Byta hovslagare p.g.a tappskor

Sv: Byta hovslagare p.g.a tappskor

Min ponny har ugnefär samma problem, men han trampar på dem så att de böjs (han tappar inte dem).
Men det hände bara under tiden han har skor bak (en skoning på våren då hovarna växer mindre på vintern). Jag brukar använda boots under den tiden och det funkar för mig.

Han trampade inte på dem innan vi flyttade honom, men nu går han i större hagar + andra kompisar/yngre och de leker ganska mycket och vilt! :p

Min hovslagare sa att det beror på att när dem har skor bak, så "kasar" bakbenen mer under hästen, och på så sätt är det större risk att de trampar på dem när de busar i hagen.

Jag skulle börja fundera på om det va ngt i min hästhållning som även kunde bidra till detta.

nu är det så att jag bytte och det visade sig att jag hade rätt......
för stora skor..
visst hagarna är leriga vid ingången men ingen annan än jag hade haft tappskor.

jag skulle absolut prova en annan hovslagare en period om hästen hade mkt tappskor. Det är ofta ett tydligt tecken på att hovslagaren inte sköter hovarna på ett korrekt sätt. Han kan vara jättenoga, men verkas hovarna felaktigt kan det ändå innebära att hästen tappar skorna.

Prova ngn ny! Det är ju inte värre än att du går tillbaka till den gamla om det inte blir ngn förändring. Man ska inte vara rödd för att ta hjälp av olika människor. Tvärt om är det ofta bra!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 897
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 369
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka