Byta hovslagare p.g.a tappskor

Sv: Byta hovslagare p.g.a tappskor

Boots funkar på bak också. Men i så fall bör man ha lite längre boots så de går ner ordentligt på sidorna.

hej!
jag undrar hur ni skulle göra om eran häst hela tiden fick tappskor, nu pratar vi om 2 till 3 gånger varje skoning.
dessutom blev han halt nu sista gången han tappa.
Innan så har han inte tappat lika ofta med dock någon då och då.
hur skulle ni göra prova en ny eller se om det blir bättre..
Hovis är jätte duktig annars och håller på att få till hovarna, men just tappskor hela tiden...:(

Jag skulle börja fundera på om det va ngt i min hästhållning som även kunde bidra till detta.

Trampar de av sig bak så är det oftast på sidan sas.
Fram kan de få tag och trampa även på traktarmen vilket är något svårare bak.

Bootsen kan om de är tillräckligt stora göra så att den trampande hoven glider på bootsen och ner på marken istället för at få tag i skon.

Ah...ok..tror inte han kommer trampa av sig då, då är nog marken boven i så fall. x)

Underlag av lera kan vara svårare att gardera sig emot.
Såvida man inte dränerar hela hagen eller liknande.

tyvärr inget skitsnack alls...

VArför skulle en yrkesverksam, utbildad hovis vilja göra ett dåligt jobb och få merjobb på kuppen????

Däremot kan visst underlag och ridning göra att dojjorna lättare trillar av. Hoven kan då trasas sönder. Tillslut finns det inget att spika i.

Alternativet är då att skorna sitter sämre elelr trångsko som sjutton, med risk för sömtryck och/elelr stick.För att inte tala om den hämmade hovmeknismen.

Så ge mig ett väldigt bra argument till att utbildad hovis medvetet skulle sko så de trillar av.

när jag började sko min unghäst så tappade han skor hela tiden .sedan bytte jag till en som var utbildad och han har inte tappat en enda sko även i värsta sugleran upp till kotorna.Så prova med att byta !!!!

min hovslagare har berättat att vissa hovisar skor "fult" just för att få tappskor= mer intjänade pengar.

De knipsar av sömmen på utsidan av hoven såpass mycket att det är lätt att få tappskor b.la

Det här var det dummaste jag har hört? Tappskor är aldrig vinstdrivande. Antingen är det här din egen teori som bevisar di okunskap eller så är det en outbildad svartknackare du pratat med...

Har du haft din hovslagare länge?
Jag har haft min i flera år och har under den tiden haft två tappskor på olika hästar, båda i slutet på skoperioden så det var ju ingen fara.

Men så¨köpte jag en ny häst och hon tappar skorna hejvilt:crazy:
Det var alltid framskorna som rök...

Hon har förmodligen inte varit skodd så länge, förmodligen bara sedan i sommras och jag köpte henne i november.

Hovslagaren kapade så mycket det gick på skon i bak, så att den slutar där hoven slutar och jag hade boots på henne som gick ner över hoven i bak och ändå lyckades hon få av sig skon, då rundade han skon ännu mer så att den inte stack ut någonting och nu har hon haft på sig skorna i tre veckor:banana: "peppar peppar":angel:

Med lerig hage och en häst som busar mycket flyger skorna gärna av, det värsta du kan göra är att trångsko hästen, då blir det verkligen problem.

Jag tar hellre en tappsko fast min tjej blir så öm att hon knappt kan gå:( än att att skorna sitter så hårt att de när de borde flyga av inte gör det, jag har sett hästar med skor som släppt på ena sidan och vikt sig under hoven så att hästen fått högklackat och det är hemskt! Då tar jag mycket hellre att de flyger av helt!

Vad tar din hovslagare för att slå på en tappsko?
Lika mycket som för en helskoning eller?
Annars är det mycket märkliga hovslagare du har träffat som hellre slår på tappskor i ett än att kunna tjäna mer pengar på samma tid.

Först och främst skulle jag kolla upp om han tappar dem för att hovslagaren gör ett dåligt jobb eller om han kliver av dem. Är det så att kliver han av dem skulle jag prata med hovis om andra alternativ. Min häst klev av sin förra året stup i ett, bytte under en skoning till flappskor. Sen efter 8 veckor med dessa bytte vi ett ett par tajtare vanliga sidokappor samt började ge honom ett speciellt hovmedel som stärker fötterna. Nu har vi inte haft tappskor på jätte längre.. Är det så att hovslagaren gör ett dåligt jobb så testa en annan, men kliver han av sig dem så kan ju problemt finnas kvar även fast du byter till en annan.

När jag pratade med min hovslagare ville han hjälpa till att finna en bättre lösning. Han sa att han tidigare inte haft liknande problem och var mer än villig att hjälpa. Så jag rekommenderar att ta upp det med din hovis. Det finns alltid lösningar..

Senast ändrad:

min hovslagare har berättat att vissa hovisar skor "fult" just för att få tappskor= mer intjänade pengar.

De knipsar av sömmen på utsidan av hoven såpass mycket att det är lätt att få tappskor b.la

Om en hovslagare åker ut för att slå på tappskor förlorar inte dem då en tid som en vanlig skoning skulle delvis tagit upp, som i sin tur skulle ge bättre betalt? Min hovis tycker inte om tappskor eftersom de tar upp hans övriga kunders tider. Samt att han inte kan kräva (inte oss iaf) på ersättning förutom för den nya skon. Dit kostnaden får han själv ta, vilket blir minus om han åker en bit.

*KL*

Min häst tappade också alltid skor förut, och min hovslagare skyllde på att jag väntade för länge osv (5 veckor var det då.. tappade i princip alltid en sko 5:e veckan) men jag tyckte det var lite konstigt iallafall..

Provade av en slump en annan (min hovslagare hade skadat sig och hon skulle till kliniken och jag ville sko om henne innan dess) och sen dess har hon inte tappat en enda sko (och då går hon 6 veckor med skorna) sen jag bytte och det är ett halvår sen och det har ju verkligen varit lerigt i hagarna.

För mig fungerade det att byta, bytte även för att jag fick mycket beröm på kliniken för skoningen (och de har egen hovslagare på den kliniken) så då fortsatte jag med honom.

Men tappskor är alltid jobbiga och det förhindrar ju mycket, men ta upp det med din hovslagare och se om han har någon lösning, annars skadar det ju inte att prova någon annan en gång och se.

*kl*

Jag måste bara berätta vad min nuvarande hovslagare sa när vi diskuterade kompisens unghäst som alltid tappade. UNgahästar kan tappa hur duktig man än är på att sko. Sedan berätta han om en unghäst som tappade dojjorna efter 3 veckor varenda sko period. När 5 skoperioder hade gått så sluta han helt plötsligt att tappa skorna och har aldrig tappat en sko efter det. Samma hovsi samma skoteknik.

haha okeej..?? Min sk "svartknackare" nitar iaf sömmen. Har haft honom sen han startade sitt företag 1999 & även efter han lag ner det , haft 2 tappskor under den tiden. Och då är det mkt skobyte eftersom jag har tävlande travhästar. OBS han skor bara mina hästar. Jag köper skor & bjuder på fika, han står för sömmen. Inte en krona i utbyte. Så då går han kanske inte direkt under svartknackar-linjen?

Inget konstigt alls.en unghäst som lever rövare o får en lite annan balans när skorna kommer på:bump::bump:

Min stora tar aldrig av sig skorna numera- trots utlägg. 5or

Knapplån

Jag upphör aldrig att förvånas över hur chockade och förvånade folk är att deras hästar, vissa individer, eller vissa perioder, har mycket tappskor. Och framför allt över att man då i första hand verkar skylla på sin hovslagare.

Vad är det för hästägare? Tappskor kan komma av att hästen är obalanserad, eller har musklat till sig och ändrat sitt rörelsemönster, man har ändrat sitt ridsätt, eller bytt hage, hagkompisar eller underlaget i hagen och dynamiken i flocken.

Pratar ni inte med era hovslagare? Kommer dom och skor hästen på dagtid när ni inte är närvarande? Jag frågar detta därför att jag känner många där det är vanligt att det sker på det sättet - hästägaren är aldrig närvarande och har knappt pratat med sin hovslagare ö.h.t ang. varför hästen är skodd som den är osv osv.
har man mycket tappskor så tar man i första hand upp det med sin hovslagare, som då kan ställa frågor runt vad som ändrats i förhållandena runt hästen, ridningen etc etc. För att inte tala om förslag på hur man kan sko istället. Man får ofta prova sig fram och det finns MÅNGA sätt att sko en häst som bidrar till att tappskorna kan minska.

Och återigen: att sprida påståenden att en hovslagare skulle sko med flit så att det skall bli tappskor är det mest skrattretande jag ngnsin hört och känns som rent förtal. Det är en ren förlust för en hovslagare att åka ut och slå på folks tappskor när de istället kunde sparat tid, mil, bensin och pengar på att istället helsko andras hästar. Kolla upp era fakta innan ni kommer med påståenden av den sorten är mitt råd :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 897
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 373
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka