12 kvm utbyggnad?

Så du menar att flytta på ca 3 meter bärande vägg skulle kosta mer än en 15 kvm tillbyggnad? Det ställer jag mig HÖGST tveksam till faktiskt. Finns det några konkreta källor på det?
Det var inte riktigt så som jag menade.
Där så måste man räkna på arbetstid.
Att flytta på en bärande timmervägg är tämligen komplicerat.
Det kan nog kosta mellan ⅓ till ½ av vad en utbyggnad kostar.
Litet beroende på hur komplicerat som det blir.
Eftersom att det är en gammal yttervägg så kan hela takkonstruktionen hänga på den väggen.
Jag skulle absolut inte ge mig på det.
Det är inte prisvärt om man jämför med att få flera kvm.

Var det inte 12 kvm som det handlade om?
Att bygga 4 m brett kostar mindre/kvm än att bygga bredare.
Jag byggde 5 m brett, men det var då en förlängning av stugan på under 4 m.

Det var inte riktigt så som jag menade.
Där så måste man räkna på arbetstid.
Att flytta på en bärande timmervägg är tämligen komplicerat.
Det kan nog kosta mellan ⅓ till ½ av vad en utbyggnad kostar.
Litet beroende på hur komplicerat som det blir.
Eftersom att det är en gammal yttervägg så kan hela takkonstruktionen hänga på den väggen.
Jag skulle absolut inte ge mig på det.
Det är inte prisvärt om man jämför med att få flera kvm.

Var det inte 12 kvm som det handlade om?
Att bygga 4 m brett kostar mindre/kvm än att bygga bredare.
Jag byggde 5 m brett, men det var då en förlängning av stugan på under 4 m.
Från början handlade det om 12 kvm när vi tänkte bygga ut 3x4 meter bakåt. Nu är tanken istället att dra ut det 5 meter breda huset - eftersom detta är en både bättre och billigare lösning. Därav att tillbyggnaden nu skulle bli 5x3 meter istället. Varför skulle det vara billigare per kvadratmeter att bygga 4 meter istället för 5 meter?

Varför skulle det vara billigare per kvadratmeter att bygga 4 meter istället för 5 meter?
Det blir dyrare med takstolar för en spännvidd över 4 m.
Men man kan lägga spännvidden på andra hållet i stället, då blir 3 m bra.
Det kräver dock att taket vilar på nya gaveln och gamla ytterväggen.
Utifrån ser det likadant ut.

Klart det går - allt går :D
Det är bara att bära av med en balk, men resultatet blir inte ett plant tak där du tar bort väggen. Det kan t.o.m vara så att du måste lägga stödlinorna innanför befintlig vägg och då blir det inte plana väggar heller. Så det kan ha betydelse för estetiken och praktiken, och det är ju upp till var och en vad man kan tänka sig att "offra" kontra en dyrare investering (en ny utbyggnad).
Men allt det där kan/ska en bra snickare ha koll på, vad och hur man kan göra i ert fall, och kunna offertera för :up:
Vill bara lägga in en brasklapp här.
Ta bort vägg i timmertomme kräver mer än i andra konstruktioner pga. hur den stabiliserar sig som helhet. Det är inte bara vikt uppifrån som ska tas upp. T.ex. kan andra väggar kan börja trilla utåt i sidled om man tar bort en tvärgående vägg de varit hoptimrad med. Helt oavsett ev. bärande av vikt.
Om man gör det är det viktigt att man blandar in någon om helt förstår hur stabiliteten i en timmerstomme fungerar.

Även om man sågar upp ett rätt litet hål för dörr/fönster är det viktigt att sidostabilisera där man kapar stockarna.
I ett äldre hus bör man också vara observant på att väggar/bjälklag kan hänga ihop med murstocken på ett sätt som gör att det kan vara mindre bra att plocka bort någon del. (eller i vart fall mer krävande att göra det)

Klart allt går.... Men man närmar sig snabbt att ha en trave staplade stockar om man gör för mycket eller på fel sätt. Och då krävs rätt mycket kompenserande åtgärder för att de ska ligga kvar över tid.

Från början handlade det om 12 kvm när vi tänkte bygga ut 3x4 meter bakåt. Nu är tanken istället att dra ut det 5 meter breda huset - eftersom detta är en både bättre och billigare lösning. Därav att tillbyggnaden nu skulle bli 5x3 meter istället. Varför skulle det vara billigare per kvadratmeter att bygga 4 meter istället för 5 meter?
Tänk också på hur utseendet påverkas.

På ett traditionellt utformat och litet hus går det rätt snabbt att passera gränsen mellan när en utbyggnad kan se ut som en ok kompromiss till när den är nästan omöjlig att se vettig ut.
Det beror också jättemycket på hur den placeras och ansluts till befintliga huset. Men en meter kan förändra mycket mer än man tror.

På ett traditionellt utformat och litet hus går det rätt snabbt att passera gränsen mellan när en utbyggnad kan se ut som en ok kompromiss till när den är nästan omöjlig att se vettig ut.
Det beror också jättemycket på hur den placeras och ansluts till befintliga huset. Men en meter kan förändra mycket mer än man tror.
Huset blir 3 meter längre och i samma bredd som originalhuset. Inga andra alternativ finns. Det blir säkert jättebra - om priset är vettigt.

Ta bort vägg i timmertomme kräver mer än i andra konstruktioner pga. hur den stabiliserar sig som helhet. Det är inte bara vikt uppifrån som ska tas upp. T.ex. kan andra väggar kan börja trilla utåt i sidled om man tar bort en tvärgående vägg de varit hoptimrad med. Helt oavsett ev. bärande av vikt.
Om man gör det är det viktigt att man blandar in någon om helt förstår hur stabiliteten i en timmerstomme fungerar.

Även om man sågar upp ett rätt litet hål för dörr/fönster är det viktigt att sidostabilisera där man kapar stockarna.
I ett äldre hus bör man också vara observant på att väggar/bjälklag kan hänga ihop med murstocken på ett sätt som gör att det kan vara mindre bra att plocka bort någon del. (eller i vart fall mer krävande att göra det)

Klart allt går.... Men man närmar sig snabbt att ha en trave staplade stockar om man gör för mycket eller på fel sätt. Och då krävs rätt mycket kompenserande åtgärder för att de ska ligga kvar över tid.
Är det här svaret till mig?
Det känns konstigt då jag inte sagt annat, jag har god koll på timmerhus. Läs t.ex.mitt svar #30.
Därav sista meningen - att prata med en byggare!

Jag personligen skulle aldrig få för mig att ta upp en hel bärande vägg i mitt hus, men det är en annan historia.

Men jag har ju skrivit att jag verkligen inte hemmafixar? Jag anlitar erfarna snickare.

Kanske ska förklara en gång till varför det blev 5x3 istället för 4x3 meter. Från början var utbyggnaden tänkt på baksidan. Den skulle då fortsätta från en tillbyggnad som redan existerar. Nuvarande sovrum är ca 3 meter brett, och vi tänkte bygga på ett rum som var 3 meter brett och 4 meter långt. Alltså samma bredd som nuvarande sovrum. MEN efter att ha klurat och pratat med snickare bestämde vi att det skulle vara smartare att förlänga originalhuset (alltså inte röra den gamla tillbyggnaden på baksidan av huset) åt ena hållet. Originalhuset är 5 meter brett och vi valde att förlänga utåt med 3 meter (15 kvm attefallstillbyggnad). Vi har alltså inte ändrat från 4 till 5 meter, utan helt tänkt om angående placeringen av tillbyggnaden. Fyra meter var logiskt med den första planen, men nu är det 5 meter som är det.

Är det här svaret till mig?
Det känns konstigt då jag inte sagt annat, jag har god koll på timmerhus. Läs t.ex.mitt svar #30.
Därav sista meningen - att prata med en byggare!

Jag personligen skulle aldrig få för mig att ta upp en hel bärande vägg i mitt hus, men det är en annan historia.
Det var en kommentar för att förtydliga. Till vem som än kan läsa.
Det är bara att bära av med en balk,
Pga. denna formulering.
Det är inte bara att bära av med en balk som i andra konstruktioner. Eftersom det inte handlar enbart om att vikten som sådan kan bäras, utan också att kontraktionens stabilitet på andra sätt behöver säkras upp. En vägg helt utan någon tyngd uppepå är ändå av betydelse för att konstruktionen som helhet fungerar.
Och alla byggare har inte den kunskapen om hur timmerstommar fungerar. Därav att man behöver tänka på att välja rätt, och fråga om det.
Men jag har ju skrivit att jag verkligen inte hemmafixar? Jag anlitar erfarna snickare.
Inte heller menat som att jag inte tror du har dåliga byggare. Bara allmänt riktat, enligt ovan.

Då skriver man det. Nu ser det ut som ett ganska mästrande svar till mig och det reagerar jag på.
Jag varken behöver eller har efterfrågat en lektion i timmerkonstruktion. Så svara inte till mig om det inte är till mig du riktar ditt svar, tack. Det är en grogrund för missförstånd.

Pga. denna formulering.
Det är inte bara att bära av med en balk som i andra konstruktioner. Eftersom det inte handlar enbart om att vikten som sådan kan bäras, utan också att kontraktionens stabilitet på andra sätt behöver säkras upp. En vägg helt utan någon tyngd uppepå är ändå av betydelse för att konstruktionen som helhet fungerar.
Och alla byggare har inte den kunskapen om hur timmerstommar fungerar. Därav att man behöver tänka på att välja rätt, och fråga om det.
Ja?
Jo, det är "bara" att bära av, om du vet vad du gör. Det du ska läsa här är: om du vet vad du gör. Eller ta gärna med hela min sista mening i det inlägget: Men allt det där kan/ska en bra snickare ha koll på, vad och hur man kan göra i ert fall, och kunna offertera för :up:
Jag tror inte bettysmatte missförstår mig som du tycks vilja göra i detta fall.

Pga. denna formulering.

Inte heller menat som att jag inte tror du har dåliga byggare. Bara allmänt riktat, enligt ovan.
Jag tar dina råd med en nypa salt och litar på de som faktiskt har sett mitt hus istället.

Liknande trådar

M
Hemmet Bor i ett relativt litet hus men jättestor trädgård. Huset har bara ett sovrum. Har länge haft funderingar på att i framtiden bygga ut...
Svar
9
· Visningar
11 399
Senast: M-Meduza
·
Hemmet Vi har ett sött litet hus från 1963 i en liten ort i NV Skåne, hyggligt nära några större städer på gränsen till maxavstånd för att... 2
Svar
32
· Visningar
3 787
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka