Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!
Jag väljer dessa bilder för dom behandlar själva grundfrågan som vi bör hålla oss till.
Jag hade förväntat mig en katastrof så jag blev glatt överraskad.
Att det går att få på skor på dessa hovar kan inte vara några problem då det finns vägghorn både på tåsidodelar,sidodelar och stöd i traktdelarna. Var har vägghornet i tådelen tagit vägen
Grundproblemet och varför denna lilla vän har ont i tassarna beror på att allt vägghorn i tådelen är "avfasat" (läs bortraspat) och raspningen är så våltsamt "tvärställd" att trots uppvisande av ngt lång tådel (ca tre-fyra mm upp i luften
ovanför sulan i tådelen) så belastas hoven endast av sulan i själva tådelen. Detta är inte fysioligiskt korrekt med en primär belastning på själva sulkroppen i tådelen, främst inte på en häst som tidigare haft fång och enligt röntgenbilderna uppvisar ngt tunn sula över hovbens spetsen.
Här har man tydligt missat den sk "mustang rollen" , tack å lov så har man inte raspat bort vägghornet i sidodelarna.
Personligen hade jag verkat dessa hovar tvärtom. Backat (raspat tillbaka tån) tån till ca 3mm framför vita linjen och låtit bärranden ligga strax ovanför sulan i tådelen. Verkat ner bärranden mer i sidodelarna,traktdelarna och symetriskt bearbetat det yttre vägghornet med kort rund tå för fri överrullning,och symetriskt lika brett vägghorn i tåsidodel,sidodel och traktdel så hoven blir symetrisk. Vinklarna vill jag inte komentera då det lätt kan uppfattas felaktigt på bilder men lite "klassiskt" låga utsidor och lite "vingligt" ser det dock ut som.
Det här kan absolut inte vara några problem att lösa. Jag har tre förslag.
1. Går det att skära ur sulan "lite" i tådelen så den belastar hovväggen primärt i stället för secundärt utan att den blir tunn och öm i sulans tådel så är det den enklaste och bästa lösningen.
2. Går det inte för att sulan blir tunn så skär man ut sulan så mkt som möjligt och skyddar den med att sko hästen. Poängen här är då oxå att man "lyfter upp hela sulan" ca 8 mm från underlaget och den primära belastningen tas i stället upp av skon över bärranden.
3. kan man inte skära ur sulan i tådelen så mkt att en plan sko inte orsakar sultryck i tådelen så skor man den helt enkelt med sk "öppen tå" för att undvika sultryck från skon i tådelen.
Jag har svårt att se problemet på att denna häst tio steg efter vidagen lämplig åtgärd kommer vända öronen rakt fram, visa glimten i ögonen och dra iväg som ett litet "poppcorn" i hagen.
Åtgärd
måste dock vidtas utifrån den hovvård som utförts då sultryck i tådelen även styper dom blodkärl som passerar under själva hovbens spetsen och löper vidare upp genom hoven i tådelen med hämmande cirkulation som följd. Därför går denna häst mkt sämmre ut på morgonen än in på kvällen.
Bara min personliga tanke, vidare diskutioner ang. fång har inte med tråden att göra för det hör inte hit och är heller inte ett problem för dagen för då hade hoven uppvisat en helt annan typ av klassiskt vägghorn. Röntgen bilderna visar oxå upp en minimal rotation som är försumbar, det man som yrkeskunnig bör kommentera är sulans tjocklek över hovbens spetsen vilket tydligen alla som här diskuterar fång verkar ha missat.