Byta häst en period?

I

ImFabulous

Det är alltså så att jag har haft samma häst i 7 år nu och känner verkligen att jag kört fast. Jag vill verkligen utveckla mina kunskaper, men tyvärr känns det inte som att jag kan komma längre än såhär tillsammans med min ridtravare.

Jag har inga höga ambitioner egentligen, utan vill bara bli bättre! Men som sagt, min travarkille är 17 år och är verkligen speciell - både bra och dåligt. All fokus på honom och det lämnar aldrig tid för mig att uppnå mina mål eftersom att han verkligen är ett projekt!

Jag kan verkligen inte sälja honom helt, älskar ju honom verkligen..
Så nu funderar jag på att lämna ut honom på foder ett år och låna en annan häst under tiden. Är jag konstig som vill göra så ? :confused:
Är det schysst emot hästen?

Behöver verkligen andras åsikter kring detta... :(

Sv: Byta häst en period?

Det är alltså så att jag har haft samma häst i 7 år nu och känner verkligen att jag kört fast. Jag vill verkligen utveckla mina kunskaper, men tyvärr känns det inte som att jag kan komma längre än såhär tillsammans med min ridtravare.

Jag har inga höga ambitioner egentligen, utan vill bara bli bättre! Men som sagt, min travarkille är 17 år och är verkligen speciell - både bra och dåligt. All fokus på honom och det lämnar aldrig tid för mig att uppnå mina mål eftersom att han verkligen är ett projekt!

Så nu funderar jag på att lämna ut honom på foder ett år och låna en annan häst under tiden. Är jag konstig som vill göra så ? :confused:

Det är kanske svårt att hitta en fodervärd till en så speciell häst som är så pass gammal. Ett förslag för att utveckla din ridning är kanske att rida privatlektioner på någon välutbildad ridskolehäst eller kompis läromästare någon gång i veckan? På så sätt kan du ju utveckla din egen ridning. Har du hjälp utav tränare med din egen häst? Rätt tränare kan ofta ge en kick. Om din häst skulle hamna i rätt fodervärdshänder är det inget oschysst mot honom, men risken finns också att han kan hamna galet. Lycka till! :)

Jag tycker inte det är konstigt. Hade jag kört fast med min häst, och kännt att det inte finns så mycket mer för mig att hämta i form av utveckling i ridningen, så skulle jag ha funderat i samma banor. Alternativt sålt hästen. Då jag tröttnar väldigt lätt om det inte går framåt hela tiden. Eller så måste jag veta att hästen och jag kan mer tillsammans.

Jag tycker inte alls att det är konstigt att du vill utvecklas! :bump:

Det är kanske svårt att hitta en fodervärd till en så speciell häst som är så pass gammal. Ett förslag för att utveckla din ridning är kanske att rida privatlektioner på någon välutbildad ridskolehäst eller kompis läromästare någon gång i veckan? På så sätt kan du ju utveckla din egen ridning. Har du hjälp utav tränare med din egen häst? Rätt tränare kan ofta ge en kick. Om din häst skulle hamna i rätt fodervärdshänder är det inget oschysst mot honom, men risken finns också att han kan hamna galet. Lycka till! :)

Nu är ju tyvärr fallet så att min ekonomi (som 19 årig, ej hemmaboende hästägare) inte är den allra bästa. Tyvärr har jag alltså inte råd att rida på någon ridskolehäst 1 gång i veckan. Tyvärr känner jag ej heller någon som äger en läromästare att låna ut..

Jag kommer absolut rida för tränare innan jag fortsätter mina funderingar kring detta. Men att hitta en fodervärd som kan ta min häst (som sällskapshäst, promenadhäst osv) under ett år eller så, ska nog inte vara så omöjligt.. Jag tänker verkligen inte utesluta den möjligheten fören jag verkligen provat..

Och att han är 17 år behöver nödvändigtvis inte vara något problem. Alla är vi olika och söker häst efter olika ändamål. Och en mysig kompis att rida ut på är han verkligen!

Hästarna talar om för oss vad vi själva behöver göra för att utvecklas fysiskt eller mentalt. Det är inte hästen som bromsar din utveckling, utan din egen kropp och dina egna tankar.
Vi kan lära av allt vi upplever. Varje sekund med hästen är lärorik.

Att tro att allt blir bättre bara man byter häst kan vara att sopa ansvaret om hälsa och harmoni under mattan.

Har du gjort ditt bästa i att själv vara balanserad och harmoisk och gett din häst samma förutsättnignar, då är det en annan sak. Men då kanske hästen förtjänar att slippa vara ridhäst.

Det viktigaste vi kan göra för våra hästar är att se och lära känna hästen och ge den optimala förutsättnignar för att kunna skapa balans och harmoni. Ju knepigare häst du möter desto mer lyhörd och ödmjuk behöver du vara för att kunna utvecklas.

Skulle din häst vara lika knepig om den var hos någon annan?

Utveckling sker hela tiden. Människan bär ansvaret för hur utvecklingen sker genom att läsa och förstå hästen personlighet och potential.

Ryttaren bär ansvaret hästens positiva utveckling bromsas genom att ignorera rådande förutsättningar. Hästen har inget ansvar i den biten, utan är helt utelämnad åt människan.

Hästarna talar om för oss vad vi själva behöver göra för att utvecklas fysiskt eller mentalt. Det är inte hästen som bromsar din utveckling, utan din egen kropp och dina egna tankar.
Vi kan lära av allt vi upplever. Varje sekund med hästen är lärorik.

Att tro att allt blir bättre bara man byter häst kan vara att sopa ansvaret om hälsa och harmoni under mattan.

Har du gjort ditt bästa i att själv vara balanserad och harmoisk och gett din häst samma förutsättnignar, då är det en annan sak. Men då kanske hästen förtjänar att slippa vara ridhäst.

Det viktigaste vi kan göra för våra hästar är att se och lära känna hästen och ge den optimala förutsättnignar för att kunna skapa balans och harmoni. Ju knepigare häst du möter desto mer lyhörd och ödmjuk behöver du vara för att kunna utvecklas.

Skulle din häst vara lika knepig om den var hos någon annan?

Hej!

Nu är ju fallet så att jag vill lära mig skolorna ordentligt. Öppna, sluta. Jag vill lära mig göra galoppombyten. Jag vill förbättra min sits.

Min häst är en halvt omskolad travare och dessa saker kan jag inte lära mig på honom, tyvärr.

Och nej, det är inte säkert att han skulle vara lika knepig hos någon annan som har större erfarenhet av omskolning och fd. travare.

Utveckling sker hela tiden. Människan bär ansvaret för hur utvecklingen sker genom att läsa och förstå hästen personlighet och potential.

Ryttaren bär ansvaret hästens positiva utveckling bromsas genom att ignorera rådande förutsättningar. Hästen har inget ansvar i den biten, utan är helt utelämnad åt människan.

Du greppar ur luften. Helt uppenbarligen har du ingen aning om hur det är att rida på en häst med oregelbundet steg, som knappt orkar galoppera i vänster varv och samtidigt vara en oerfaren ryttare.

Både hästen och du kanske behöver en ny ryttare/häst för att kunna utvecklas mer. Jag tycker att du borde prova en ny häst ett tag! :D

Det finns ju flera olika lösningar..

- Du kan rida privat eller i grupp på ridskola, där du dels får rida alla dess olika typer utav hästar och dels så får du ju samtidigt ett öga på dig av instruktör.

- Du kan låna ut din travare på foder. Det tycker inte jag är fel alls, om du hittar en bra och seriös fodervärd som vet hur man hanterar en äldre häst.

Jag ser nog annars att du hade utvecklats mer om du red på ridskola och fick träna för tränare, istället för att bara "rida runt hemma".

Lycka till! :)

Om man kör fast så kan det räcka med att byta tränare istället för att byta häst. Klart att man vill utvecklas som ryttare och jag tror att man kan utveckla alla hästar även om vissa tar längre tid å sig än andra. Så ibland kan det löna sig att byta tränare ett tag som ser på en med nya ögon. Det behöver inte alls betyda att den gamla tränare är dålig på nåt vis! Alla tränare har ju olika sätt att utrycka sig och se på en.

/Lizzie

Jag fattar precis hur det är med en god gammal vän som har travarbakgrund...Låna ut på foder skulle jag gjort. Hästen får det säkert bra om du är lite noggrann med vem som får den...sen är problemet att hitta en ny häst som KAN ge dig det du vill...Oftast handlar det om ekonomi också. Och jag skulle försöka hitta en tränare, om du nu vill komma framåt, som hjälper dig kanske en gång per månad eller likn. Om du känner att ni har nått dit ni kan komma totton och du, så är det dags att finna nya vägar, om det är det du vill...annars förlorar man intresset och det blir jobbigt.

Det finns ju flera olika lösningar..

- Du kan rida privat eller i grupp på ridskola, där du dels får rida alla dess olika typer utav hästar och dels så får du ju samtidigt ett öga på dig av instruktör.

- Du kan låna ut din travare på foder. Det tycker inte jag är fel alls, om du hittar en bra och seriös fodervärd som vet hur man hanterar en äldre häst.

Jag ser nog annars att du hade utvecklats mer om du red på ridskola och fick träna för tränare, istället för att bara "rida runt hemma".

Lycka till! :)

Dessvärre (som jag skrev ovan) Har en 19 årig, ej hemmaboende, självförsörjd och arbetslös hästägare som jag inte råd att rida på ridskola (runt 4000kr per år) Och samtidigt ha häst hemma.
Som de flesta känner till är ridskolehästar alldeles för utkörda och uttröttade för att jag ska kunna nå mina mål på det sättet.

Därför funderar jag i dessa banor. - Låna ut min häst och ta hem en annan, lite mer skolad häst. Dels rida ensam och dels rida för en tränare.

Om man kör fast så kan det räcka med att byta tränare istället för att byta häst. Klart att man vill utvecklas som ryttare och jag tror att man kan utveckla alla hästar även om vissa tar längre tid å sig än andra. Så ibland kan det löna sig att byta tränare ett tag som ser på en med nya ögon. Det behöver inte alls betyda att den gamla tränare är dålig på nåt vis! Alla tränare har ju olika sätt att utrycka sig och se på en.

/Lizzie

Jag ber dig läsa mina tidigare svar till andra som skrivit i detta forum. det enda mina ridpass går ut på är idag att se till att min häst inte stressar sig till en hjärtinfarkt. Som du säkert kan förstå utifrån det finns inte mycket tid eller energi över för mig att utvecklas.

Senast ändrad av en moderator:

Jag ber dig läsa mina tidigare svar till andra som skrivit i detta forum. det enda mina ridpass går ut på är idag att se till att min häst inte stressar sig till en hjärtinfarkt. Som du säkert kan förstå utifrån det finns inte mycket tid eller energi över för mig att utvecklas.

Då vill du alltså inte utvecklas med den hästen du har tillgång idag ;) Då är ju enda alternativet att byta pålle.

Klart du kan utvecklas med den pålle du har, men det kanske tar MYCKET längre tid än vad det skulle göra med en annan häst. Att få hästen att inte stressa ihjäl sig är ju också ett steg i utvecklingen, men kanske inte vad du tänkt dig. Jag tycker du ska prata med din nuvarande tränare och höra vad hon/han har att säga. Om det alltså är någon idé att lägga ner mer tid och energi på din nuvarande pålle, eller om du ska leta efter en som du kan utvecklas som ryttare snabbare tillsammans med.

/Lizzie

Då vill du alltså inte utvecklas med den hästen du har tillgång idag ;) Då är ju enda alternativet att byta pålle.

Klart du kan utvecklas med den pålle du har, men det kanske tar MYCKET längre tid än vad det skulle göra med en annan häst. Att få hästen att inte stressa ihjäl sig är ju också ett steg i utvecklingen, men kanske inte vad du tänkt dig. Jag tycker du ska prata med din nuvarande tränare och höra vad hon/han har att säga. Om det alltså är någon idé att lägga ner mer tid och energi på din nuvarande pålle, eller om du ska leta efter en som du kan utvecklas som ryttare snabbare tillsammans med.

/Lizzie

Now you get my point. Träningarna har bara kretsat kring att få styrsel på min pålle! Jag behöver koncentrera mig på mig och bara mig ett tag.

Du greppar ur luften. Helt uppenbarligen har du ingen aning om hur det är att rida på en häst med oregelbundet steg, som knappt orkar galoppera i vänster varv och samtidigt vara en oerfaren ryttare.
Nej, det gör jag verkligen inte. Det enda jag faktiskt har byggt alla mina erfarenheter på är just travare och oskolade sådana. :cool:
Och det jag lärt mig är att det handlar om hur vi männsikor själva kan ledsaga hästen så att den får förutsättningar att röra sig som vi själva önskar.
Att hästen inte orkar galoppera i vänstervarv är för att du inte gett den förutsättningar för att göra det med styrka och smidighet.

Jag vill ge dig ett tips, -även fast du redan dömt mina kunskaper utan att veta ett smack om vad jag håller på med:

Hoppa av från hästen och träna den från marken tills den är stark nog att klara det du begär, skritt, trav, galopp, byten, öppna och sluta i båda varven.

Det är dags att du som ryttare börja ta ditt ansvar istället för att skylla på hästen. Ingen kommer sig vidare i utvecklingen genom att skylla allt på sin häst. Kom i håg det.:bow:

Hej!

Nu är ju fallet så att jag vill lära mig skolorna ordentligt. Öppna, sluta. Jag vill lära mig göra galoppombyten. Jag vill förbättra min sits.

Min häst är en halvt omskolad travare och dessa saker kan jag inte lära mig på honom, tyvärr.

Och nej, det är inte säkert att han skulle vara lika knepig hos någon annan som har större erfarenhet av omskolning och fd. travare.
Skolorna lär du dig från marken, oavsett om du har en travare, en häst som är under rehabilitering eller en häst som ridits av någon annan. Markarbetet är grunden till all vidare träning. Skyll inte på att hästen varit travare, för den kan den inte rå för. Gör istället det bästa utav situationen. Att gnälla löser ingenting. Alla kan lära sig av travare, frågan är bara vad vi lär oss.
Hästkännedom. Även en skadad utsliten travare kan lära sig skolorna från marken, bara vi är lyhörda nog och arbetar på hästens premisser. ;)
Vad är det som säger att en ny häst skulle vara bättre, mindre knepig eller duktigare om det faktiskt handlar om dina egna brister som ryttare, som påverkar allt du gör?
Kliv ner från hästen, öva yoga och jobba med din kroppskännedom så kommer även hästen att ändra sig -när du själv gjort det.

Lycka finner vi enbart när vi slutat leta! :bow:

Det låter som en bättre idé att du lär dig öppna/sluta på din egen häst. Då lär ni er tillsammans, och du kan få hjälp med de poblem just NI har. Om din häst är för stressad kommer detta förmodligen inte lösas genom att du blir av med den ett tag, då är det väl lika bra att ni skiljs åt, om du inte står ut med det? Du kanske behöver en lugnare häst?

Jag måste hålla med Rikkan om att hästar inte är till för oss människor- det är vår plikt att se till att vi är harmoniska tillsammans. Prestera kan du göra med något annat.

Hej!
För ca ett och ett halvt år sedan var jag i exakt samma situation som dig. Skillnaden var dock att jag inte ägde hästen, utan hade henne på foder. Jag tyckte mycket om henne, och hade jobbat hårt med henne i ett och ett halvt år, och med handen på hjärtat gav den tiden mig inte ett dugg ur utvecklingsynpunkt. Precis som du fick jag lägga ner en stor del av ridpasset till att lugna ner henne (också en travare) och det var sällan hon kunde jobba avslappnat och i harmoni med mig.

Jag anser väl att travare kan bli jättefina ridhästar med rätt träning, saken är bara den att deras utveckling ofta går ungefär en femtedel så fort som det gör med en häst som har bättre fysiska förutsättningar. Dessutom är det nästan alltid så att det är ryttaren som får bidra med sina kunskaper, och inte lära sig och utvecklas själv.

Alltså! Vill du utvecklas är det en bra idé att lämna hästen på foder. Han kommer troligtvis må bättre hos någon som kanske mest vill rida i skogen och inte har så stora krav. Och skogsmulleryttare finns det gott om, så du lär nog hitta någon passande även om det nog tar ett tag. Sedan kan du skaffa en ny häst som uppfyller dina krav.

Precis så gjorde jag, och nu har jag en helt underbar ny häst med vilken utvecklingen på både honom och mig går i en rasande fart. Allt jobb jag lägger ner på honom, får jag tillbaka i utveckling av både hästen av mig. Vi kan jobba tillsammans och jag känner att nästan varje ridpass tar oss framåt. Det är en känsla det! :)

Lycka till med ditt beslut! :rofl:

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 512
Senast: Hedinn
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 895
Senast: Fazeem
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 686
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar