Byta ut kyckling

Sv: Byta ut kyckling

Köp krav-kyckling? :)

Mycket dyrare men det är värt det, köttet är godare och inte lika vattnigt, behövs inte lika mycket :)

..edit. såg att skrivit längre ner att du helst inte vill köpa det.

Senast ändrad:

Nja, jag tycker att kaniner är mycket lättare, både i djurhållningen, uppfödningen och slakten. Har provat båda två :).

Men det finns svenskuppfött kaninkött att köpa om man bor mer centralt än vad jag gör :).

Hur centralt ska man bo då? Jag bor i Stockholm, och här finns det mig veterligen inte att köpa. Två av saluhallarna har kanin, men den är inte svensk, och minst lika dyr som kravkyckling.

Så tipset till TS är alltså att starta egen kaninuppfödning? Då kan man väl iofs lika gärna föda upp egna kycklingar istället.

Jag skulle vilja ge rådet använd google. Det finns många köttkaninproducenter i landet. Jag födde upp blå wiener en gång i tiden men marknaden var inte mogen då för alternativa köttkällor. Idag sägs det vara strykande åtgång, bland de jag har kontakt med som säljer kanin så är de fullständigt nerringda av folk, ffa från storstadsområden.

Kaniner är enklare att föda upp än kyckling tycker jag. Har man tex eget stall kan man ha dem i en tom box, höns vill man ju inte ha i samma lokal som häst. Och så äter de hö vilket också är smidigt om man har häst.

Men det finns en hel del gårdsbutiker som säljer kaninkött. Och i Enköping finns ett stort kaninslakteri (Vreta kaningård), man kan kanske fråga dem om de har några återförsäljare i närheten.

Billigt har jag däremot aldrig påstått att det är, jag vet faktiskt inte vad priserna ligger på i butik.

Billigt har jag däremot aldrig påstått att det är, jag vet faktiskt inte vad priserna ligger på i butik.

Färsen ligger på mellan 95-100:-kr/kg. Styckdelarna har jag sämre koll på. Jag köpte färs häromveckan till en cateringbeställning där det fanns önskemål om kaninfärs istället för kycklingfärs till en specifik rätt.

Blev det uppskattat? Har nu efterlyst kaninköttsproducenter i bekantskapskretsen, nu återstår bara att försöka hitta recept :)

Men det finns en hel del gårdsbutiker som säljer kaninkött.

Kontentan av råden, som dock kommer från olika personer, blir att man får tag i kaninkött om man bor centralt, fast nära en gårdsbutik som säljer det. :p

Jag har sett kaninkött ibland i en centralt belägen saluhall, men jag tror inte att köttet var svenskt. Det var också ganska dyrt.

För att svara på TS fråga, så skulle jag inte "byta ut" kyckling, utan snarare hoppa över det, i så fall. Jag tror inte att det finns en råvara som funkar som ersättning i alla de sammanhang man använder kyckling.

Kaniner är enklare att föda upp än kyckling tycker jag. Har man tex eget stall kan man ha dem i en tom box, höns vill man ju inte ha i samma lokal som häst. Och så äter de hö vilket också är smidigt om man har häst.

Men det finns en hel del gårdsbutiker som säljer kaninkött. Och i Enköping finns ett stort kaninslakteri (Vreta kaningård), man kan kanske fråga dem om de har några återförsäljare i närheten.

Priset blir ju en faktor, iom att ts säger att kravkyckling går bort eftersom det är dyrt.

Att starta kaninuppfödning och slakta själv som smidigt alternativ till att handla kyckling i affären några gånger i veckan tycker jag verkar väl ambitiöst. Alla har ju heller inte eget stall med hästar att hysa kaniner i, för allt vad vi vet kan ju ts bo i lägenhet.

Äta vegetarisk thai oftare och kosta på dig kravad kyckling mer sällan. Låt det bli lyxmat, inte vardagsmat.

Någon annan nämnde tzay, det vill jag också rekommendera. Man hittar det kanske inte överallt, men i välsorterade butiker eller special-ställen för veggo-käk.

Jag tycker det funkar bra att ersätta med Quorn när man gör krydda grytor. Annars kan man som sagt kosta på sig KRAV-kyckling ibland. Anka eller vildand kan man byta ut mot. Det är mer smak i, men det funkar bra. Man kan byta ut mot tofu också, en helt annan smak men funkar bra i smakrika rätter.

Eller kalkon. Det är förvisso ett 'hårdare' kött än kyckling, mer åt nötköttshållet, men det är med större trolighet lättare att hitta även i storstäder. Jag har en 'granngård' som det är lätt att beställa sånt hos, hel eller halv kalkon för 69:-kr/kg. Jag har en strutsuppfödare också som 'granne', men det kanske blir för exklusivt för att ersätta kyckling med.

Senast ändrad:

Eller kalkon. Det är förvisso ett 'hårdare' kött än kyckling, mer åt nötköttshållet, men det är med större trolighet lättare att hitta även i storstäder. Jag har en 'granngård' som det är lätt att beställa sånt hos, hel eller halv kalkon för 69:-kr/kg. Jag har en strutsuppfödare också som 'granne', men det kanske blir för exklusivt för att ersätta kyckling med.

Ja, kan man köpa kalkon av någon som föder upp dem på ett vettigt sätt är det ett bra alternativ. Konventionell uppfödning av kalkon är dock lika vidrig som kycklinguppfödningen.

Nu vet jag inget om tex Ingelsta kalkon som jag uppfattar som ett av landets största kalkonproducenter, men jag antar att deras produktion som konventionell? Men det finns ju många fler än dem. Mindre uppfödare som det jag har i mitt område är nog för det mesta krav.

Seitan kan man också göra själv, det tar lite tid men är enkelt och roligt :). Blir väldigt gott också. Kallas ibland för mock chicken :P.

Nu vet jag inget om tex Ingelsta kalkon som jag uppfattar som ett av landets största kalkonproducenter, men jag antar att deras produktion som konventionell? Men det finns ju många fler än dem. Mindre uppfödare som det jag har i mitt område är nog för det mesta krav.

Ingelsta har konventionell uppfödning och den är tyvärr inget att hurra över.

Liknande trådar

Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 845
Senast: Dentaku
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 621
Senast: Fibusen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar