Byta spöhand med dressyrspö?

Araminta

Trådstartare
Hej!
Hur gör ni för att byta spöhand när ni rider med långt spö? Får aldrig till det på ett smidigt sätt själv :confused:

Sv: Byta spöhand med dressyrspö?

jag gör nog precis som med ett kort spö, byter hand och typ lyfter över det över hästentill andra sidan.. vet inte om det är så bra förklarat men men.. ;)

Jag höjer handen och drar över spöet snett över halsen på hästen.

Jag vill dock lära mig att rida med uppvänt spö, för då når man alla sidor och ändar på hästen utan att byta hand.;)

men gör man som med allround så får man ju spöet i magen :confused: :angel: Får ju höja/sträcka ut handen jättelångt för att få plats.

Jag har varken något jättespö (ca 90cm långt) eller någon jättemage men jag känner mig lika otymplig varje gång :smirk:

uppvänt spö :confused:

menar du att man rider med spöt upp i vädret?
blir det inte svårt att vrida handen då när man ska använda spöt :crazy: :)

du behöver inte bara lyfta handen rakt upp, utan för den utåt åt sidan och dra spöt liggande över hästen. :rofl: jag e ju för hemsk på att förklara!

Håller man spöet uppvänt i högerhanden så är det bara att lägga båda tyglarna i vänsterhanden så att högerarmen blir fri, och då når man lätt hästen i princip överallt.

Vänster bakben har jag inte klurat ut än hur man når på ett riktigt praktiskt sätt, men hela högersidan och vänstra bogen når man lätt, även öronen, bakdelen och halsens båda sidor.

Har mest tjuvtränat genom att vifta bort flugor på sommaren, (därav att jag använt spöet på hals och öron...) men vill lära mig att hantera spöet så effektivt "på riktigt".;)

hm.. jao tror jag fattar vad du menar. Tar du båda tyglarna i andra handen då eller? Annars svänger ju hästen! :eek: ;) :rofl:

Lägger över högertygeln i vänsterhanden, ja. :D

Annars tappar man ju allt, och poängen är ju att man ska kunna vnikla om spöet så omärkligt som möjligt.:angel:

Aaha! då fattar jag :bump:
ne jag satt nämligen och fundera på hur man skulle nå det motsatta bakbenet :p

men gör man som med allround så får man ju spöet i magen :confused: :angel: Får ju höja/sträcka ut handen jättelångt för att få plats.

Jag har varken något jättespö (ca 90cm långt) eller någon jättemage men jag känner mig lika otymplig varje gång :smirk:

nejnej, man drar det snett åt sidan så att det passerar magen på längs liksom...
går smidigare om man först tar tag en bit ned på/ngt nedanför handtaget åxå - kortare bit "kvar" att flytta över halsen.

*KL*

Byter lite olika beroende på häst (hur 'vifttåliga' de är *s*).

Oftast så tar jag så jag håller mitt på spöet med spöhanden, lägger det snett uppåt över manken, tar tag med nya handen och lyfter över det mer rakt upp.

På tåligaste hästen vinklar jag helt sonika spöet rakt upp (så handtaget är neråt), lyfter över det över manken när jag byter hand, och vinklar det rätt igen. Enklast för mig, men ser ganska fladdrig ut och kräver sin häst.

till princefair också:
smart det där med att greppa längre ner på spöet. Ska köra på det i fortsättningen. Att man aldrig kommer på sånt själv :p

hmm om jag har spöt i högerhanden å ska byta till vänster så tar jag tyglarna i vänster handen, å sen är det bara att ta ut högerhanden till höger så man har änden framför sin mage, sen är det bara att liksom skjuta ner spöt så att det hamnar i vänsterhanden :idea: lite svårt att förklara me jag hoppas att du fattar på ett ungefär :)

okej tror jag förstår. Men då greppar du på mitten av spöt med högerhand eller? För jag får iallafall inte ut min arm så långt utan att det hela ser jättelustigt ut :p

När jag ska byta spö hand så gör jag en halt och sen lägger jag över båda tyglarna i ena handen lägger över spöet på andra sidan hästen och sen greppar jag tag om spöet med andra handen. Jag rider en hel del unghästar och om jag byter spöhand i skritt/trav eller galopp så kan de bli rädda och rusa iväg. därför gör jag en halt. Det kan också vara bra att börja med att byta spöhand i halt sedan i skritt innan man tar trav och galopp.. Då kommer in i hur du ska göra och lär dig att göra det på ett smidigt sätt. Det gäller att hitta sitt egna sätt... träna på...
Lycka till!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Funderar på om det finns något smidigt sätt att fästa huva i tränset? Tycker att den är i rätt storlek och den sitter på hela...
Svar
4
· Visningar
352
Senast: Anna-Bella
·
Gnägg Hej, då min häst inte finns mer 😥skulle jag vilja byta häst på Equilab. Har provat radera gamla namnet där men det går inte? Hur gör...
Svar
4
· Visningar
520
Senast: sweep
·
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och...
Svar
15
· Visningar
683
Fordon Hej, Ja som rubriken säger - när ska man byta bil? Jag har en Volvo V40 från 2015 som har gått 13’ mil, jag har ägt den 3 år. Rullat på...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 755
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!