Byta miljö, hur ofta gör ni det?

makarontanten

Trådstartare
Ibland blir jag så oerhört trött på att vandra omkring här där jag bor. Ja, hunden ska ju ut runt en 4 gånger per dag och så himla många rundor finns det ju inte att välja på om man vill slippa allt för mycket asfalt. Det känns som man kan varje gatsten, varje träd, varje buske man går förbi...

Jag försöker alltid variera mina promenader med att göra små övningar, leka, gömma leksak, vardaslydnad, balansera på saker på vägen mm men även dessa ställen blir ju rätt begränsade. Just där finns ett lämpligt staket/stenar att gå/hoppa på,där en parkbänk, och just där kan vi släppa kopplet och leka, och just där är det en dunge vi kan gömma leksaken och där ligger det ett träd vi kan gömma godis i.

Allt blir så fruktansvärt uttjatat. Minst 3-4 gånger i veckan tar jag bilen och åker till skogen, motionsslingor och andra ställen jag gillar att gå på, men det räcker inte för mig, det är ju fortfarande ca 3 rundor per dag på hemmaplan som ska vandras när hunden ska rastas, och jag behöver förnyelse och miljöbyte.

Har ni det likadant, eller tragglar ni samma rundor dag in och dag ut och är nöjda med det. Hur gör ni för att få promenaderna lite roligare hemma? Behöver inspiration och lite nystart :)

Sv: Byta miljö, hur ofta gör ni det?

Nar Miss Mandy och jag var i Sverige ett halvar och det var ungefar samma rundor hela tiden brukade jag stoppa vid ett litet falt, atminstone en gang om dagen, och kora lite lydnad, eller bara springa ikapp, eller vad jag kunde tanka mig sa jag fick skratta och hon sag ut som om hon skrattade ocksa. :)
Jag tog ocksa ganska ofta buss eller tunnelbana in till centrala staden och gick pa trotoarerna och mellan husen. Miss Mandy tyckte det var sa kul att hon borjade hoppa upp pa bussar varje gang vi passerade, nagot jag hade glomt men hon kom ihag for ett par manader sedan i Californien dar de har city bussar. Plotsligt var min hund pa vag uppfor trappan pa en buss medan jag forvanat stod kvar nedanfor.:p

Jag går oftast ungefär samma rundor. Ibland tar jag någon längre promenad i samband med träning på annat ställe, men oftast som sagt så är det samma.
Jag känner inget större behov av att variera vart vi promenerar. Gör det främst för att få röra på mig och för att röra på hundarna men sen aktiverar vi oss med träning på annat sätt.

Förr, när jag inte tränade aktivt för tävling, såg jag mervärde i promenaderna på ett annat sätt än jag gör idag. Då tyckte jag nog att det var viktigare att promenaderna skulle vara roliga, men idag är det mest motion och jag går de vanliga rundorna där jag mest kan traska på och det inte gör så mycket om jag är i min egen värld ibland ;)

(Lägger till att jag bor på landet så mina vanliga gamla rundor är i vår egen skog)

Senast ändrad:

Jo, det är ju jättebra ide att ta buss in till stan och miljöträna lite, men vi bor ju redan i stan och är trötta på betong och asfalt ;). Händer att vi går in mot kärnan av stan ( dryga kilometern) och fönstershoppar lite, men jag saknar naturen och tycker skogen är härligare.

Jag har ändå tur som har en hel del grönområden här, men det är just det att det är samma rundor hela tiden :)

Även om man tex åker och tränar på en klubb, så är det ju normalt sett samma ställe/område man åker till, och det är just för mig att jag vill se och uppleva lite nytt.

Jag åker ju som sagt va gärna till skogen och andra ställen, och det blir ju lite aktivering ( på hobbynivå) på andra ställen också, men jag blir så otroligt less på att knata runt här hemma. Jag har ju haft hund nu i ca 8 år ( två olika) och jag vågar inte ens räkna på hur många gånger man traskat runt på "sina" rundor här hemma :crazy: ;).

KL

Ingen som har ideer på hur man gör promenaderna roligare?

Tja min man hade gärna traskat samma runda vareviga dag men jag vill ha lite mer variation. Jag går i city ibland och då är det kollektivt dit. Åker bil till LC träning några ggr per år. Har en 5-10 rundor jag går men varvar oftast mellan 4-5. På mina promenader just nu håller jag på och tränar in teckenspråk. Jättekul! Hundarna lyssnar mycket bättre på kroppspråk än rösten eftersom de inte kan tolka det fel pga röstläget och blir inte låga om jag tex ber dem komma in till sidan eller sakta in. Tränar oxå på följsamhet genom att jag ökar/saktar farten och svänger runt. Joggar med dem eller leker kapplöpning med dem. Man kan gömma saker under stenar, träna apportering med gradvis tyngre och större saker. Ja det finns massor man kan göra även i stadsmiljö! Hoppa upp på saker, balansera på småsmå saker, trycka på knappen till övergångsställen med nos eller tass osv :)

Jag är som du. Så jag åker också ut till olika ställen för att promenera och jag försöker variera kisserundorna så gott det går med att vi gör avbrott för att leka eller kela en stund, eller går rundan åt "fel håll" eller kombinerar olika rundor. Allt för att det inte ska bli exakt samma runda varje dag.

Tja min man hade gärna traskat samma runda vareviga dag men jag vill ha lite mer variation. Jag går i city ibland och då är det kollektivt dit. Åker bil till LC träning några ggr per år. Har en 5-10 rundor jag går men varvar oftast mellan 4-5. På mina promenader just nu håller jag på och tränar in teckenspråk. Jättekul! Hundarna lyssnar mycket bättre på kroppspråk än rösten eftersom de inte kan tolka det fel pga röstläget och blir inte låga om jag tex ber dem komma in till sidan eller sakta in. Tränar oxå på följsamhet genom att jag ökar/saktar farten och svänger runt. Joggar med dem eller leker kapplöpning med dem. Man kan gömma saker under stenar, träna apportering med gradvis tyngre och större saker. Ja det finns massor man kan göra även i stadsmiljö! Hoppa upp på saker, balansera på småsmå saker, trycka på knappen till övergångsställen med nos eller tass osv :)

Mycket av det du skriver gör vi redan, skillnaden är att vi har kanske 4-5 rundor att välja på, varav endast två är lite längre (om vi ska kalla det långpromenad, där den ena är på ca 1 timme, den andre 1,5).

Jag går ganska ofta två sådana rundor per dag när jag är ledig, och de 2-3 rundor som är kortare blir där i mellan. Naturligtvis kan jag gå helt andra vägar, men det blir liksom bara asfalt genom kvarter och stad, vilket jag känner är ungefär likadant som asfalt och betong= inget kul. Jag går alltså dessa 4-5 rundor jag har här, dagligen, om jag inte åker iväg någonstans ( vilket jag gjort varenda dag nu i en veckas tid för att komma hemifrån). Apportering tar vi till oss och ska öva vidare på, då hundskrället inte riktigt fattar vad ordet "loss" betyder än :)

Jag är som du. Så jag åker också ut till olika ställen för att promenera och jag försöker variera kisserundorna så gott det går med att vi gör avbrott för att leka eller kela en stund, eller går rundan åt "fel håll" eller kombinerar olika rundor. Allt för att det inte ska bli exakt samma runda varje dag.

Precis så som jag gör och känner :). Men det måste väl finnas något kul att kunna hitta på, så det blir lite roligare att gå för både hund och ägare?. Ingen som har mer roliga ideer att hitta på?

Jag hade det likadant, efter 5år i storstan gående runt samma park med hunden två gånger per dag (har alltså varit runt *piiip*parken över 3500 gånger :eek:) samt oftast springa genom den på löprundorna höll jag på kräkas av uttråkning, hunden gick det dock ingen nöd på med hänsyn till alla nya dofter och individer man mötte var gång.

Har inga idéer men känner mig friare nu med bil och mer lantligt placerat boende trots att nog vardagsrundorna här lär bli runt ett av två fält.

Senast ändrad:

Jag hade det likadant, efter 5år i storstan gående runt samma park med hunden två gånger per dag (har alltså varit runt *piiip*parken över 3500 gånger :eek:) samt oftast springa genom den på löprundorna höll jag på kräkas av uttråkning, hunden gick det dock ingen nöd på med hänsyn till alla nya dofter och individer man mötte var gång.

Har inga idéer men känner mig friare nu med bil och mer lantligt placerat boende trots att nog vardagsrundorna här lär bli runt ett av två fält.

Men precis... En ren "hemmadag" när vi inte åker någonstans, blir det först en runda på morgonen ca 30 min innan frukost. Denna runda varieras med två olika, en på stranden och runt kvarteret, eller i vår park här som går över en skogskyrkogård. Båda rundorna tar ungefär 30 minuter, sen vill jag hem och få i mig kaffe och frukost ( morgonrundan är INTE min tid).

Andra rundan, mitt på dagen, ett par timmar senare, så går vi en av långrundorna. Hunden går det ingen nöd på, hon får vara lös, aktiveras med både det ena och det andra, men JAG är uttråkad att gå samma jäkla runda..

Nästa runda, på eftermiddagen, tar vi den "andra" långrundan. Även här med lek, bus och aktivering ihop med en del lösspring.

Sista rundan på kvällen blir en kortare runda ( ca 30-40 min beroende på vilken vi går), där vi alltid får gå i koppel ( pga harar och mer "stan" där det inte funkar så bra att ha henne lös). Vi kör lite lydnad mm på dessa rundor, men återigen så är JAG uttråkad.

En helt vanlig dag ser ut så, sen försöker jag så ofta som möjligt komma iväg till andra områden, och gör så minst 3-4 gånger i veckan. Men jag kräks ändå på hemmarundorna när jag är hemma och gå samma vägar. Mer inspiration, mer ideer på att göra dessa vardagar roligare? :-)

1920094_10151993241407098_1079257723_n.jpg

1978604_10151993242092098_253004897_n.jpg

photo.php

photo.php

photo.php

1502482_10151909978652098_423772123_n.jpg

1653926_10151993241932098_1658136036_n.jpg

601618_10151797309607098_1253660653_n.jpg

1891189_10152003224122098_249644982_n.jpg

Lek och stoj på promenaderna :D

1912151_10152003225317098_189184527_n.jpg

557950_10151733361867098_2053591593_n.jpg

Senast ändrad:

Jag har löst det genom att bara gå utanför dörren och in igen på morgon och kväll ;) Det blir verkligen ut-kissa-in och troligtvis är vi inte utanför dörren ens 3 minuter.

Det gör att jag har mer tid över till långpromenaden som vi oftast tar ungefär mitt på dagen. Då är vi gärna ute i alla fall två timmar och den tiden spenderas alltid i någon skog. Nu har jag dessutom installerat appen Turf till mobilen, ett "spel" som går ut på att man med hjälp av mobilens gps ska ta olika zoner. Det gör mig lite extra motiverad att gå till nya områden, för tar man många olika zoner får man medaljer :angel:

Jag har löst det genom att bara gå utanför dörren och in igen på morgon och kväll ;) Det blir verkligen ut-kissa-in och troligtvis är vi inte utanför dörren ens 3 minuter.

Det gör att jag har mer tid över till långpromenaden som vi oftast tar ungefär mitt på dagen. Då är vi gärna ute i alla fall två timmar och den tiden spenderas alltid i någon skog. Nu har jag dessutom installerat appen Turf till mobilen, ett "spel" som går ut på att man med hjälp av mobilens gps ska ta olika zoner. Det gör mig lite extra motiverad att gå till nya områden, för tar man många olika zoner får man medaljer :angel:

Fast, att gå utanför dörren ca 3 min ger knappast mer inspiration, snarare att man känner sig ännu tråkigare?

Jag aktiverade också TURF i mobilen, men fattar den inte riktig:p:o...

Jag har verkligen tid att utnyttja ( jag är ledig ca 5 dagar i veckan i snitt), så tid finns, men jag behöver inspiration. Jag åker ju runt de flesta dagar till skog och andra ställen, men jag blir inte nöjd. Jag är ju hemma de flesta dagar och varken rundor här eller i de skogar/områden jag besöker ger stimulans för MIG längre ( hunden är nöjd, det är JAG som klagar).

Jag vill ha ideer och kul saker att stimulera oss med på vanliga dagar, då det både blir dyrt att åka iväg jämt och känns som att det är onödigt att betala bensin och extra tid till resor om man kan göra samma saker på hemmaplan :)

Jag har skogen runt hörnet och har ett antal rundor jag varierar mellan. Dessutom varvar jag med attgå uutanför stigarna och hitta nya sträckor. Åka nån annanstans gör jag kanske bara nån gång i månaden så här års, lite oftare på sommaren.

Sen gör jag så att jag går kortare rastningsrundor och 1-2 längre per dag. Oftast får de mest strosa runt själva (och den mentala aktiveringen i egna pass), uppfattar det som att det är väldigt viktigt för dem att få gå och"bara vara hund" också (busa, springa i 100 knyck, lurpassa på varandra, nosa, bära på pinnar, bada, rulla sig...). Mina promenader är min fristad där jag bara går och funderar och njuter.

Jag har skogen runt hörnet och har ett antal rundor jag varierar mellan. Dessutom varvar jag med attgå uutanför stigarna och hitta nya sträckor. Åka nån annanstans gör jag kanske bara nån gång i månaden så här års, lite oftare på sommaren.

Sen gör jag så att jag går kortare rastningsrundor och 1-2 längre per dag. Oftast får de mest strosa runt själva (och den mentala aktiveringen i egna pass), uppfattar det som att det är väldigt viktigt för dem att få gå och"bara vara hund" också (busa, springa i 100 knyck, lurpassa på varandra, nosa, bära på pinnar, bada, rulla sig...). Mina promenader är min fristad där jag bara går och funderar och njuter.

Precis så har vi det i dagsläget och för hunden är det helt ok och jättebra, men fortfarande blir JAG väldigt uttråkad av att gå samma rundor hela tiden. Jag vill ha idder och inspiration på hur man gör rundorna roligare för ägaren :-) Oavsett om vi åker till 100 olika skogar så är det ändå samma tugg med aktivering på stockar, hoppa på stenar, leta godis, gömma leksak,lek godisregn, spår och lösspring ihop med andra hundar mm. Vill ha mer ideer på vad man kan göra som är nytt på de vanliga "tråkiga" rundorna man alltid går till vardags :)

Jag tänkte också testa turf! :)

Sen är jag en riktig naturmänniska och ofta har promenaderna inslag av fotografering, artbestämma (mossa/fåglar/skalbaggar...), köra lite uppletande eller liknande med hundarna, springa...

En dag hade jag långtråkigt och frågade en vän som bor 5 mil bort ( och har bil ) om hon ville ses för en promenad men hon hade slut på bensin. Så jag tog vagnen in till city ( 20 min ) och expressbuss vidare ( 30 min ) och alltså på ren impuls fick jag en härlig promenad med henne på helt okänd plats i helt ny terräng! Det var jätteuppfriskande! Du har ingen FB grupp du kan söka efter där man efterlyser promenadgrupper? Jag är tex med i en grupp i Gbg som promenarer på fina vägar dit jag kan ta mig på 20 min med bil eller 30 min med vagnen. Då är inte hundarna lösa eller ens hälsar men det är jättenyttigt och kul ändå! Man kan ju göra en egen grupp oxå!

Sedan är jag sådan som gärna hade åkt tåg också om det fanns billiga resor för att bara göra en dagstur och åka till en annan stad om jag hade någon som kände till hundvänliga promenadstråk.

Även om man bara gör en utflykt per månad så är det jätteuppfriskande!

En dag hade jag långtråkigt och frågade en vän som bor 5 mil bort ( och har bil ) om hon ville ses för en promenad men hon hade slut på bensin. Så jag tog vagnen in till city ( 20 min ) och expressbuss vidare ( 30 min ) och alltså på ren impuls fick jag en härlig promenad med henne på helt okänd plats i helt ny terräng! Det var jätteuppfriskande! Du har ingen FB grupp du kan söka efter där man efterlyser promenadgrupper? Jag är tex med i en grupp i Gbg som promenarer på fina vägar dit jag kan ta mig på 20 min med bil eller 30 min med vagnen. Då är inte hundarna lösa eller ens hälsar men det är jättenyttigt och kul ändå! Man kan ju göra en egen grupp oxå!

Sedan är jag sådan som gärna hade åkt tåg också om det fanns billiga resor för att bara göra en dagstur och åka till en annan stad om jag hade någon som kände till hundvänliga promenadstråk.

I senaste veckan har jag gått med i två fb-grupper som handlar om hundar/promenader/egangemang med hund, men känner mig just nu lite "utanför" då promenader mm haglar på sidorna och min hund är i löp just nu... Har skrivit till flera, men får vänta ut löpet innan det går att genomföra att träffas :-)

Även om man bara gör en utflykt per månad så är det jätteuppfriskande!

I senaste veckan har jag gått med i två fb-grupper som handlar om hundar/promenader/egangemang med hund i mitt område, men känner mig just nu lite "utanför" då promenader mm haglar på sidorna och min hund är i löp just nu... Har skrivit till flera, men får vänta ut löpet innan det går att genomföra att träffas :-)

Trots dessa fb-grupper så är det mest "småhundsägare" som svarat. Jag har en tuff tik, som leker hårt och ganska våldsamt. Jag undrar om man ommer skrämma bort dem på en endaste runda :o;)

Jag tänkte också testa turf! :)

Sen är jag en riktig naturmänniska och ofta har promenaderna inslag av fotografering, artbestämma (mossa/fåglar/skalbaggar...), köra lite uppletande eller liknande med hundarna, springa...

Jag älskar också att fota, vilket förhöjer mina rundor avsevärt. Men samma där, hunden, blommor, insekter, träd och natur är ju detsamma året om på samma rundor....

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 078
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Min kastrerade hane (Shetland sheepdog, 6 år) är (såklart) extremt matglad. Han väger ca 14 kg och bör nog gå ner 2-3 kilo (han är av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 267
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 851
Senast: AnneB
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 498
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2
  • Hur ska jag rida het häst