Byta försäkringsbolag på 6-åring

amalia

Trådstartare
Vår tjej försäkrades i Skandia direkt när hon var liten. Nu är det så att vi har flyttat alla andra försäkringar över till Folksam och det vore smidigt att även ha hennes försäkring där. Men hur fungerar det om hon skulle bli sjuk, kan försäkringsbolaget då hävda att hon inte varit försäkrad sedan födseln och strunta i att betala ersättning? Någon som vet?

Det bästa är nog att kolla med ditt försäkringsbolag. Be gärna om att få svaret skriftligt också (om du ringer), så att du har bevis på det dom har lovat om det skulle hända något senare.

Det viktiga är att du inte har något uppehåll i försäkringen och att du slipper fylla i en hälsoblankett. Du vill inte ha några reservationer i barnets försäkring.

Jag har för mig att det är Folksam som har en medlemsförsäkring om man är medlem i facket som gör att man slipper fylla i hälsodeklarationen vid nytecknande av barn oavsett ålder.

Jag skulle kolla med Folksam och är det något du känner dig osäker på skulle jag faktiskt ha kvar barnet hos Skandia. Jag är för nojjig för att jag skulle våga byta om det fanns minsta tvivel till försämrade villkor eller reservationer.

Lycka till!

Mvh Miks

Jag skulle kolla igenom villkoren noga. Rangmässigt på vad som ingår ligger Folksam en bit efter när det gäller barnförsäkringar.

Jag skulle inte byta. Risken är så stor att du får problem om det i framtiden skulle visa sig att hon har en medfödd sjukdom som visar sig senare i livet.

Jag skulle aldrig byta försäkringsbolag på ett barn. Får hon en ärftlig sjukdom som debuterar efter du bytt får hon troligtvis ingen ersättning. Lägg inbetalningen på autogiro så spelar det ingen roll att hon ligger på ett annat bolag. Byt inte.

Vår tjej försäkrades i Skandia direkt när hon var liten. Nu är det så att vi har flyttat alla andra försäkringar över till Folksam och det vore smidigt att även ha hennes försäkring där. Men hur fungerar det om hon skulle bli sjuk, kan försäkringsbolaget då hävda att hon inte varit försäkrad sedan födseln och strunta i att betala ersättning? Någon som vet?

Om ni tänker byta ansök FÖRST om försäkring hos folksam o kolla om ni får några reservationer o SEN säger ni upp den andra försäkringen. Många säger upp den gamla först o tecknar sen en ny o får då någon reservation o kan inte ta tillbaka den gamla.

Vi tänkte byta på sonen till samma som dottern men när vi ansökte dock vi reservation pga förkylningsastma o valde då att behålla den gamla.

Vår tjej är frisk som en nötkärna och har varit det under sina första sex levnadsår, så det borde inte bli någon reservation för något. Det jag däremot ställer mig lite frågande till är om hon ex skulle få diabetes som ju kan debutera senare om den nya försäkringen då täcker det. Lättast är väl kanske att helt enkelt låta den ligga kvar, har den på autogiro så det är eg inget stort problem men på något vis skulle det ändå kännas bästa att alla i familjen är försäkrade i samma bolag.

Mina barn har olika bolag
Äldsta sonen har IF, enda bolaget som ville försäkra utan reservation. När han var 6 dagar gammal blev han friskförklarad ifrån ev misstänkt hjärnskada från ett TUL. Andra bolag ansåg att det kunde finnas alternativt dyka upp relaterade problem så de ville ha reservation för hjärnskador, även neuropsykiatriska sjukdomar. IFs försäkring täcker även neuropsykiatriska sjukdomar.

IF ville däremot inte yngsta sonen full försäkring då han ännu inte är friskförklarad. Han bytte över till Folksam, medlemsbarn, med reservation för sin andningsproblematik. Alla läkare vi mött har sagt att det bara handlar om en tillväxtfas, det växer bort då han har för långa utandningsandetag. Så fort han blir friskförklarad så hävs reservationen.

Jag pratade om detta med min kompis igår. Hon jobbar på ett av de stora försäkringsbolagen. Hon sa ungefär såhär: byt INTE bolag på barnförsäkringen.

Jag tror skandia har mkt bättre försäkring än folksam (kolla vad som gäller vid psykiska sjukdomar, där brukar det skilja mycket!) ... Jag önskar att vi valt annat än trygg hansa, vi har valt att behålla och inte vågat byta.

Liknande trådar

Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
1 039
Senast: iNHALE
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 242
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 821
Senast: Anonymisten
·
Fordon Jag lämnade in bilen på verkstaden i måndags för byte av stötdämpare samt hjullager fram. De hade varit kassa ett bra tag men i övrigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 111
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar