Bygga ligghall och stall

Calvaro

Trådstartare
Till hösten ska det byggas ett nytt stall. Byggnaden kommer bli 9x12m och byggs i anslutning till en befintlig maskinhall.
Jag kommer ha hästarna på lösdrift så en del av byggnaden kommer bli en ligghall. Men i denna byggnad skulle jag även vilja ha ett traditionellt stall med två boxar och plats till att göra iordning hästarna inför ridning/hovslagare/veterinär. Dessutom skulle jag gärna vilja ha en liten sadelkammare.
Har lite funderingar på hur man skulle kunna göra men jag skulle gärna vilja ha lite input och förslag från er.
 
Sv: Bygga ligghall och stall

Hur många hästar ska använda ligghallen/hur stor vill du att ligghallen ska vara?

Finns det några särskilda ställen eller sidor som ingångarna måste ligga på?
 
Sv: Bygga ligghall och stall

Ena kortsidan är blir direkt i anslutning till maskinhallen så den går bort för dörrar och fönster. På den andra kortsidan tänker jag mig någon form av port om ligghallen ska vara i den änden. Dörr in till stalldelen får vara någonstans på långsidan. Det kommer gå en stor häst, två stora ponnyer + ett ponnyföl. Det får gärna gå att dela av ligghallen.
 
Sv: Bygga ligghall och stall

Ena kortsidan är blir direkt i anslutning till maskinhallen så den går bort för dörrar och fönster. På den andra kortsidan tänker jag mig någon form av port om ligghallen ska vara i den änden. Dörr in till stalldelen får vara någonstans på långsidan. Det kommer gå en stor häst, två stora ponnyer + ett ponnyföl. Det får gärna gå att dela av ligghallen.

Skulle en av boxarna kunna ha utgång in till lösdriften eller direkt ut ur byggnaden? Ska boxarna användas permanent? Om lösdriften kan delas av, hade det räckt med en box då? Räcker det med uppstallning till en häst, eller vill du ha möjlighet att kunna göra i ordning två samtidigt (t ex genom att använda ena boxen)? Det rekommenderas att man har två ingångar till en lösdrift (gärna i var sin ände på en sida), vad sägs om det?

Många frågor :)
 
Sv: Bygga ligghall och stall

Jätte bra med mycket frågor för det var det jag var ute efter eftersom min omgivning inte är så ifrågasättande. Det går bra med en uppstallningsplats men jag vill ha två boxar eftersom det är smidigt att ha när man ska vänja av fölen. Två öppningar i ligghallen är ok. Boxarna kommer inte användas permanent utan i perioder i samband med avvänjning och till min stora häst på sommaren eftersom han får panik när det är mkt insekter ute.
 
Sv: Bygga ligghall och stall

Jag undrar hur stor vill du ha sadelkammaren? Eftersom det är lösdrift så större ligghall kanske är bäst då om du inte tänkte göra nått enskilt sen?

Ska du göra som en helvägg mot ligghallen sen går man in i själva boxdelen från annat håll? Jag har hört att det krävs två ingångar till stall. Stämmer det? Jag har bara en.
 
Sv: Bygga ligghall och stall

Här kommer två förslag (men kanske har du bärlinor som du måste ta hänsyn till?)

Två boxar, ett förvaringsutrymme, en skötselplats och en ligghall:

DSC_1324_zps8281f69c.jpg
 
Sv: Bygga ligghall och stall

Utgångarna från ligghallen på gröna förslaget är bättre på långsidan förresten, tänkte att det var den sidan som begränsades av maskinhallen men såg nu att det var på kortsidan!

(Och gröna förslagets vänstra hörn-yta är snarare 11.5 m2 än 12 som jag skrev)
 
Senast ändrad:
Sv: Bygga ligghall och stall

Tack för förslagen! Ska ta en närmare titt ikväll.
Tänk på att man begränsar storleken på häst med boxens kortaste sida också (inte bara arean). Så den boxen som är 15 respektive 12 kvm begränsas med tanke på häststorlek på grund av snedväggarna på den gröna ritningen.
 
Sv: Bygga ligghall och stall

Vill du ha boxarna i den isolerade delen?
Jag drömmer om ett kallstall med isolerad skötseldel och uppvärmd sadelkammare..
Då kan man ha boxarna direkt från lösdriften vilket gör att du skulle kunna stänga in alla hästar i varsin del men att dom har kontakt med varann... Man kan även bygga så att öppna så är boxarna en del av lösdriften.
 
Sv: Bygga ligghall och stall

Tänk på att man begränsar storleken på häst med boxens kortaste sida också (inte bara arean). Så den boxen som är 15 respektive 12 kvm begränsas med tanke på häststorlek på grund av snedväggarna på den gröna ritningen.

Hm, men gäller det även mångkantiga boxar? För en box kan ju vara nära nog rund med en mängd sidor, som ju då blir väldigt korta...

Eller en rekatangulär box där man sneddat hörnen litegrann (alltså mindre än vad jag har gjort ovan), hur räknar man egentligen då? Kan en sådan box då aldrig bli godkänd?
 
Sv: Bygga ligghall och stall

Vi har öppet mellan lösdrift och uppstallningsplats och jag hade inte velat stänga det med en hel vägg, jag tycker det blir trevligare med lite space runtomkring och mysigare att kunna prata med hästarna som kanske står och sällskapar eller med den som mockar ligghallen..

Vill man ha det varmt så kanske infravärme över skötselplatsen vore något? + Uppvärmning i sadelkammaren.
 
Sv: Bygga ligghall och stall

Hm, men gäller det även mångkantiga boxar? För en box kan ju vara nära nog rund med en mängd sidor, som ju då blir väldigt korta...

Eller en rekatangulär box där man sneddat hörnen litegrann (alltså mindre än vad jag har gjort ovan), hur räknar man egentligen då? Kan en sådan box då aldrig bli godkänd?

Det är ju till viss del en bedömningsfråga naturligtvis, och handlar om risken att fastna och/eller svårighet att vända sig i boxen. Man använder kortaste sida för att undvika att folk bygger för trångt (t ex. bygger om spiltor till boxar bara genom att sätta upp en grind...) så att hästarna har svårighet att vända sig eller ligga på tvärsen i boxen och riskera att fastna pga det.
 
Sv: Bygga ligghall och stall

Hm, men gäller det även mångkantiga boxar? För en box kan ju vara nära nog rund med en mängd sidor, som ju då blir väldigt korta...

Eller en rekatangulär box där man sneddat hörnen litegrann (alltså mindre än vad jag har gjort ovan), hur räknar man egentligen då? Kan en sådan box då aldrig bli godkänd?

Måtten som är angivna i föreskriften som gäller häst är minimimått oavsett hur boxen är utformad. En nybyggd box som har en sida som är kortare än minimimått är därmed inte godkänd.

F ö så är i alla fall boxarna som ska byggas förprövningspliktiga eftersom det kommer att rymmas > 5 hästar på fastigheten efter byggnationen.
 
Sv: Bygga ligghall och stall

Måtten som är angivna i föreskriften som gäller häst är minimimått oavsett hur boxen är utformad. En nybyggd box som har en sida som är kortare än minimimått är därmed inte godkänd.

Delvis OT

Enligt den tolkningen skulle alltså en sådan här box http://www.bokeberg.com/Bokeberg/Stallarna.html aldrig kunna bli godkänd?

Medan a1agnlju säger "Det är ju till viss del en bedömningsfråga naturligtvis"
(av den som utför förprövningen då menar du? Samt de som senare vid olika tillfällen kommer att besöka stallet för inspektion?)

Vem av er har rätt?
 
Sv: Bygga ligghall och stall

Delvis OT

Enligt den tolkningen skulle alltså en sådan här box http://www.bokeberg.com/Bokeberg/Stallarna.html aldrig kunna bli godkänd?

Medan a1agnlju säger "Det är ju till viss del en bedömningsfråga naturligtvis"
(av den som utför förprövningen då menar du? Samt de som senare vid olika tillfällen kommer att besöka stallet för inspektion?)

Vem av er har rätt?
"Bedömningsfrågan" som jag talar om är vid kontroll i ett befintligt stall med den utformningen. Beroende på vilken häst som står i boxen kan det ibland räknas som en mindre avvikelse. Vid förprövning har i alla fall jag inte godkänt snedväggar om det inte varit något yttepytte-hörn som kapats, typ den modellen som visas på din länk.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
5 384
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 828
Senast: Cambrie
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 557
Senast: skogaliten
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 433
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp