Byta ut kyckling

Sv: Byta ut kyckling

Men VAR köper man det, alltså kravmärkt kyckling?? Jag hittar det ingenstans, kanske inte finns häruppe....

COOP Forum har det, det finns några olika leverantörer. På sistone har vår lokala lilla ICA-butik börjat ta in det också, så jag gissar att det helt enkelt är efterfrågestyrt. Ekologisk kyckling är ju rätt mycket dyrare, så jag gissar att många tyvärr inte tycker det är värt priset.

Sen hittade jag fransk ekologisk majskyckling i saluhallen också, mycket god! Så om du har en saluhall i närheten så kan det vara värt att kolla där.

Vad kan man använda istället för kyckling när man lagar mat?

Jag fullkomligt älskar kyckling i alla former men avskyr industrin. Så jag vill byta ut kycklingen i ganska stor mån. De gånger jag äter kyckling blir det svenskt men jag vill byta ut lite mer. Jag älskar thai och asiatiskt och funderar på om det finns något annat man kan använda i tex Pad Thai och liknande?

Har funderat på quornfiléer tex men de jag pratat med säger att det inte blir bra. Att byta mot tex älg och liknande har blivit pannkaka, vilket jag förstår. ;)

Blir det att skippa köttet helt kanske? Som tex Pad Thai skulle man säkert kunna skippa det helt och ändå få bra smak. Det är ju mycket annat gott i det.

Så hur gör ni? :)

Beror lite på var du bor. Men bor du på någon av våra slätter(Skåne , Väst/Östergötland etc så ta kontakt med någon som jagar kanadagås.
Många rynkar på näsan åt den fågeln,men den har ett smakrikt kött och priset blir under säsong rätt lågt,

Ta Bröst fileerna och låren och koka ner resten av skråvet till en mustig fågelbuljong eller varför inte glace...

Kanadagåsen är min största motivation för att ta jägarlicens.... dom ser så goda ut... blir hungrig varje gång jag ser en flock...

kl

Ett litet inhopp från en som är insatt i industrin. Ekokycklingar är i de flesta fall precis samma extremt snabbväxande raser som de konventionella, fast de föds upp på ekologiskt foder, får utevistelse och lever mycket längre tid. Tyvärr är de kycklingarna inte avlade för att leva så länge som de ekologiska gör, vilket resulterar i att benen inte håller... Som med andra ekologiska djurhållningar är djurvänligheten en fråga om vilka parametrar man tittar på.

Så var det inte med den franska kycklingen jag pratade om iaf, det var helt tydligt en annan ras, och såg mer ut som en pärlhöna i kroppen, med kraftiga lår och små bröstfiléer.

Svarar allmänt eftersom det blev så många svar :)

Jag har inga problem att köpa kravmärkt kyckling, men har inte råd att göra det speciellt ofta då den som finns här i affärerna kostar 399kr/kg.
Jag bor i norrlandsfjällen så saluhall går sådär :p

Thai har jag inga problem att utesluta kyckling för de smakar ju så mycket ändå, och det är nästan grönsakerna och nötterna godast.
Men typ flygande Jakob blir ju halvsvårt att bara utesluta köttet. Jag som fullkomligt älskar det.

Om jag inte kan ersätta kycklingen på nå bra vis så utesluter jag den helt enkelt och köper krav när jag verkligen vill ha.

Åhh kanin hade ju vart nåt. Bor i lght nu men flyttar till gård i vår och bygger stall då så då blir det nog lite kaniner! Köper man vanliga kaniner eller finns det köttraser? Hur gamla brukar de vara vid slakt?

Killen håller på forska om jakt på kanadagås nu :p Vi har ju massor på åkrarna runt grannbönderna.

Alla kaninraser funkar, men eftersom dvärgkaninerna är så små vid 3-4 månader (vanligaste slaktåldern) så kan det bli lite pilligt. Jätteraserna växer långsamt och är lite oekonomiska och kräver mycket utrymme, och dom stora raserna är ju rätt stora (men många har dom till kött). Är man inte så många i familjen så räcker det gott att kaninen väger 1,5-2,5kg när man slaktar. Det blir nog så mycket kött :).

Jag rekommenderar kaniner som har vuxenvikt på 2,5-4kg. Raskategorierna små och mellan alltså. Finns måååånga. Även korsningar duger givetvis, men det är som med alla korsningar, osäkrare vad man får i fråga om tillväxt och storlek.

Även gotlandskaninen har folk till kött, en lantras som är väldigt ekonomisk men växer lite långsammare.

Kontakta ordföranden i Norrbottens Kaninavelsförening, hon har fött upp många för hemmaslakt och är jätteduktig! Hennes kanintacopaj är to die for ;).

Grytor på kyckling tex har jag aldrig gjort och känner inget behov av det riktigt då jag äter mest älg,lamm och fjällfisk annars :) tofu är typ ost eller har jag blandat ihop det?

Kan tillägga att jag inte kommer byta kyckling mot vit fisk då jag inte äter det. Äter enbart egenfångad fjällöring och röding :) vill inte stödja torskfiske och sådant, och känner inget behov av sådan fisk då jag själv fiskar så fin fisk. :)

Alla kaninraser funkar, men eftersom dvärgkaninerna är så små vid 3-4 månader (vanligaste slaktåldern) så kan det bli lite pilligt. Jätteraserna växer långsamt och är lite oekonomiska och kräver mycket utrymme, och dom stora raserna är ju rätt stora (men många har dom till kött). Är man inte så många i familjen så räcker det gott att kaninen väger 1,5-2,5kg när man slaktar. Det blir nog så mycket kött :).

Jag rekommenderar kaniner som har vuxenvikt på 2,5-4kg. Raskategorierna små och mellan alltså. Finns måååånga. Även korsningar duger givetvis, men det är som med alla korsningar, osäkrare vad man får i fråga om tillväxt och storlek.

Även gotlandskaninen har folk till kött, en lantras som är väldigt ekonomisk men växer lite långsammare.

Kontakta ordföranden i Norrbottens Kaninavelsförening, hon har fött upp många för hemmaslakt och är jätteduktig! Hennes kanintacopaj är to die for ;).

Intressant, det ska jag kolla vidare på! Tack :)

tofu är typ ost eller har jag blandat ihop det?

Nja, njä.. "färskostliknande produkt" skriver de på Wiki. Men används i bland annat matlagning men den smakar inte alls ost, långt ifrån. Däremot finns det mängder olika tofusorter så om man ska ha i gryta bör man ta en fast sådan och ingen silkentofu ;)

Proceduren går ungefär likadant till som vid vanlig ost bara det att här används sojabönor.

Vet inte om det nämns:

Veggi (finns i frysdisken) har "istället för kyckling". Någon har nämnt sojastrimlor. Man kan även göra egen seitan och smaksätta med typiska kycklingkryddor så kan man ju få en snarlik smak. Man kan använda tofu (smaksätt, marinera gärna längre stund så den får sin smak). Många city gross (om inte alla) har numera märket Fry's som även de har kycklingsubstitut.

Svarar allmänt eftersom det blev så många svar :)

Jag har inga problem att köpa kravmärkt kyckling, men har inte råd att göra det speciellt ofta då den som finns här i affärerna kostar 399kr/kg.
Jag bor i norrlandsfjällen så saluhall går sådär :p

Thai har jag inga problem att utesluta kyckling för de smakar ju så mycket ändå, och det är nästan grönsakerna och nötterna godast.
Men typ flygande Jakob blir ju halvsvårt att bara utesluta köttet. Jag som fullkomligt älskar det.

Om jag inte kan ersätta kycklingen på nå bra vis så utesluter jag den helt enkelt och köper krav när jag verkligen vill ha.

Åhh kanin hade ju vart nåt. Bor i lght nu men flyttar till gård i vår och bygger stall då så då blir det nog lite kaniner! Köper man vanliga kaniner eller finns det köttraser? Hur gamla brukar de vara vid slakt?

Killen håller på forska om jakt på kanadagås nu :p Vi har ju massor på åkrarna runt grannbönderna.

Oh, shit. Då förstår jag att du inte har råd med KRAV-kyckling. Här brukar den ligga på 99 kr/kg.

Flygande Jakob går bra att göra på Quorn-filéer (det gör vi nästan alltid), men de kan suga åt sig ganska mycket vätska så man kan få plussa med såsen.

Det smakar väl troligen inte likadant men när jag gör flygande Jakob så gör jag den oftast på sådana sojastrimlor som tipsats om tidigare i tråden. Det är också mycket gott att göra med kikärtor så får man lite mer karaktär på smaken (det är ju inte någon finrätt från början precis så jag tycker att den tjänar på att utvecklas en smula).

Kan tänka mig att flygande Jakob blir gott med seitan också men det har jag inte provat.

Största fördelarna med att byta ut djur mot sojastrimlor, seitan, tofu och dylikt är att det blir mycket billigare och mycket mer miljövänligt. Klår 100 kr/kg-kaninen med hästlängder på båda punkterna.

Det var ett konstigt sätt att beskriva tofu på. Det liknar väl ändå inte färskost alls. Det är ju inte mjukt och bredbart utan fast.

Det är svårt att likna tofu vid någonting tycker jag. Det finns som sagt många olika sorter och är ändå säreget. Många tror ju att det är en modern uppfinning (som quorn) men precis som med öl, många ostar och annat så är det en sådan där grej som munkar uppfann för hundratals år sedan. Buddistiska då, inte kristna.

Lite mer info
http://www.kanin.se/

Vet du (eller någon annan) vad det är för slags tofu som brukar finnas i thaimat? Har aldrig hittat någon liknande i någon affär.

Tänker du på sådan som är lite brun i tonen, mjuk men håller samman väldigt bra och är liksom porös med bubblor i samt smakar sött? Det är någon slags friterad tofu som ska gå att köpa på burk i importbutiker (har inte kollat efter den själv).

Liknande trådar

Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 845
Senast: Dentaku
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 621
Senast: Fibusen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar