Byta namn på min hund?

JuniNatt

Trådstartare
Jag har en ny hund här hemma. Det är en papillonhane som är ca ett och ett halvt år gammal. Han kallas nu snobben och det gillar jag inte alls! I stamtavlan heter han Vittoria's Notting Hill.

Nån som har nåt förslag?

Jag har funderat lite på Hillson, det passar honom och har ju en viss likhet med namnet i stamtavlan. Vad tycker ni?

Sv: Byta namn på min hund?

Det går utmärkt att döpa om hunden! Jag fick min hund när hon var tre år, då kallades hon Disha, men nu kallas hon Grima.

Det var ju bra! Gillar inte namnet Snobben alls och tycker inte att det passar honom. Har kallat honom Hillson nu idag och det känns bättre. Men jag vet inte, vill gärna ha fler förslag.

Ska du byta tycker jag du ska ta ngt som liknar det han redan har.. Han är ju förmodligen invand med det namnet..? Hade en gång en hund för mååånga år sen som fått namnet Bero...gillade inte det så mkt så det blev Hero istället..snarlikt och hunden lystrade till det.

Kan tyvärr inte hjälpa dig med något namn..dålig på sånt där :crazy: Lycka till!:laugh:

Hm...som sagt är dålig på sånt där.. hoppas nån annan har bättre fantasi :grin: Men om du har kört med det namnet du valt nu och det funkar så kan du ju ha det, absolut :laugh:

Ja, alltså han lyssnar ju inte till det namnet än men jag ycker nog att det passar honom.

Vad tycker ni andra om Hillson? Det kanske är jättefult :p

Men finns det åt fint namn som liknar Snobben?

Tobbe
Abbe
Sebbe

Det viktigaste är att man betonar på samma sätt för det är betoningarna hunden lyssnar på. Ta t ex exemplet Disha och Grima. Man betonar "a" i slutet på båda och i viss mån kanske "i" i mitten också. :)
Så vill du göra det lätt för hunden välj ett namn som har "e" i slutet, t ex "Olle" om du nu gillar det.
Klart det går ta ett namn som inte är likt också men räkna med att det tar mkt längre för hunden att fatta att det är honom/henne du menar ;)

Aha. Så bäst vore kanske om jag valde ett namn som slutar på -en? Hmm, inte lätt detta.

Fler förslag?

Vi fick lov att omplacera en av våra valpar efter att den inte hade haft det bra hos fordevärden. hunden var kanske 1½-2 år då hon flyttade. Innan flytt hette hon Selma. I stamtavlan Nugotorpets Barbie. Nya fordevärden provade med Barbie men det ville hon inte alls lyssna på så det blev Sessan. :D

så det går men i detta fallet krävdes det ett liknande namn i vissa fall går det att byta hur som.

Ingen som har nåt förslag? Det får gärna passa ihop med min andra hunds namn. Hon heter Pepsi :)

jag har döpt om båda mina hundar :D men det var liknande namn
Bamse blev Bamee Lana blev Lalla
man får hitta den del av namnet de lyssnar till
Jag tycker början och slutet har spelat störst roll .
Men på snobben är det inte lätt :p något som börjar på S och sluta på EN
Få liksom bara fel slags rim i skallen:eek:
så bäst jag inte försöker ens

Jag döpte ju oom min sexmånaders, som var VÄLDIGT inkörd på sitt namn. Såpass att han inte satte sig på enbart sitt, utan på 'Hans namn, sitt'. Samma sak om man satte hundarna, och sa varsågod, han satt kvar tills man sa 'hans namn, varsågod'

Bytte till något som inte var likt nånstans, var rätt bekymrad över att förvirra etc, men Bukefolket lugnade mig.

Tog dryga veckan, tio dagar kanske, var han helt invand på nya namnet. Och som sagt, inga likheter alls. Heter i stamtavlan (och kallades när han kom) Kari, uttalat Kaa-ri. Går numera under namnet Viktor, uttalat helt normalt ;)

Nja. vet inte om det passar honom. Tror det blir Hillson ändå. Råkar säga Wilson ibland men det gillar jag inte :p

min omplaceringshund har alltid hetat mille, då jag tycer det låter som en karl blev det korven(hon såg ut som en korv då hon kom) det fuunkar bra :)

Jag döpte om min hund till något som inte var likt det hon hade innan och jag tror inte hon har lidit av det ;). Jag tror inte alls att man måste ha något som liknar det förra så om jag vore du så skulle jag välja det namn som passar helt enkelt. :)

Ska du byta tycker jag du ska ta ngt som liknar det han redan har.. Han är ju förmodligen invand med det namnet..? Hade en gång en hund för mååånga år sen som fått namnet Bero...gillade inte det så mkt så det blev Hero istället..snarlikt och hunden lystrade till det.

Kan tyvärr inte hjälpa dig med något namn..dålig på sånt där :crazy: Lycka till!:laugh:

Varför det? Disha och Grima är väldigt olika namn, och jag tror det tog en vecka för henne att lystra till det nya.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver... 2 3
Svar
59
· Visningar
3 169
Senast: Raderad medlem 147980
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 301
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 328
Senast: Liran
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 201
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka