Byta hovslagare p.g.a tappskor

Sv: Byta hovslagare p.g.a tappskor

Och återigen: att sprida påståenden att en hovslagare skulle sko med flit så att det skall bli tappskor är det mest skrattretande jag ngnsin hört och känns som rent förtal. Det är en ren förlust för en hovslagare att åka ut och slå på folks tappskor när de istället kunde sparat tid, mil, bensin och pengar på att istället helsko andras hästar. Kolla upp era fakta innan ni kommer med påståenden av den sorten är mitt råd :)

Håller med!

Min hovis tog 100 kr för tappsko, vilket ibland inkluderade en ny sko...ren förlustaffär för honom! Jag vet att han såg det som en del av servicen och han hade sällan tappskor så kanske därför han valde att vara så billig. Tror ingen hovslagare ser något positivt med tappskor. De jag har haft har varit väldigt fullbokade så en tappsko har de fått klämma in i redan fullspäckat schema..

Och vår tar ingenting för en tappsko...så jag undrar hur han hade klarat sig om han skodde löst med flit. x)

min hovslagare har berättat att vissa hovisar skor "fult" just för att få tappskor= mer intjänade pengar.

De knipsar av sömmen på utsidan av hoven såpass mycket att det är lätt att få tappskor b.la

Och min hovslagare berättar att man INTE vill ha tappskor just för att hästägaren inte betalar något extra om hästen får tappsko inom rimlig tid efter omskoning.

/M

Då hade jag börjat fundera på om han ville något annat än att bara sko mina hästar:p:D

Då hade jag börjat fundera på om han ville något annat än att bara sko mina hästar:p:D

:rofl::rofl::rofl:

Jag med!!:D Och vore det så skulle jag nog få byta hovslagare! Han är jättebra men ligga med honom vete fan om jag skulle:p

haha okeej..?? Min sk "svartknackare" nitar iaf sömmen. Har haft honom sen han startade sitt företag 1999 & även efter han lag ner det ,Så då går han kanske inte direkt under svartknackar-linjen?

...och anledningen till att han lade ner sitt företag?

min hovslagare har berättat att vissa hovisar skor "fult" just för att få tappskor= mer intjänade pengar.

De knipsar av sömmen på utsidan av hoven såpass mycket att det är lätt att få tappskor b.la

Har jag svårt att tro, min hovslagare får inte betalt för att sätta på tappskor, skor han mina hästar så får han se till att skorna sitter på oxå, annars får han komma & spika på dem igen-gratis då jag som sagt betalat honom för skoningen.

Vet du om den hovisen har tappsko garanti elelr inte?

Vissa hovisar gör så. De slår på tappskor gratis om det är rimlig tid efter skoningen.

Det framgår inte alls i inlägget jag kommenterade. Då hade väl inte ovanstående behövt skriva som den gjorde?

Har jag svårt att tro, min hovslagare får inte betalt för att sätta på tappskor, skor han mina hästar så får han se till att skorna sitter på oxå, annars får han komma & spika på dem igen-gratis då jag som sagt betalat honom för skoningen.

Skor sitter väl inte så löst att de bara åker av?
Det blir tappskor av yttre påverkan, hästen trampar av skon, den fastnar i hagen, osv, osv.
Är det hovslagarens fel?

nu ville du höra nåt riktigt saftigt va??

Ryggen...

Jag begriper inte hur sånt funkar. Jag har ALDRIG fått problem med ryggen trots mina 1.90 cm i längd...däremot tennisarmbåge, taskiga handleder, knäleder, spark från häst osv.....men ryggen - aldrig!

Jag begriper inte hur sånt funkar. Jag har ALDRIG fått problem med ryggen trots mina 1.90 cm i längd...däremot tennisarmbåge, taskiga handleder, knäleder, spark från häst osv.....men ryggen - aldrig!

Prova att få en shire på ryggen:cry:

eller nej, gör INTE det.

Stackars din hovis! Vilken attityd :crazy:

Jaså?på vilket sätt då?
Hästen har aldrig haft problem förutom att hovis kortade den så mkt i tårna fram att den tar mindre steg & nu trampar sig med bak, fast jag sagt att detta inte får göras.Hur kan det då vara min attityd som är fel?
Hästen har verkats på ett sätt som gör att den trampar av sig skorna, ngt jag inte bett om.

Med den här inställningen undrar jag om du också kräver ett nytt däck av däckverkstan när du får punka?

Läs gärna mitt nedanstående inlägg om kapade tår oxå, så förstår du varför jag inte tänker betala några tappskor.
Jag har väldiga svårigheter med att få hästarna att verkas med normal hovvinkel, har påpekat att jag vill ha de verkade efter svenska modellen, hästarna har inga fel som behöver korrigeras så de behöver inte specialverkas, en framhov på den ena hästen flyter ut när de blir långa, inget mer än så.

det låter som du skulle behöva byta hovslagare om du har så mkt missnöjda synpunkter och anser att hovis inte gör sitt jobb. då är det bättre att byta till ngn annan.

Tror du inte man tänkt tanken?Men här är trycket hårt på hovslagare så det går inte direkt att få tag i ngn, har försökt få tag i alla på svenska hovslagarföreningens sida samt några till, men utan resultat.
Det andra alternativet är att sko själv, men känner inte riktigt att jag har styrkan eller tiden.

Jag tror på det. Min gamla hovis, som f.ö. väldigt sällan skodde tappskor, fick till det en gång. Då hade han filat lite väl mkt och fel på sömmen. (Ovanan att fila jämnt utanpå hoven.)
Detta påtalade han inte direkt, bara indirekt, med lugnande ord att den skulle minsann sitta kvar. Ett par dagar senare var han tillbaka, tappsko förstås.

Detta var ett fall av oaktsamhet, så varför inte att vissa kan göra det medvetet. Och då antagligen dom som bara har en RH-garanti.

Min nuvarande hovis har skott 100% tappskor.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 897
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 373
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka