BYS vs. Strömsholm

Sv: BYS vs. Strömsholm

Ojoj vad många frågor :) Har inte helt koll på alla, men ska svara så gott jag kan. Det är både praktiska och teoretiska. Det är ridprov, tror du rider 1 häst men det behöver inte vara samma i hoppningen som i dressyren. Du ska hålla en lektion och bli bedömd men mer exakt vet jag inte. Provet görs här på skolan. Vi som går i ettan rider på tvåornas lektion och ska vara med under provet, bra för då har man koll på hur det funkar. Man kan slinka igenom om man har en lite svagare del men du får inte ha för stora brister och du måste vara väldigt stark i de andra delarna om det ska gå så det gäller att verkligen satsa på att vara så stark som möjligt i samtliga delar.

Förlåt men de proppa bara upp i huvudet på mig :o. Hmm... Ja, det låter inte så farligt trots allt... Fast 14 prov kändes lite övermäktigt. Jag blir alltid jättenärvös inför prov. Det skulle nog vara hoppningen i så fall jag känner mig lite klyven till. Borde klara över metern (förr älska jag att hoppa), frågan är bara hur pass bra jag är på hoppning egentligen. När det gäller galoppsprång, anridning etc. Har jag en häst som klarar hoppning galant, ja då borde det väl inte vara några större problem. Men har jag en häst som vägrar eller rusar mellan hindrerna, då vet jag inte om jag kan hantera situationen vidare bra, men nu kanske de flesta hästarna där är vana hoppare?

Jag siktar heller inte på att undervisa i hoppning utan i dressyren. Fast markarbete tycker jag är himla kul, men gillar inte över metern hindrerna.

Jag får se hur jag gör, nåt blir man väl... såsmåningom...

Jag håller med dig, 1 meter men inte mer! =)

jaja jag får helt enkelt börja träna hoppning.

Men för din del, vilken skola lutar det åt nu?

edit; såg nu att du skrivit om vreta på hela sidan !,. sorry =)

Ja, vi får väl se om det blir Vreta eller nåt annat. Bara för det blir det väl BYS istället, bara för att...
Ska bli spännande sen när man vet lite mer om hur hippologen blir från å med nästa höst, vem vet kanske går den rent av :D. ....Om man kommer in... Söka går ju alltid...

Vi får väl båda ta och börja hoppa lite mer helt enkelt så man inte hinner bli en skräckslagen rädisa mellan varven och bara ser mont everest framför sig :p.

Lite hoppkänsla: :bump::banana::bump::banana::bump::banana:

:bump:

jag kommer att söka till bys, eller kanske båda för att gradera lite,,

nån som vet hur många sökande det brukar vara? och hur hård konkuransen är?

Jag tänker söka både BYS och Vreta.
Min ridskolechef rekomenderade mig att gå Vreta istället för Strömsholm. Hon tyckte att Vreta eleverna var mycket bättre förberedda på yrket än vad Strömsholmarna var, BYS vet jag inte vad hon tycker/vet om.
Jag tycker BYS låter bra för att det ger en fler möjliga alternativ i framtiden, både ridlärare och egenföretagare...
Men som sagt,det är svårt att välja...

Och jag har inte hoppat 110 på 10 år kanske? Har utvecklat en härlig rädsla i magen som gör att jag blir nervig bara av att hoppa 40-50 cm banor :)

Måste man inte ha med en egen häst på alla utbildningarna? Inte helt lätt när man är pank...

Vi kanske möts allihopa på intagningsproven nästa år? Vore kul! Då kan vi ha en peppa varandra grupp:)

Till alla som skrivit att de är hopprädda, många i klassen är det inklusive jag. Men det har lossnat för dee flesta nu, efter terräng lektionerna så är man rätt tuff :) Nu hoppar vi runt metern men man börjar med väldigt enkla linjer och snälla höjder och bygger på. Som tips kan jag säga att börja hoppa så fort som möjligt det underlättar på utbildningen och försök ha en snäll häst med som hoppar och inte stannar eller bockar, gör väldigt mkt för självförtoendet och schemat är tight, det är mkt som ska hinnas med och det gäller att man kan hänga med i undervisnings tempot. Men lärarna är jättebra så det brukar ordna sig.

Vi läser hästföretagande på Vreta också men det är inte så inriktat på just det som det kanske är på Bys. Kan varmt rekommendera Vreta annars, är nöjd med min utbildning än så länge. Men man bör vara medveten om vad det är man söker till risken finns att man blir besviken annars.

Kommer förmodligen också att söka till Vreta nästa år. Helst vill jag ju gå Hippologen men tror inte jag har en chans innan jag läst upp matten och biologin (Booooring :grin:). Kommer jag inte in på Vreta så åker jag bort i ca 3 månader utomlands till nåt hästställe och sen efter det ska jag ta tag i ämnerna. Snacka om att ha planerat framtiden i förväg ;).

Jag har också gått på Vreta och blev färdig i våras. Vad gäller Vreta vs BYS, upplevde alla i klassen som jag pratade med att de från BYS var sämre förberedda vad gällde lektionerna än vad vi var, ridningen varierade. Sedan fick vi inte veta vilka av dem som klarade sig och inte, tyvärr, det hade varit intressant... :)

J

Måste man inte ha med en egen häst på alla utbildningarna? Inte helt lätt när man är pank...

Är det någon av er som går/har gått utbildningarna som kan svara på detta?
Börjar känna mig smått nervös och vill börja leta häst så fort som möjligt om det behövs.

Tackelitack på förhand:)

Vad kul att du också funderar på BYS :D När ska du söka? Till hösten?

Jag tror jag ska söka dit och se om jag kommer in. Så får vi se vad som händer. Vreta är kanske snäppet bättre men Skara är ju så pass mycket närmare så det känns som om det drar mer.
Eller ja, mest drar ju Strömsholm men det är ju så förbannat invecklat!!

Jag har iaf anmält mig till ULK-kurs och Hästskötarutb. bara för att jag känner att jag vill gå dem för en bättre grund, även om jag skulle gå på BYS sen. Det handlar ju inte om att så snabbt som möjligt komma in på en utbildning och sedan ut och jobba, utan att förbereda sig så mycket som möjligt för sitt framtida yrke. Ev söker jag kanske ridledarutbildningen till sommarn också. Vi får se.

Jag går i alla fall och funderar dag ut och dag in på detta.. Men, nu tänker jag mera att jag får se vad som händer och hur jag känner om några månader. Jag har ju hittils hunnit ändra åsikt både tre och fyra gånger :p

Är det någon av er som går/har gått utbildningarna som kan svara på detta?
Börjar känna mig smått nervös och vill börja leta häst så fort som möjligt om det behövs.

Tackelitack på förhand:)

Jag vet inte säkert, men såg en annons här på buke om en ryttare som sökte häst för hon gick på BYS. Men det kan ju lika gärna vara för att hon kände att hon skulle utvecklas mer om hon hade en egen häst att träna på också.

JA jag tänkte söka in nu till hösten.. men jag funderar på va det är för intagningskrav, och om det är svårt att komma in.

Men då ska du också söka tilll hösten eller?
Vi får väl peppa varandra när det närmar sig :laugh:

Hur långt har du dit? kommer du kunna bo hemma under studietiden?

Jaa jag tror det i alla fall :)

Jag är inte helt säker på att jag duger ridmässigt men det skadar ju aldrig att försöka. Kommer jag inte in nu, men får "provrida" så har jag ju ett försprång ht -11 när man redan vart med en gång.

Jag har 6-7 mil till Skara, men vet inte vart anläggningen ligger så det beror ju på det. Jag bor så bra och billigt som jag bor nu så jag ska försöka bo kvar. Har även en pojkvän i Falköping och det kan bli aktuellt med flytt dit också, men då blir det ännu närmare.

Du kommer flytta till Skara isf?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 273
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 806
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 707
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 298
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar