Byta stall??

Hoppiz

Trådstartare
jag är verkligen helt kluven... Det är så är: Det nuvarande stallaet jag står i betalar jag 1700 kr. Då ingår det
*10 kg hösilage per dag.
*fyra balar spån.
*3 kg halm per dag.
*saltsten.
*3 kg havre per dag (använder dock inte havre)
*belyst paddock.
*Tvättmaskin. (betalar per tvätt)
*stora vintehagar.
*enorma sommarbeten.
*Täckesbyten.
*4 fodringar per dag.
*utsläpp.
*de flesta insläppen.
*kombinerat sadelkammare/torkrum (litet)
*ett separat rum för alla grejer som inte är läder

Nackdelar:
*Finns ingen spolspilta utan vattenslang som man får dra ut med endast kallvatten.
*Ska jag åka o träna i ridhus när det är is ute så får jag betala 360 kr per gång. (200 transport+100 bensin+60 ridhusavgift)

Nu till det jag funderar på: För 1800 kr.
*10 kg hösilage.
*4 spånbalar.
*Paddock (inte belyst)
*ridhus med helt nytt underlag (40*50m)
*Tvättmaskin. (betalar per tvätt)
*Torkrum. (stort)
*uppvärmd sakelkammare.
*spolspilta med varmvatten.
*fikarum. (nytt)
*Toalett. (nytt)
*3 fodringar. (middagen ger man själv vid insläpp)
*utsläpp.
*lägger på ett täcke vid utsläpp.
*vinterhagarna är antingen små grushagar el skogshagar.
*sommar betet är helt ok, dock inte kuperade o bra som på det andra stället.

nackdelar:
*stenhård paddock.
*mindre hagar. (men de andra hästarna överlever ju så....)

Nu får ni hjälpa mig här! Vad hade ni valt? :crazy:

Sv: Byta stall??

jag hade nog valt stall nr 2. du behöver ju dessutom inte rida i paddocken eftersom det finns ridhus. är hagarna pyttesmå eller bara mindre än stalls 1 hagar?

Alltså stall nr 1 har enorma hagar så jämfört med dom är dom ju pyttesmå. Men det finns olika hagar på stall 2, grusade rasthagar och lite mer skogshagar där dom kan ta några repor iaf :smirk:

Det går inte att jämföra stall med ridhus med stall utan ridhus anser jag :p Ridhus är en sån grym tillgång på vintern (om man får bruka det vill säga, så det inte är uppbokat jämt och ständigt) jämfört med ställen där man knappt kan rida på vintern pga för dåliga vägar och obrukbar ridbana. De flesta ridbanor blir i perioder för dåliga och då är det ju ofta i samma veva som det blir svårt att rida ut :p dessutom den tid det är riskabelt att färdas med hästtransport.

I stall nr 2 så är ridhuset tillgängligt hela tiden då detta är ett privatstall :)
Precis så, med att det är en period på vintern där man varken kan rida i paddocken och definitivt inte ut när det är blankis ute, då hjälper det inte mycke me broddar...

aa okej. men jag skulle nog ha valt stall 2 och sen försökt få min häst i en av skogshagarna. som det är nämnt innan, ridhus är så uppskattat under vintertid.

Jag har en fråga: Måste man ha spolspilta med varmvatten?

Jag har aldrig haft varmvatten i dom stall jag stått i (förutom det jag stod i sommar, rena lyxen:banana:).

Det är inget jag har som högsta prioritet iaf, huvudsaken är väl att man kan spola av hästen lera och dom tål kallvatten på benen.

Men jag hade valt stall 2, behöver ridhus om man skall träna och tävla annars skulle jag stanna kvar i stall 1.

Nej, varmvatten är absolut inte ett måste för min del, men det är ju en fördel iaf.
Så det är ju mest ridhuset jag vill flytta för, är ju på g nu med träning o börjar köra clear rounder nu, så man vill ju ha bra träningsmöjligheter såklart.

Jag tycker att du ska flytta om du känner för det, jag stod länge i valet och kvalet om jag skulle byta stall eller ej men gjorde det till sist och ångrar mig inte när det gäller de två stall det stod emellan. Jag hade förvisso jätte nära till det förra stallet men det är så skönt med den service som ingår i nudvarande stall, och det är bättre rutiner, mycket mer ordning och reda, mer välskött. Visserligen är hagarna mindre men det är ingen katastrof, hästarna går ju i alla fall ute flera timmar om dagen och det funkar som det är nu också. Nu känns det för min del i alla fall roligare att komma till stallet och bara ägna mer tid åt min häst, förut var det så mycket runt omkring.

Så vill du flytta, gör det. Själv tycker jag att det är guld att ha ridhus under vintern. Om du inte trivs så är det väll inte värre att du flyttar tillbaka igen? om nu inte boxplatsen blir tillsatt på en gång.

Tack för era svar :)
Har grubblat o grubblat, o äntligen har jag bestämt mig... vi flyttar :)
pratade med stallägaren till stall nr 2, o h*n ska höra av sig dom närmaste dagarna angående när jag kan flytta in. Själv har jag ju 2 månaders uppsägningstid... Känns väl lite sådär, är ju lite rädd att det ska bli lite kass stämning med min nuvarande stallägare då jag säger upp platsen, och så ska man vara där 2 månader till... :crazy:

Har man en gång haft varmvatten så inser man hur underbart det är. Det finns begagnade för en billig peng. Jag tycker det är underbart att kunna servera hästarna ljummet vatten på vintern.

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 021
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Stallägaren ska dra till utlandet och har satt upp en lapp i stallet med nåt sorts schema där hyresgästerna kan fylla i om man...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
11 434
Senast: Pilot
·
Anläggning Jag står just nu och funderar på om jag ska flytta min ponny. Han står idag i ett stall där vi båda trivs, han har bra hästkompisar och...
2
Svar
25
· Visningar
2 916
Senast: DeDen
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 087
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • 🎄Jul 2024🎄