Byta fönster

Zoya

Trådstartare
Vi tänkte byta fönster på vårt 70-talshus nu innan man försämrar ROT-systemet.

Ni som bytt fönster på era hus. Vilken firma anlitade ni och vad fick ni betala? Jag förstår att fråga vad det kommer kosta är lite som att fråga hur långt ett snöre är men bara så jag får ett litet hum om ifall det är 50 tusen eller 250´tusen.

Vi tänkte byta fönster på vårt 70-talshus nu innan man försämrar ROT-systemet.

Ni som bytt fönster på era hus. Vilken firma anlitade ni och vad fick ni betala? Jag förstår att fråga vad det kommer kosta är lite som att fråga hur långt ett snöre är men bara så jag får ett litet hum om ifall det är 50 tusen eller 250´tusen.
Fönster är dyra.

Eftersom du varken berättar hur stora fönstren är, vilken sort det är eller hur många så är det helt omöjligt att svara.

Jag skulle kolla priser på nätet. Testade att googla fönster + pris och fick massor av träffar.

Byter dem gör du själv eller en byggfirma.

Nej, jag vet att det är omöjligt att svara. Vill väl mest ha tips på företag som är seriösa antar jag. Vet ju om Mockfjärds men de har ett rykte om sig att vara ohemult dyra så de går ju bort totalt. Vi har ett tvåplanshus med ganska många fönster i olika storlekar.
Vi vill inte byta själv utan ha totalentreprenad så att säga.

Nej, jag vet att det är omöjligt att svara. Vill väl mest ha tips på företag som är seriösa antar jag. Vet ju om Mockfjärds men de har ett rykte om sig att vara ohemult dyra så de går ju bort totalt. Vi har ett tvåplanshus med ganska många fönster i olika storlekar.
Vi vill inte byta själv utan ha totalentreprenad så att säga.
OK.
För mig kändes det bakvänt - men vad vet jag?

Hade det varit jag hade jag helt enkelt kollat vilka fönster jag vill ha, beställt dem och kontrakterat en firma som satte in dem.
Det finns många sköna slantar att spara på att själv ha koll på kvalitet och utförande. En firma tar ju timpenning för att mäta, sitta i telefon och betälla samt administration och påslag på fönsterpriset.

OK.
För mig kändes det bakvänt - men vad vet jag?

Hade det varit jag hade jag helt enkelt kollat vilka fönster jag vill ha, beställt dem och kontrakterat en firma som satte in dem.
Det finns många sköna slantar att spara på att själv ha koll på kvalitet och utförande. En firma tar ju timpenning för att mäta, sitta i telefon och betälla samt administration och påslag på fönsterpriset.

Eftersom vi inte är några hantverkarpersoner och dessutom har rätt ont om tid så vill vi inte mäta och ha oss själva. Risken för att det blir fel är ganska överhängande.

De flesta verkar dessutom ha kostnadsfria hembesök där de mäter osv gratis för att sen lämna offert på fönster + montering.

Men vi får väl helt enkelt ta offert från några firmor och jämföra.

Ja, finns nog tyvärr inga snabba svar på hur mkt det kan tänkas kosta. Det hänger nog också mycket på om det är standardstorlekar eller lite special, samt vad ni tänkt er för material/märke på fönstren. Så offert, och läs noga vad som ingår.

Jag skulle säga 150-250. Ett fönster kostar kanske 7000??

Sen läste jag att det gick på ca 70 000 att dra om elen i ett stort hus och det är ju mest arbetskostnad. Det var nog räknat på två dagars jobb.

Så mellan armbågarna ;-)

Bestäm vad för fönster ni vill ha be en snickarfirma som finns i er närhet att sätta in fönstren. Det finns bl.a dessa fönster tillverkare Elit, Orama, Tanumsfönstret med flera. Det finns fönster i trä på insida o utsida. Fönster i plast/pvc eller aluminium på utsidan och trä på insidan. Tvåglas eller treglas fönster? Vill ni ha spröjs? Skall de var på utsidan o löstagbara eller sitta i mellan fönsterglasen? Vad för U värde vill ni ha på fönstret? Svängbara?

Vi hade löstagbara spröjs på några fönster men de lossnade till slut. Man tar loss dom när man putsar fönstern.Personligen gillar jag när spröjsen sitter i mellan glasen. Enkelt att putsa fönstern:) Även om de bra händer några ggr per år här.
Mvh
Pudlan

Bara som referens kan jag säga att vi köpt fönster till en norrbottensgård. 17st *ryser*
Företaget hade blocket-annons om 50% på priset, svenskbyggda fönster, måttbeställda, tre-glas, minns inte u-värdet, men det var det som rekommenderas vid byte på min typ av hus. Träfönster med aluminiumutsida och inbyggt spröjs. 75000:-. Vilket som sagt var halva priset.
Vi håller på att byta själva (ok, sambon och hans pappa byter, jag kör dammsugaren :D ), så den kostnaden är ju inte inräknad.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 744
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 721
Senast: Calmiche
·
Hemmet Vi står i begrepp att byta alla fönster. Stort, gammalt (!) hus där det idag sitter träfönster från 70-talet med vad det ibland känns...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 800
Senast: Pudlan
·
Juridik & Ekonomi Naturligtvis så kom jag på denna fråga 5 min efter att kontoret stängt... Hur som helst, jag ska byta fönster på mitt hus. Var hit en...
Svar
8
· Visningar
2 889

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar