Byta hovslagare p.g.a tappskor

Sv: Byta hovslagare p.g.a tappskor

Detta var ett fall av oaktsamhet, så varför inte att vissa kan göra det medvetet. Och då antagligen dom som bara har en RH-garanti.

Min nuvarande hovis har skott 100% tappskor.

För att hovslagaren gör en ekonomisk förlust på varje tappsko han åker enkom för att slå på?

Tappskogaranti får för övrigt mig att dra öronen åt mig, ofta är den där 'garantin' sammanknippad med trångskoning. För det finns inte en hovslagare som kan garantera att hästen inte kliver ur sig en sko, speciellt inte om det är lerigt, en ung/ostyrig häst etc.

Som du säger är tappsko garantin ofta förknippad med trångskoning.

Anledningen till att jag tog upp det var att det förekommer sådan garanti och KUNDE vara förklaring på att Chrysler? fick sina tappskor gratis.

För att hovslagaren gör en ekonomisk förlust på varje tappsko han åker enkom för att slå på?

Tappskogaranti får för övrigt mig att dra öronen åt mig, ofta är den där 'garantin' sammanknippad med trångskoning. För det finns inte en hovslagare som kan garantera att hästen inte kliver ur sig en sko, speciellt inte om det är lerigt, en ung/ostyrig häst etc.

Nu säger jag inte att det förkommer utan varför skulle det inte kunna förekomma.
Jag har tappskogaranti- normalt en vecka. Efter det så kostar det. Ett sätt att behålla kunder, vad vet jag.

Och sedan så finns det hovisar som skor tappskor, säkert omedvetet. Men det går inte komma ifrån att vissa, hur de än gör, får till en hel del tappskor på hela kundkretsen. Det brukar sprida sig ganska snabbt. Men de brukar sortera ut sig själva efter ett tag.

På min tio i topp ligger en som skodde tappskor på alla fyra, inom en och en halv vecka. En sko- okej, två skor- oxå okej, tre skor- nja, fyra skor- rekord. Men utöver alla tappskor var det en mkt otrevlig människa som inte hade mkt gott att säga om någonting i världen. Behöver jag säga att jag INTE utnjyttjade tappskogaranti, tog inte ens reda på om det fanns ngn.(och detta är inte min nuvarande hovis)

vad har detta att göra med att hovslagare med vilje skulle sko så att det blir tappskor?

vad har detta att göra med att hovslagare med vilje skulle sko så att det blir tappskor?

Vilket av ämnena jag tog upp?

Svaret till det inlägget jag svarade på finns längst upp. Sedan ramlar det på med saker inom ämnet tappskor. Så precisera dig, jag förstod inte frågan fullt ut.

jag undrade därför att diskussionen de senaste sidorna har handlat om påståendet att hovslagare med vilje skulle vilja orsaka tappskor. du fällde en kommentar om att det tekniskt sett skulle vara möjligt att hovslagare med vilje orsakade dem. sen gick du vidare till att redogöra för att tappskor är sånt som händer.

jag förstod inte riktigt vad du vill ha sagt med det hela.

jag undrade därför att diskussionen de senaste sidorna har handlat om påståendet att hovslagare med vilje skulle vilja orsaka tappskor. du fällde en kommentar om att det tekniskt sett skulle vara möjligt att hovslagare med vilje orsakade dem. sen gick du vidare till att redogöra för att tappskor är sånt som händer.

jag förstod inte riktigt vad du vill ha sagt med det hela.

Ja, naturligtvis så är tappskor ngt som händer, även den bäste. Och varför skulle jag inte kunna fortsätta i ämnet tappskor? Jag hade förstått ditt inlägg om mitt hade gått över till ngt helt annat. Detta får du faktiskt förklara för mig.
Hovslagare som skor medvetet tappskor kontra hovslagare som skor "omedvetet" tappskor är väl ganska självklar koppling? Som jag tyckte var trevligt att sätta tankar på pränt. Vem är du som bestämmer om vem som ska skriva vad?

Jag skulle diskutera orsaken till tappskorna med nuvarande hovslagare och fundera själv på om någon förändring gjort eller varför hästen ofta får tappskor. Diskutera fram med nuvarande hovslagare och försök komma fram till om det skulle kunna gå att åtgärda på något sätt. Annars kan det ju vara värt att prova med en annan hovis. Vissa påstår även att boots ska hjälpa att minska antalet tappskor. Själv så vet jag inte, eftersom jag har en häst som de brukar sitta kvar på :)

Om tappskor är ngt som bara ramlar av- har ägaren varit ouppmärksam eller låtit det gå för länge.

Man får acceptera att vissa hästar behöver skos om mer ofta i perioder. Antingen pga korrektioner eller hög tillväxt.

Som du säger är tappsko garantin ofta förknippad med trångskoning.

Anledningen till att jag tog upp det var att det förekommer sådan garanti och KUNDE vara förklaring på att Chrysler? fick sina tappskor gratis.

Garanti vet jag inte, jag har svartknackare, omöjligt att få tag i en utbildad & momsad hovis här:smirk:
Men hovslagaren har väl ngn moral, han säger ju själv att det är hans ansvar att se till att skorna sitter kvar, om man sedan har en häst med speciella rörelsemönster så de trampar sig osv är väl kanske en annan sak, vissa hästar har mer tappskor än andra.
Min har haft 3-4 tappskor i hela sitt liv, men 3 stycken detta år.

Jag begriper inte hur sånt funkar. Jag har ALDRIG fått problem med ryggen trots mina 1.90 cm i längd...däremot tennisarmbåge, taskiga handleder, knäleder, spark från häst osv.....men ryggen - aldrig!

Han har en släktsjukdom, Bechtrews (stavning).

Som du säger spelar gången in. Men även hovens kvalite´ och markens beskaffenhet.
Ingen som en hovis kan lastas för.

Det är ju reumatism, ingen man kan klandra hovslagararbetet för.

ja, men det har jag väl inte gjort heller???
Jag är jättenöjd med min hovis, jäkligt glad att han skor åt mig trots att han lagt ner.

Svarade på VDB's undran varför företaget lades ner.

Då tycker jag det är konstigt att hästen bara trampat av sig skor när han kapats i tårna fram, vilket gör att han kortar steget vilket i sin tur gör att bakhoven hinner upp framhoven & trampar av skon:angel:
Jag kan i högsta grad säga att när man slutar kapa hans tår fram kommer detta problem försvinna.
Men när det gäller många andra så kan jag hålla med om att vissa hästar inte går att göra så mkt åt.

Ja, naturligtvis så är tappskor ngt som händer, även den bäste. Och varför skulle jag inte kunna fortsätta i ämnet tappskor? Jag hade förstått ditt inlägg om mitt hade gått över till ngt helt annat. Detta får du faktiskt förklara för mig.
Hovslagare som skor medvetet tappskor kontra hovslagare som skor "omedvetet" tappskor är väl ganska självklar koppling? Som jag tyckte var trevligt att sätta tankar på pränt. Vem är du som bestämmer om vem som ska skriva vad?

snälla du. jag frågade för att jag inte förstod vad det var du ville säga med det du skrev.
tänker inte insistera på att vidare diskutera med dig då jag sett tidigare att du kan hålla på hur länge som helst att argumentera din ståndpunkt i trådar. lJag vidhåller det jag skrivit tidigare att det finns inga hovslagare som gör en vinst på att orsaka tappskor frivilligt.

Nu säger jag inte att det förkommer utan varför skulle det inte kunna förekomma.
Jag har tappskogaranti- normalt en vecka. Efter det så kostar det. Ett sätt att behålla kunder, vad vet jag.

Och sedan så finns det hovisar som skor tappskor, säkert omedvetet. Men det går inte komma ifrån att vissa, hur de än gör, får till en hel del tappskor på hela kundkretsen. Det brukar sprida sig ganska snabbt. Men de brukar sortera ut sig själva efter ett tag.

Visst förekommer tappskogaranti, och en vecka är ju ganska standard. Inte så mycket det jag drar öronen åt mig för, men det finns hovslagare som har 5-6-7-8 veckor 'tappskogaranti'. Att gratis slå på tappsko inom en vecka ser jag inte som en garanti, utan mer en 'extraservice' till kunderna.

Och visst finns det hovisar som skor illa och därför har hög frekvens tappskor, men jag har ändå svårt att tro att NÅGON hovis MEDVETET skor för att öka risken för tappsko. Just för det är en förlustaffär att slå på en tappsko ens mot 'betalning' (dvs ta 100 - 150 pix för det), och 'ryktet går' om de har för mkt tappskor och därför förlorar kunder.

Garanti vet jag inte, jag har svartknackare, omöjligt att få tag i en utbildad & momsad hovis här:smirk:
Men hovslagaren har väl ngn moral, han säger ju själv att det är hans ansvar att se till att skorna sitter kvar, om man sedan har en häst med speciella rörelsemönster så de trampar sig osv är väl kanske en annan sak, vissa hästar har mer tappskor än andra.
Min har haft 3-4 tappskor i hela sitt liv, men 3 stycken detta år.

Och underlaget hos er detta år har varit? Sådana saker spelar ju in med.

Jag är lika imponerad varje dag när skorna sitter kvar när de komemr in, med tanke på hur leran till/från hagen och bitvis i hagen (grinden, vattenkaret etc) suuuger.

Sen, det kan ta ett tag för en ny hovis att sko in sig på en ny häst. Min arabvalack hade kanske en tappsko vartannat år, och då i slutet av perioden (dvs inte hovslagarfel). Vid byte till nuvarande hovslagare tappade han rätt mkt dojor första tiden. Till hovslagaren 'lärt sig' hur han behövde skos. Tog ett tag för hovis att våga lägga ut så väldigt mycket som den hästen behövde, men sen försvann tappskorna. Man skulla ju kunna kalla det hovslagarfel, men jag är ganska tolerant att det tar ett tag att sko in sig på en ny individ. Jag har ju tabbat mig med nya individer själv, bett om mer utlägg än de fixade just då, och fått stå och 'skämmas' när hovis fått komma och slå på tappsko.

Däremot finns det ju inget försvar mot att hovslagaren kapar tårna, utan att kunna ge en vettig motivering, trots att du bett honom låta bli. En bra hovslagare - oavsett tappskofrekvens - ska ju kunna föra en dialog och motivera.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 897
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 370
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka