Byta miljö, hur ofta gör ni det?

Sv: Byta miljö, hur ofta gör ni det?

Men ni måste ju inte släppa ihop hundarna bara för att ni promenerar tillsammans?
Gå med hundarna i koppel och njut av nya sällskap och nya omgivningar?
Då slipper du både problemet med löp och att din hund leker hårt :)

Men ni måste ju inte släppa ihop hundarna bara för att ni promenerar tillsammans?
Gå med hundarna i koppel och njut av nya sällskap och nya omgivningar?
Då slipper du både problemet med löp och att din hund leker hårt :)

Helt sant, men de flesta hanhundar blir extremt jobbiga i hop med en löptik, och ja, min "kåta" lilla vovve är rätt jobbig tillbaka just nu ;)..Har ett par olika vänner med kastrerade hanhundar och även de hundarna är rätt på min hund nu vid löp... Nja, jag avvaktar att detta går över istället;)

Trist!
I mina hundkretsar är det helt självklart att vi kan fortsätta både promenera och träna tillsammans trots löp, så olika det kan vara.

Där vi bor finns det nästan hur många slingor som helst att gå om man promenerar på dagtid. Behöver inte gå samma runda oftare än var tionde dag, men jag tröttnar ändå.

Därför har vi hundpromenerat på varenda grusväg jag kör förbi med bilen när jag åker hem, gått runt i varenda bostadsområde och vartenda motionsspår i kommunen när det är mörkt, och tagit många varv runt stormarknadsparkeringar och i industriområden. Kartfunktionerna på eniro.se och hitta.se går varma.

Det känns som om hundarna uppskattar och tycker att det är spännande med nya promenader, eller är det bara jag som tycker det är spännande?

Grundproblemet är att man som hundägare promenerar väldigt många kilometer. Mitt tips om du har bil är att systematiskt utforska din hemkommun, och grannkommunerna. Det är inte så ofta man hittar de där fantastiska promenaderna, men i varje fall tillräckligt ofta för att det ska vara värt besväret. Och så får man ju en mycket bra lokalkännedom.

Helt plötsligt insåg jag hur bortskämd jag är... ;) Jag varierar mina promenader efter humör, väder och vind. Så nej jag känner sällan något behov av att byta miljö, jag känner ibland att jag för hunden skull måste åka in till stan och promenera dock. ;)
Men hemma har jag mängder av alternativ att välja på så uttråkad blir jag aldrig! Men å andra sidan så går jag nog inte tre längre promenader om dagen heller, två korta när jag hämtar och lämnar min daghund, där blir det samma vända varje dag visserligen med det stör inte mig. ;) Sen är vi ute mycket i trädgården och antingen leker hundarna och jag pysslar på i trädgården med olika saker eller så gör jag något med hundarna.

Fast, att gå utanför dörren ca 3 min ger knappast mer inspiration, snarare att man känner sig ännu tråkigare?

Absolut inte, däremot så har i alla fall jag inte oändligt antal timmar per dygn att gå promenader, så går jag tex 30 min morgonrastningsrunda så måste långpromenaden bli kortare och då blir den också lätt tråkigare. Genom att korta ner rastningsrundorna får jag alltså tid att ta mig till roligare promenadställen.

Fast där har vi det lite olika, jag har oftast hur mycket tid som helst då jag är ledig mycket om dagarna, har långledigt på schemat var 5:e vecka i 9 dygn, och på grund av nattarbete jobbar jag i snitt jobbar 2-4 pass i veckan:) Där har jag det bra, men rundorna blir ju inte roligare för det :D

Bara en spontan tanke.. Om du nu inte tycker att alla dessa promenader är särskilt roliga - varför lägger du inte bara tiden på någon annan aktivitet som ni båda gillar?
Självklart ska man röra på hunden men iallafall jag ser inte en massa promenader som ett självändamål utöver basbehovet sas. :)

Färre promenader = färre gånger på samma runda = kanske lättare att få dem spännande för er båda?

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 078
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Min kastrerade hane (Shetland sheepdog, 6 år) är (såklart) extremt matglad. Han väger ca 14 kg och bör nog gå ner 2-3 kilo (han är av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 267
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 851
Senast: AnneB
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 498
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2
  • Hur ska jag rida het häst