bygga terrängbana

S

sweet_extraa

Som rubriken skriver, tanken är att vi skall bygga ut banan. Nu har vi bara tre hinder så man kan ju knappast kalla det för bana.

Men när man ändå skall bygga kom jag att fundera på villa regler och krav som ställs på banorna idag för att man skall få ha träningar ev. Tävlingar på?vad skall vi tänka på?
Alla tips tas emot tacksamt!

Sv: bygga terrängbana

har ingen aning om regler osv, så mitt ända tips är att på hermanstorps hemsida kan man se alla deras terränghinder, ett tips ifall ni får knapert med ideer!:laugh:

Som rubriken skriver, tanken är att vi skall bygga ut banan. Nu har vi bara tre hinder så man kan ju knappast kalla det för bana.

Men när man ändå skall bygga kom jag att fundera på villa regler och krav som ställs på banorna idag för att man skall få ha träningar ev. Tävlingar på?vad skall vi tänka på?
Alla tips tas emot tacksamt!

Tror inte att det fins några "lag regler" när det gäller träningsbana men tränare och ryttare kommer nog att kräva att hindren är sådana (-både till typ och med tanke på att de är stabilt o riktigt byggda och rätt placerade) att de skulle kunna stå på en tävling (=godkända av banbyggare och teknisk delegat)

Det bästa är ju att diskutera igenom dina ideer med en banbyggare & TD så att det blir bra.

Du kan även beställa "Banbyggarkompendium - Fälttävlan" från Ridsportförbundet -Där står det jättemycket om hinderbyggnad och hur hinderna skall se ut för att vara bra för hästarna.

/Max

tusen tack,
tog kontakt nu med en banbyggare några mil härifrån som kommer under helgen. Har inte ens tänkt på det, haha. Tack för idéerna.

tack!
idéer på hinder har vi i inte brist på. men alltid kul och se hur andra har byggt!

Liknande trådar

Anläggning Jag har flera mindre sommarhagar och kom inatt på att det hade varit väldigt praktiskt med en ligghall som var flyttbar. Vi har en...
Svar
7
· Visningar
737
Senast: nullo-modo
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 381
Senast: Cissi_ma
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 376
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar