Byta, sälja eller behålla?

lobell

Trådstartare
Har hamnat i en jobbig sits.

Jag började rida igen i vuxen ålder efter 22 års uppehåll. Är lite feg och tycker bäst om att bara skritta ut i skogen eller längs vägen.

Köpte en ridtravare som är hyfsat lugn och snäll, men kände att han var för stor för mej, men som tur är så passade han perfekt för sambon som nu har honom.
Jag var inne på att köpa ett kallblod då jag gillar den modellen av häst. Stabil och bred :)

Det slutade med att jag köpte en bred d-ponny.
Problemet är inte ponnyn i sig. Hon är en klippa att rida. Känner mej väldigt säker med henne och allt funkar bra. MEN jag känner mej för tung.
Jag köpte henne förra sommaren efter 2 täta barn och behövde gå ner några kg och att jag köpte henne gjorde mej mer motiverad, men jag har fortfarande inte gått ner.
Jag Är 1.64 och väger runt 80 kg. Hon är 1.43 och modell bred och kraftig.

Nu har jag satt ut annons att jag ev vill byta henne mot att kallblod då jag tycker att jag är för tung, men samtidigt får jag ångest då jag gillar henne och känner mej trygg.

Sambon tycker att jag ska behålla henne då hon inte verkar bry sig om mina kg, men jag vet inte vad jag ska göra...
Vi skrittar inne i skogen, klättrar runt lite bland snår och buskar. Länger jag tyglarna springer hon gärna och älskar att galoppera.
Det känns inte som att hon tycker att jag är tung, men jag tänker mkt på det och tycker synd om henne.

Lite tips på hur jag ska göra?

Sv: Byta, sälja eller behålla?

Behåll din fina ponny du, hon låter perfekt för dig och inte som om hon är besvärad. Sen kan du sikta på att gå ner i vikt mera på sikt.

Gå ut och gå långpromenad med din ponny ibland vetja :idea:

detta med vikten har blivit en låsning hos så mycket folk tycker jag!!
Jag själv struttar runt på mitt arabsto på 146cm.. Jag är 171cm lång och väger ca 74-76kg...
Kke en anledning till att jag aldrig lägger ut bilder på mig själv när jag rider... ;)
känns det som om hästen trivs med dig, du trivs med den, du inte har hittat några fel på hästen (tex. ryggont, motsträvighet osv) så kan jag inte hitta några problem..
Det som dock är det aldra viktigaste (tycker jag) är att man verkligen kollar över sadeln NOGA, får den inpassad med jämna mellanrum (ca 1år) och rider för tränare regelbundet, så man lär sig hantera sin kropp och kan rida balancerat och mjukt utan onödiga belastningar...
Men titta på distansen, där rider de flesta små, nätta araber (som för den delen kan vara allt från stor C-ponny till liten häst), och där är minimi vikten 75kg...........................
Så, nej, trivs du med hästen, den trivs med dig, du kontrollerar utrustningen OFTA, lär dig rida följsamt och hästen är i hyfsad kondition så tycker jag att du kan fortsätta rida...
Varför skulle ett varmblod med lång rygg, slimmad kropp och dessutom avlad för att springa fort med VAGN och inte bära ryttare (inte avlad för hållbarhet i ryggmuskulaturen) kunna bära mer än en D-ponny av grov modell, med (förhoppningsvis) kortare och mer viktbärande rygg, som dessutom (i de flesta fall) är avlad till just ridning??

Inget negativt med detta uttalande, bara egna funderingar och slutdragningar..
Kanske kan sätta igång hjärnan lite...

Jag tror inte du behöver byta pålle... det låter som om ni passar varann perfekt... Jag har ju som bekant en stoooor halvblodskamel som utan problem struttar runt med sin elefantmamma men det händer ibland, inte ofta att jag lånar Maya Surmärr och hon är ett vanligt vb på ca 160 i maken... inga problem.. hon skuttar glatt runt med mig nån sväng... visserligen så är det mkt sällan det händer att jag lånar henne, men de gånger verkar det som sagt var inte vara några problem...

Tror inte du behöver oroa dig... njut din pålle i skog och mark... ta vikten på sikt.. det gör jag... i nuläget har jag förlorat 6 kilo och jag tar det lugnt och metodiskt... vill att det ska bli hållbar utveckling i nedåtstigande spiral..inte en massa jojjovalsande....:D

Jag tycker inte att det låter som om du är för tung för din ponny.
Om du håller nogrann uppsikt ifall hästen börjar få ryggont eller t.ex. inte gillar att du lägger på sadeln lr hoppar upp så kan du nog börja känna dig lugnare själv oxå. Känner du dig fortfarande osäker kan du alltid ta ut en vererinär som kan tycka till:D

kram denise

du säger att hon inte verkar bry sig om dion vikt. Jag tycker att du ska behålla henne.Är du orolig så se till att hålla pålle musklad och fin.

Tack för all svar :)

Jag vill ju helst behålla henne!

Kanske mkt sitter i mitt huvud.

Ska försöka gå ner på lång sikt.

Jag rider i bomlös sadel och går på från stol. Hon verkar trivas med sadeln.

Som tur är rider sambons 12-åring ibland och då får hon springa av sig lite mer :)

28857493.jpg

Tycker du kan behålla den så länge hon inte värkar besvärad av det eller får ont. Men är hon pigg o kry så kör på! Lycka till med ponnyn!

säger som alla andra =) dessutom bygger hon ju upp muskler varje gång du rider henne =)

Sluta tyck synd om henne! Hur kommer det sig att ingen höjer det minsta på ögonbrynen när en stor karl sitter på en liten islandshäst? Åk och titta på en större westerntävling, stora karlar på små quarterhästar. Du och din ponny verkar funka bra som det är tycker jag. Jag rider en travare på 149 och väger ca 75 kg, inga problem.

Det är ju omöjligt att säga utan att se ekipaget - egentligen i rörelse. En omusklad häst kan inte ta så stor vikt oavsätt egen stl, medan en välmusklad kan bära ganska mkt - ffa om ryttaren är välbalanserad.

Det är inte lätt att hitta en trygg och bra häst tycker jag, så du ska inte byta bort henne om du upplever att hon inte störs av din vikt. Fråga din omgivning, din tränare kanske. Du kanske inte alls är för stor. Och är du det kan det hända att det tar tid innan du hittar en lämplig byteshäst och tills dess kan mycket hända.

Men det är ju utmärkt att ponnyn passar även sambons dotter. :bow: Behåll den.
MEN gå ner i vikt helt enkelt!!

Den viktökning man lägger på sej efter graviditet kan man faktiskt gå ner och även om det gått ett tag. Med lite upppoffringar. Det är vad det handlar om. Jag vet av egen erfarenhet. Det är bara att lägga av med allt man "unnade" sej när man ändå var gravid o fet :o
Ja har man lätt att lägga på sej är graviditeter och småbarnsår ett elände, man vill som sagt unna sej, men att dra ner ger resultat. Ta bort snask efterrrätter, bullar och glass, helt enkelt. Så svårt är det sällan.
Och tänk på att det faktiskt känns väldigt mycket bättre när man känner igen sej själv på kort och i speglar igen:idea: Det är inte kul att släpa runt på extra kilon och inte nyttigt heller, så prova att skippa allt onyttigt ett tag du kommer att se resultat:banana:

Ponnyn lär ju inte heller bli ledsen.:idea:

Kvällens ridtur i skogen gjorde mej än mer säker på att behålla henne :)
Vi red vilse och hamnade djupt inne i skogen medans det sakta mörknade.
Båda hästarna gick lugnt och fint fram fast vi precis börjat rida inne i skogen.
Vi har ju mest hållit oss till vägarna runt om gården.
De klampade på i djup mossa och klev över gamla grenar, djupa vattenhål och över stubbar och sten. Så duktiga :love:

När vi till slut kom ut ur skogen efter 2 timmar var hon pigg som vanligt och ville trava, så så jättetung kan ju inte matte vara :)

Jag får försöka ta tag i vikten, promenera och hoppa över allt extra och ge det en vinter och se.
Jag har 4 barn och är 40 så kanske man får ge det lite tid.
Och som sambon säger så är det svårt att få tag i 2 så samspelta och lugna hästar till amatörer som oss :)

Tycker du ska behålla henne om ni trivs ihop:)

Har nu pratat med bonusdottern och vi har bestämt att vi behåller ponnyn så att hon får ta över henne.
Har också svarat på en annons ang ett kallblodsto som ska säljas.
får se om den finns kvar. Trygg 16-åring som gillar skogen :)

Nu återstår " bara " att prata med sambon och övertala honom att vi behöver en häst till i finanskrisen :)

Har hamnat i en jobbig sits.

Jag började rida igen i vuxen ålder efter 22 års uppehåll. Är lite feg och tycker bäst om att bara skritta ut i skogen eller längs vägen.

Köpte en ridtravare som är hyfsat lugn och snäll, men kände att han var för stor för mej, men som tur är så passade han perfekt för sambon som nu har honom.
Jag var inne på att köpa ett kallblod då jag gillar den modellen av häst. Stabil och bred :)

Det slutade med att jag köpte en bred d-ponny.
Problemet är inte ponnyn i sig. Hon är en klippa att rida. Känner mej väldigt säker med henne och allt funkar bra. MEN jag känner mej för tung.
Jag köpte henne förra sommaren efter 2 täta barn och behövde gå ner några kg och att jag köpte henne gjorde mej mer motiverad, men jag har fortfarande inte gått ner.
Jag Är 1.64 och väger runt 80 kg. Hon är 1.43 och modell bred och kraftig.

Nu har jag satt ut annons att jag ev vill byta henne mot att kallblod då jag tycker att jag är för tung, men samtidigt får jag ångest då jag gillar henne och känner mej trygg.

Sambon tycker att jag ska behålla henne då hon inte verkar bry sig om mina kg, men jag vet inte vad jag ska göra...
Vi skrittar inne i skogen, klättrar runt lite bland snår och buskar. Länger jag tyglarna springer hon gärna och älskar att galoppera.
Det känns inte som att hon tycker att jag är tung, men jag tänker mkt på det och tycker synd om henne.

Lite tips på hur jag ska göra?

Behåll du din din häst. Det är inte det lättaste att hitta en häst som man trivs med. Och jag tror inte att din vikt är ett bekymmer om din häst är rejäl. Var uppmärksam bara och kläm igenom rygg regelbundet och var uppmärksam på hennes ben. Visitera hela hästen noga och regelbundet, så att du i tid upptäcker ev. förändringar.

Sedan till dig själv. Visst är det svårt att gå ner i vikt, framförallt om man vill hinna rida med. Speciellt om man dras med dåligt samvete när man är ute med hästen för att man har småbarn hemma. Ett sätt som jag tycker är bra är att själv kliva av och vandra med sin häst. Gå vid sidan av din häst när ni klättrar eller bara skrittar längst skogsvägar. Så skall du se att du kan motionera både dig och hästen och bli av med några kilon själv. För till syvendes och sist, så är din hälsa viktigare. :)

Hälsning Maja

Har nu pratat med bonusdottern och vi har bestämt att vi behåller ponnyn så att hon får ta över henne.
Har också svarat på en annons ang ett kallblodsto som ska säljas.
får se om den finns kvar. Trygg 16-åring som gillar skogen :)

Nu återstår " bara " att prata med sambon och övertala honom att vi behöver en häst till i finanskrisen :)

Ser att du hittat en annan lösning på häststorleken. Visst är det roligt det där med att försöka få med sin partner på alla ens bravader. :D

Hälsning Maja

lobell;12634648QUOTE skrev:

:D Jag förstår ditt dilemma... Jag gjorde samma sak för ca 1 månad sen... trodde faktiskt käre maken skulle sparka bakut... men det enda han gjorde var att grummsa lite sen börja kolla virke... Just nu bygger han för fullt den nya boxen och nytillskottet står och käkar gräs med de andra pållarna...:D:D :banana:

Stopek och Cizma:

Ja nu har jag kommit så långt att jag kläckt ur mej mina funderingar.
Först var det tvärstopp, sen ett kanske och idag verkar det vara okej om jag får ha den på foder ett tag.

Så nu förhandlar jag med ägaren om hur vi ska lösa allt. :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 268
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 613
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 952
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 085
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar