Byta ut fodret till nåt annat?

Sv: Byta ut fodret till nåt annat?

Men varför står det t.ex. på Hippos hemsida att "ponnyer som har lätta för sig att bli feta eller få fång bör man vara försiktig med korn"??
 
Sv: Byta ut fodret till nåt annat?

Kornets stärkelsekorn är större än havrens och det tar längre tid för den att tas upp i tunntarmen. Se mitt inlägg ovan. Om man ger för stor dos korn kan det rinna över i grovtarmen och störa bakterierna där vilket i sig är en risk för fång. Fetma är också en riskfaktor för fång. Det innebär inte att korn är ett dåligt fodermedel men man ska inte ge jättestora givor och man bör öka successivt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 083
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 278
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 443

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp