Bygga eget hus? (Ej modulhus)

Sv: Bygga eget hus? (Ej modulhus)

Vi håller på att bygga ett lösvirkeshus. Det stod ett liiitet litet torp på tomten innan (40 kvm på två rum) Vi bygger runt torpet kan man säga. Längde med 5 meter och breddade 7 meter. Så det kommer bli ca 130 kvm. Vi ville behålla torpet för att det va sån underbart fin och välmurad kakelugn, som faktiskt gick igenom besiktninget. Trots att det stått öde/används som förråd i 50 år.

Jag har själv gjort designen på huset (stolt som en tupp) lämnade in min ritning till sambons ingenjörs kompis som gjorde en mer detaljerad ritning som stads och samhällsbyggnadskontoret skulle godkänna.

Alla papper om bygglov, avlopp och vatten tog ett halvår.
Har nu byggt sedan juni, och har kommit en bra bit. Grund, tak, stomme och rätt mycket fasad är uppe.

Jag tror inte banken gör någon större skillnad på lånet bara för att det är nybygge, de värderar nog snarare högre.

Det är verkligen skitkul att se sitt nya hem växa fram.

Liknande trådar

Hemmet Vårt hus är litet - VÄLDIGT litet. För det mesta är jag fullt nöjd. Mindre utrymme att städa :D ! Men drömmen har väckts om att lägga...
2
Svar
21
· Visningar
1 731
Senast: bettysmatte
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 050
Senast: nyttnick
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 417
Senast: Thaliaste
·
Trädgård & Växter Jag håller på att anlägga en trädgårdsdamm, och jag tänkte höra om det är någon dammägare här som vill dela med sig av erfarenheter...
Svar
2
· Visningar
435
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024