Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!
Det viktigaste i nuläget är att på något sätt avlasta sulan. Det GÅR att bygga upp hovväggen med plast så att du får en "ny" hovvägg. Det stora problemet är att det måste vara en hovslagare som är van att plasta och som gjort det tidigare för bästa resultat.
Plastas hovväggen rätt så kanske det t om går att plasta på en sko utan att få sultryck av denna ( Vettec Superfast eller Adhere är det bästa att använda till detta)
Ja, jag tänkte spontant att "det måste ju gå att plasta" när det här hände men min hovis säger att det inte skulle hålla. Så då får jag tvinga honom att göra det, om det går. Han är ju som sagt övertygad om att det "inte håller".
Nu kanske det inte håller för att springa omkring i kuperade jättestora bergiga hagar (har för mig jag läste att du hade det ) men det fungerar bra i en vanlig "slät" hage om man gjort rätt. Du kanske kan stänga av hagen och göra en mindre tillfälligt?
Det kan jag göra, har jättefint sandområde som jag använde som sjukhage när hon hade fång men då STÅR hon bara, helt stilla.
Och det har ju redan visat sig att hon uppenbarligen mår sämre av mindre cirkulation (sämre på morgonen vid utsläpp när hon stått inne) så jag vill ju inte att hon ska stå så stilla... Och att fixa en plan tillräckligt stor hage så att hon vandrar runt blir svårt.
Merparten av vinterhagen ser ut såhär, med en del planare områden:
Sanddelen ser ut såhär:
Ponnyn är ju definitivt mer känslig eftersom hon haft fång.
Hon vill inte ligga HELA TIDEN utan det har endast varit så EN morgon och då förmodligen pga att hon inte klarade av det smärtstillande (vet. kallade det "förgiftning"). I övrigt ha hon "bara" visat att hon har ONT och går långsamt och mkt försiktigt. På morgonen vill hon inte gå ut men så fort hon börjat röra på sig går hon mycket bättre och vill gå själv. Det är en helt annan häst två timmar efter att hon kommit ut på morgonen. Vissa dagar är det värre, vissa bättre. Det handlar alltså inte om en häst som har så ont att hon konstans bara vill ligga eller stå stilla, så har det bara varit på morgonen efter att ha stått inne (stilla).
Har du inte någon hovslagare som kan hjälpa dig där du bor så måste du nog tyvärr bege dig till t ex SLU Uppsala. Det kommer att ta tid innan hästen kan skos på vanligt sätt och den kan ju inte få gå och ha ont så länge!
Tyvärr har jag nog inte det.. Ingen som verkar anse att det går att göra något i nuläget i alla fall.
Men jag vill helst INTE åka med ponnyn till Sverige, det är en resa om 3 h enkel väg stående i transport. Inte bra. Så just nu försöker jag få hit någon från Sverige, att åka iväg är sista utvägen. Men hon ska absolut inte behöva gå runt och ha såhär ont så länge, det håller jag med om, absolut. Men alternativen är så få och en del av dem för med sig ordentliga risker..