Bygelnosgrimma

Linda.B

Trådstartare
Var igår på VM (Värmlandsmästerskapen för islandshäst) och tittade lite på islandsprylar och hittade en bygelnosgrimma som såg både vettig och trevlig ut, eftersom den inte stör bettet.

Är det någon som använder denna nosgrimma? För det är väl en vanlig nosgrimma eller har den någon inverkan på nosryggen?

Mvh Linda

Sv: Bygelnosgrimma

Hrrm... Har fått för mig att et bygelnosgrimma klämmer ihop munnen på hästen, men hör med någon mer erfaren:)

En av de instruktörer jag har ridit för, Lisa Rosell har väl använt en sådan och min gamla häst hade en sådan. Vad jag har fått höra ska den se till att bettet ligger på plats, fast jag vet inte riktigt om det är en bra förklaring.:confused:

men, om den håller bettet på plats, då måste den ju samtidigt ha en ganska stark inverkan på bettet? och det låter i så fall inte riktigt bra (tycker jag)

Om jag har fattat det rätt, den nosgrimman ni pratar om. Kan det vara den nosgrimman med en båge runt bettet som man sedan spänner med då remmar under käken på hästen ?
Är det den är så är den till för hästar som väldigt lätt störs av att nosgrimman trycker på bettet. Med denna båge över bettet nuddar inte nosgrimman bettet :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
746
Senast: Soapbubble
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 157
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30