänka på att inte ge hästen dubbla signaler (dvs gas och broms samtidigt) Gå sedan tillbaka till grunderna, gas och broms måste fungera och ställ hästen istället för att bromsa på rakt spår. Mkt volter för att hästen ska tvingas samla sig själv.

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
1 156
Senast: Linda_A
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 142
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka