Byta hovslagare p.g.a tappskor

Sv: Byta hovslagare p.g.a tappskor

Vi har fortfarande snö, så om du tänker på leriga hagar där skona sugs bort kan du tänka om, & det problemet är jag mkt väl medveten om kan inträffa.

Nej det är konstigt, jag tävlar gångartsridning & har erfarenhet av 4 & 5gångshästar så jag vet vad man brukar korrigera med vid ev fel på såna hästar, men här finns inga fel att korrigera.
Visst hade jag kunnat låta hovslagaren kapa tårna bak för att korta steget där & få mindre passtakt men jag anser inte att det behövs.

ibland funkar det å sätta boots på kusen. min går med boots i fram för hon tappar ofta men det har blivit mycket bättre. finns även skor som funkar bättre på häst med tappsko problem. prova eventer...

Det är ju som så att hästar som skos korrekt ofta får trappskor särskillt när de är unghästar. Min unghäst har haft måånga tappskor men det bli bättre och bättre! Jag vill hellre har mer rörelsefri het än att de trångskor dem för att skorna ska sitta:mad:

Vi har fortfarande snö, så om du tänker på leriga hagar där skona sugs bort kan du tänka om, & det problemet är jag mkt väl medveten om kan inträffa.

Nej det är konstigt, jag tävlar gångartsridning & har erfarenhet av 4 & 5gångshästar så jag vet vad man brukar korrigera med vid ev fel på såna hästar, men här finns inga fel att korrigera.
Visst hade jag kunnat låta hovslagaren kapa tårna bak för att korta steget där & få mindre passtakt men jag anser inte att det behövs.

ingen lera suger av skor - det där är en myt.
det som däremot händer är att leran suger fast i benet/hoven, och fördröjer steget. Hästen hinner då ifatt med bakbenet och kan TRAMPA av sig skon fram. Men leran i sig kan inte suga av en sko, fråga hovslagaren : )

Jag tror att du skulle tjäna på att leta efter en hovslagare du trivs med - även om det är svårt och brist på hovslagare. Det blir en jäkligt trist situation för dig att vara missnöjd, och även en jäkligt märklig situation för hovslagaren, att ha en kund som ständigt har åsikter om skoningen och talar om hur det skall vara. det måste finnas ett förtroende och en dialog om det skall funka.

Jag har inga andra åsikter än att jag vill ha mina hästar skodda/verkade enligt den svenska modellen utan kapade tår.& det är väl ingen konstig åsikt?

Jag har inga andra åsikter än att jag vill ha mina hästar skodda/verkade enligt den svenska modellen utan kapade tår.& det är väl ingen konstig åsikt?

Nej, men jag fick intrycket att du har problem med att få dem skodda så som du vill av nuvarande hovslagare, och då är det för mig logiskt att man ser sig om efter ngn annan?

Vad som räknas till "kapade tår" är väldigt olika och personlig bedömning. Somliga hästägare menar på att "svensk standardskoning" där man backar tån ända till vita linjenär att kapa tån, vilket inte jag gör, somliga menar att man inte backat tån förrän man börjar närma sig levande vävnad!? Somliga menar att oom man tar så mycket som en millimeter i tån så är det en kapning.....
Själv anser ajg att det bör bedömmas individuellt för varje häst.

Nej, men jag fick intrycket att du har problem med att få dem skodda så som du vill av nuvarande hovslagare, och då är det för mig logiskt att man ser sig om efter ngn annan?

Om man bor där Chryster bor är det nog inte det lättaste att "bara byta"...Det ärinte många som pallar med att vara hovis i norrbottens inland under vintertid! Lita på mig...det är inte kul att sätta igång oc jobba när det äär 29minusgrader och hästägaren har kallstall, eller ett dåligt garage...

Finns ju ingen anledning att bli defensiv? Sen suger inte leran skorna (om de inte hänger på tre kvart), men som mackan skrev, leran suger såtillvida att de blir långsammare iväg 'ur den' med fram, och gärna trampar av med bak då.

Tung, djup snö kan alltså ge samma effekt, men den brukar ju vara mindre utbredd tidsmässigt.

Här menar jag kapning, rejält.
Man kan lika gärna ta en yxa & hugga.
Det är inte in till vävnaderna men jag tror inte det är långt ifrån, hovis använder detta istället för större skor på hästen(som redan har 2or) :smirk:.
Här är det mer att anpassa hoven efter skon:crazy:
Det är alltså ingen liten raspning för att få tåkappan att sitta bra om man säger så.
Du hade nog varit måttligt road om du såg det.

Nej det är hemskt.
Fast här har det inte varit så kallt, högst ngn minus eftersom jag ringer hovis om det blir för kallt så han slipper komma ut.
Om jag inte vill vara ute anser jag inte att han ska behöva det heller.

Här menar jag kapning, rejält.
Man kan lika gärna ta en yxa & hugga.
Det är inte in till vävnaderna men jag tror inte det är långt ifrån, hovis använder detta istället för större skor på hästen(som redan har 2or) :smirk:.
Här är det mer att anpassa hoven efter skon:crazy:
Det är alltså ingen liten raspning för att få tåkappan att sitta bra om man säger så.
Du hade nog varit måttligt road om du såg det.

Skulle du kunna lägga ut bild på hovarna.

Jag har inga bilder på det & nu har de växt ut så pass mkt att man inte får en bra uppfattning om hur det ser ut från början, jag ska ut & kolla om det är värt att knäppa ngt, om man ser ngt.Man ser ju visserligen efter gamla kapningen, alltså var hoven bara slutar tvärt.

min hovslagare har berättat att vissa hovisar skor "fult" just för att få tappskor= mer intjänade pengar.

De knipsar av sömmen på utsidan av hoven såpass mycket att det är lätt att få tappskor b.la

Bullshit. Tappskor är något av det mest olönsamma de flesta hovisar sysslar med - dock måste de av ren servicekänsla/service göra det. Förlusten per tappskoning är ett problem.

Däremot förekommer det omvända - att hovisar skor för att SLIPPA åka på tappskor och därmed kompromissar med hästens hälsa. Det är hål i huvudet - frågan är i vilken grad det förekommer bland utbildade hovisar? Då vet man konsekvenserna och de allra flesta vill behålla rykte och jobb även på sikt om man är yrkesutbildad.

Har jag svårt att tro, min hovslagare får inte betalt för att sätta på tappskor, skor han mina hästar så får han se till att skorna sitter på oxå, annars får han komma & spika på dem igen-gratis då jag som sagt betalat honom för skoningen.

Stackars hästar. Om hovisen ska kompromissa med hästarnas hälsa för att skorna absolut inte ska lossna - är han inte seriös.

Självklart betalar man för utfört arbete - både själva skoningen och sedan tappskor. 90% av tappskor är inte hovslagarens fel - utan beror på att hästen helt enkelt fastnar någonstans i hagen, så kallad olycka.

Du kanske ska läsa varför de lossnar oxå:smirk: & nej, det är inte det minsta hälsosamt.Läs mina tidigare inlägg istället så tror jag du kommer förstå.

Kan tillägga att jag nästan aldrig tidigare varit med om tappskor men jag har väl haft tur.
Brukar efter skoning skritta hästen så skorna ska sätta sig & om sömmarna då åker ut lite så har jag haft en nittång att trycka till dem med.

Senast ändrad av en moderator:

Har du lyckats med detta var det deffinitivt inte plant mellan sko och hov då hovis spikade på den. Nitar ska inte resa på sej!

Skrev faktiskt "om sömmarna sticker ut":angel: händer inte ofta men kan hända & då är det lätt att fixa sånt själv.

min tappade efter 4 dagar, skittråkigt sånt.. han busar ju lite i hagen o så men han har inte haft tappskor innan jag bytt hovslagare. då har skorna suttit 9veckor. jag tycker det är helt ok att prova annan hovslagare pga tappskor.

lycka till

Boots. Min har boots fram i hagen året runt, annars blir det tappskor ganska ofta. Kort rygg och långa ben, eller lera, klumpig häst, de leker osv.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 897
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 370
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka