BYS vs. Strömsholm

HotrodKitten

Trådstartare
Nu är det så att jag är inne på att utbilda mig till Ridinstruktör (inte ridlärare).

Då står jag och väger mellan KY-utbildning i Skara på två år, eller Strömsholmsutbildningarna. Men jag känner att jag vet alldeles för lite om BYS! Är det någon här inne som vet något om den? Är det "högre status" på att ha gått Strömsholm jämfört med BYS när man söker jobb?

Jag tänker såhär:

BYS
- Bra läge, inte så långt bort. Jag behöver inte flytta.
- Skönt med två hela år på heltid - kan leva på studielån. Jag känner att det kan vara skönt att veta vad man ska göra i två år.
- Färdig ridinstruktör direkt

Strömsholm
- Långt att åka, måste flytta (vill inte det)
- Ett års utbildning först till bitr instruktör, sen söka ny för att bli ridinstruktör. Första terminen 50 % distans. 50 % studielån överlever jag inte på och då måste jag ha ett jobb också.
- Måste ha hästskötarexamen (tänkte jag gå ändå, men bara för skojs skull)

Hur tänker ni? Hur hade ni gjort?

(Nu när jag läser igenom blev det lite virrigt men ja, det blir nog inte bättre för jag är så trött nu)

Sv: BYS vs. Strömsholm

Borde inte den här tråden vara under "utbildning"? Jag funderar på att gå KY-vreta. Varför vill inte du gå den då?

Vet inte alls mkt. om hur bys är, deras hemsida är så torftlig. Men Strömsholm är ju ett beprövat alternativ.

Fan, jag trodde jag la den där.. jag måste vart väldigt trött igår. Har så mycket att fundera på nu :p

Ja, Vreta har jag hört ska vara bra. Men det är också långt bort till Vreta. Skara är ju så pass mycket närmare (typ 5 mil härifrån)

Det jag tänker på mest är om folk anser det vara "sämre" att gå KY-utbildningen än Strömsholmsutbildningarna, eftersom Strömsholm just är Strömsholm. Och som du säger har Skara så dålig hemsida, så det är svårt å veta något om den!

Är det samma utbildning i Skara som på Vreta?
Jag är nämligen i exakt samma tankar som du, men visste inte ens om att det fanns i Skara. (har inte kommit så långt i planeringen)

Senast ändrad:

saxat från BYS hemsida.
Utbildningen Företagande med häst omfattar två år (80 KY-poäng) och har inriktningarna Landsbygdsföretagande, Ridskola - Instruktör, Hovslageri samt Hälsa - friskvård. Första året är gemensamt för de fyra inriktningarna. Utbildningen omfattar gemensamma och valbara kurser, samt projektarbeten i samband med lärande på arbetsplats. Den studerande kan i hög grad styra studiernas innehåll genom att välja inriktning på projektarbetena och genom de valbara kurserna. Föreläsare med spetskompetens anlitas från Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) och näringslivet.

Känns som att det är mer "företagande" på BYS, eller?
Det är ju jättebra isåfall!

usch jag blir alldeles uppspelt här! =)

Man måste väll inte ha hästskötar examen för att komma in på stömsholm? Det behövde man inte sist jag ringde dit och pratade med dem

saxat från strömsholms hemsida :

1. Fyller minst 19 år under antagningsåret.
2. Genomgått lägst 2-årigt gymn el motsv.,eller vara 25 år och ha varit
yrkesverksam i minst 4 år, eller ha
genomgått Hästsportens folkhögskolas allmänna kurs.
3. Avlagt godkänt yrkesprov för hästskötare.
4. Ha dokumenterad grundläggande vana av att under handledning leda rid- och teoriundervisning (gärna ridledarutbildning).
5. Ha dokumenterade grundläggande färdigheter i ridning.
6. Godkänt antagningsprov, vilket genomförs på Ridskolan Strömsholm under november 2009

Jag tror det är ungefär samma i Vreta som i Skara, förutom att det nog är som du säger mer inriktat på företagande i Skara.

Men jag har haft flera diskussioner med min ridlärare (hippolog) och hon rekommenderar Strömsholm ändå. Hon menade på att Strömsholm alltid står högst när man söker jobb, plus att hon kände att de praktikanter hon hade haft från Skara var väldigt dåligt förberedda. Sen sa hon att hon hade hört att de från Skara hade svårt att klara proven för instruktörsexamen sen. Men det är ju bara hörsägen.

Jag tror att jag först och främst ska satsa på att söka BRI nästa VT. Hästskötarexamen söker jag nu och jag tror jag får gå ULK-kurs nu, så jag kan ta ridledarkursen i sommar. Det är ju så förbannat krångligt bara med Strömsholmsutbildningarna, men jag tror man får igen det efteråt.

Jag vill ju inte bara gå en utbildning och bli klar - jag vill bli bra på det jag ska jobba med. Då tror jag Strömsholm ger en bättre grund. Och som ridläraren sa - bara att vistas i en sån miljö som Strömsholm ger jättemycket!

Jag har näligen ringt och pratat med två olika syokonsulenter som jobbar på strömsholm och båda dem sa att det inte krävdes. Så måste säga att det är ytterst märkligt att de står så på sidan och att de sedan säger så. :/

Hämtat från deras hemsida.

BEHÖRIGHETSKRAV
1 ) Grundläggande behörighet (gymnasieskola eller motsvarande)

2) Särskild behörighet enligt följande:
• Biologi: genom ett av följande alternativ:
Biologi A
Naturkunskap B
eller motsvarande
• Matematik: genom matematik B eller motsvarande
• Svenska: genom svenska B eller motsvarande
Betygskrav: i dessa ämnen krävs lägst betyg Godkänd eller 3.
• Yrkesinriktad praktik: Kravet på yrkesinriktad praktik kan
uppfyllas genom ett av följande alternativ. Alternativen kan
inte kombineras, tiderna anges som heltid:
– 6 månader i egen eller annans hästverksamhet
– 4 månader på av Hästnäringens Yrkesnämnd godkänd
praktikplats
– sammanhållen utbildning inom hästområdet
innehållande hästkurser om minst 640
timmar/gymnasiepoäng, (ex. naturbruksprogrammet med
hästinriktning). Både teoretiska och praktiska kurser räknas.
Den yrkesinriktade praktiken kan delas i tvåmånadersperioder
på heltid. Den kan även genomföras på deltid, dock minst
halvtid. Totaltiden skall vid deltid alltid omräknas till
motsvarande heltid. Perioderna behöver ej vara genomförda
på samma plats och kan vara gjorda utomlands.
• Personlig färdighet: God personlig färdighet krävs i ridning
(ridlärar-, stallchefs- och galoppsportinriktning) eller körning
(travsportinriktning) samt en god fysik. Skall för
ridinriktningarna intygas på särskild blankett som kommer
med anmälningsblanketten.
• Antagningsprov: Godkänt antagningsprov krävs för att
kunna antas till programmet. Görs under en dag i maj månad.

Här står det ju ingenting om det.

nej, jag vet inte var du har hittat dina uppgifter för de har jag inte ens sett, men detta är iallafall vad jag hittade. Men det är klart har du pratat med syon på strömsholm så har du förstått rätt.. annars ring igen så du får ett klart svar, om det nu är så att du ska söka!

BITRÄDANDE RIDINSTRUKTÖRSUTBILDNING - Level 1
Kursmålet är att den biträdande ridinstruktören skall kunna rida olika typer av hästar t o m godkänt LB dressyr, ha färdighet att hoppa hinder av olika utseende och karaktär upp till 1,00 m och genomföra en terrängritt för debutanter. Målet är att den biträdande ridinstruktören också skall kunna undervisa olika typer av elever upp till den beskrivna nivån. Förutom ridning, pedagogik och instruktörskunskap ingår hästkunskap och häst- och stallskötsel.
En biträdande ridinstruktör skall med iakttagande av ett gott horsemanship, under arbetsledning men på ett självständigt sätt, kunna sköta ridskolehästar, anläggning och utrustning på en ridskola. En biträdande ridinstruktör skall också, efter ridskolans gemensamma planering, kunna utbilda ridskoleelever i hästkunskap och ridning på grundläggande nivå. I kursen ingår skötsel av till kursen hörande hästar, stall och anläggning

Kursen är avsedd för:
Kursen är avsedd för: Kursen vänder sig i första hand till verksamma inom ridskoleverksamhet.

Behörighetskrav:
1.. Fyller minst 19 år under antagningsåret.
2. Genomgått lägst 2-årigt gymn el motsv.,eller vara 25 år och ha varit yrkesverksam i minst 4 år, eller ha
genomgått Hästsportens folkhögskolas allmänna kurs.
3. Avlagt godkänt yrkesprov för hästskötare.
4. Ha dokumenterad grundläggande vana av att under handledning leda rid- och teoriundervisning (gärna ridledarutbildning).
5. Ha dokumenterade grundläggande färdigheter i ridning.
6. Godkänt antagningsprov, vilket genomförs på Ridskolan Strömsholm under november 2009

Kurstid:
Del 1: feb - april. Distanskurs (50%), teoretisk del. Under denna period sker 5 träffar à 2 dagar på Strömsholm. Däremellan egna studier med hjälp av datakommunikation med lärare och övriga kursdeltagare via Internet. Tillgång till dator och Internet är en förutsättning för att kunna deltaga i kursen.
Del 2: juli – aug. Heltid (100%) praktisk/teoretisk del.

Plats:
Ridskolan Strömsholm

Kursledare:
Lärare på Ridskolan Strömsholm.

Jag tror det är ungefär samma i Vreta som i Skara, förutom att det nog är som du säger mer inriktat på företagande i Skara.

Men jag har haft flera diskussioner med min ridlärare (hippolog) och hon rekommenderar Strömsholm ändå. Hon menade på att Strömsholm alltid står högst när man söker jobb, plus att hon kände att de praktikanter hon hade haft från Skara var väldigt dåligt förberedda. Sen sa hon att hon hade hört att de från Skara hade svårt att klara proven för instruktörsexamen sen. Men det är ju bara hörsägen.

Jag tror att jag först och främst ska satsa på att söka BRI nästa VT. Hästskötarexamen söker jag nu och jag tror jag får gå ULK-kurs nu, så jag kan ta ridledarkursen i sommar. Det är ju så förbannat krångligt bara med Strömsholmsutbildningarna, men jag tror man får igen det efteråt.

Jag vill ju inte bara gå en utbildning och bli klar - jag vill bli bra på det jag ska jobba med. Då tror jag Strömsholm ger en bättre grund. Och som ridläraren sa - bara att vistas i en sån miljö som Strömsholm ger jättemycket!

Du har helt rätt!

DEt är två olika utbildningar ni har hittat. Den som kräver hästskötardiplom är RIK 0, då blir man ridledare. Den som inte kräver diplom är hippologen, en högskoleutbildning på två år (from 2010 år den tre år) där du kan bli ridlärare eller stallchef beroende på vilken inriktning du väljer.

DEt är två olika utbildningar ni har hittat. Den som kräver hästskötardiplom är RIK 0, då blir man ridledare. Den som inte kräver diplom är hippologen, en högskoleutbildning på två år (from 2010 år den tre år) där du kan bli ridlärare eller stallchef beroende på vilken inriktning du väljer.

Det förklarade ju en del!
tack!

Vist går du på Vreta? Eller var det Bys? Hur som helst. Det är ju ganska mkt. praktik på Vreta, vet du hur många veckor sammanlagt? Är det nån praktik på Bys då? Antal veckor?

Jag känner litet (eller snarare ganska stort) sug efter att söka in på Vreta nästa år. Måste man ha matte B då, känner ingen större lust att läsa matte, men antar att jag måste om jag ska kunna komma vidare. Det stod bara "grundläggande behörighet". Vad betyder det? Vilka ämnen ska man ha då?

Ja det stämmer går på Vreta. Vi har sammanlagt 13 veckor praktik i ettan som börjar v. 8. Sen vet jag inte exakt hur många veckor i tvåan men man är ute hela hösten bortsett från 1 vecka i början på hösterminen och ett par veckor innan jul. Sen har ma distans fram till v. 9 då man kommer till skolan igen fram till sommaren. Så det är mkt praktik. Jag har få bilden att praktiken brukar vara väldigt lärorik och uppskattad av både elever och artbetsgivare. Jag ser fram emot den i alla fall :)

Tror inte Matte B krävs men är inte säker, ring och hör med skolan de är supertrevliga. De tar nog mest på erfarenhet på hästsidan, ridprovet och hur du är som person. Betrygen tror jag inte är avgörande. Jag kan varmt rekommendera Vreta. Lycka till med sökandet!

Ja, det lät som en hel del praktik :D. Väljer man att göra praktiken på olika ställen eller ska det vara på samma ställe?

Jag ringer till skolan nån gång nästa år och hör med dem om antagningskravet. Tänkte söka lite olika utbildningar nästa år och hoppas komma in på något, men mina mattebetyg kunde sett bättre ut än vad de gör :(.

Siktar du på att bli biträdande ridinstruktör eller instruktör?

Tack för lyckönskningen! det kan behövas...

Jag tycker ditt inlägg lutar mer mot att du faktiskt hellre vill gå BYS för att det praktiskt sätt är bättre, med att inte behöva flytta och att det är heltid och allt det där. Sedan är du instruktör och kan börja jobba! Det finns inget som säger att du inte kan plugga mer några år senare eller hur?
Att få jobb handlar ju om så mycket mer än bara utbildning. Det är mycket personkemi. Tycker de att du verkar vettig, ambitiös och inspirerande för dina elever spelar det nog ingen roll om du gick BYS eller Strömsholm.

Varför går du inte BYS, det går ju alltid att göra instruktörsproven på Strömsholm när du fått mer erfarenhet, eller hur? Har du erfarenhet kommer du nog klara det ändå.

Får du inte ihop det ekonomiskt går det ju iallafall inte och det kommer kännas motigt och jobbigt att fullfölja det hela.

Har själv gått ULK och sen Ridledarkursen på Strömsholm. Så jag bodde där 3 veckor och det är ju ett underbart ställe med riktigt bra förutsättningar för att lära sig om hästar och ridning. Med det sagt har jag ju inte varit i Skara och sett anläggningen, men jag tror säkert att det är bra där också.

Nej du, satsa på Skara du. Tycker jag =)

Praktiken förläggs första året med 7 veckor på ridskola och 6 veckor ridpraktik (rätt fritt, du ska rida så mkt som möjligt helt enkelt), i tvåan är det bara ridskola. Jag hoppas på att klara diplomeringen till ridlärare som det finns möjlighet att göra sista året. Första året blir man ridledare, sen kan man om man vill gå upp och göra diplomeringen till ridlärare i tvåan. Klarar man inte den blir man nog ridinstruktör som jag förstått det. Men målet är ju så klart att klara diplomeringen. Men det är svårt, hela klassen har redan ångest för den :) Man ska då kunna rida 1.10/LA+ en massa andra prov. Sammanlagt är det 14 prov om jag minns rätt, man ska klara alla för att bli godkänd. Misslyckas du på en del får du göra om den delen, misslyckas du på fler får du göra om allt. Det är samma sak på BYS så jag tror att klarar du diplomeringen så har du sammma "status" oavsett vilken ujtbildning du gått. I slutändan handlar det ju om vem du är som person som avgör om du får jobb eller inte. Betygen är inte avgörande om du kommer in, är du bara behörig såär det antagningsprovet som är avgörande.

14 prov :eek:! Hur går proven till? Är de både teoretiska och praktiska? Tar de lång tid att göra eller gör man alla samtidigt? Om man kan rida på LA nivå i dressyren men ligger på lägre nivå på hoppningen klarar man sig inte då? Är det ett hopprov och ett dressyrprov, har man samma häst eller byter man? Vart görs proven nånstans förrästen? I skolan eller på Strömsholm?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 273
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 806
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 707
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 298
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar