Butta 'bara' en gång/dag istället för två? Nackdelar?

Alexandra_W

Trådstartare
Båda flickorna knaprar butta just nu, morgon och kväll. Eller rättare sagt K äter butta morgon och kväll, fullblodsdonnan har inte ro att käka frukost inne, så hon lämnar sin ranson.

Frågan är om det 'går lika bra' att ge hela dosen (tot 2½ påse) på kvällen? Eller blir det helfel?

Jag har ju ibland fått ord 1 gång/dag, ibland 2 ggr/dag (tycks skilja lite mellan veterinärerna med), men antar att det kan bero på total dos, varför det ges osv?

Men blir det helt uppåt väggarna att bara ge henne en dos, och då på kvällen?

Sv: Butta 'bara' en gång/dag istället för två? Nackdelar?

Jag tror inte det. Min häst vägrade äta det, och vi lyckades bara få i henne ungf hälften av det hon skulle ha, och hon blev frisk. Därför tror jag ärligt talat att man kan göra på massa olika sätt utan att det ändrar på något!!;)

När min vallack stått på djursjukhuset fick han 2 påsar på morgonen... men det var Finadyne... kanske inte är samma sak...

Fick tipset ang Butta att ta en spruta (typ avmaskningsspruta) Blöta upp medicinen i lite vatten, klippa av toppen på sprutan (rengöra först förståss) Häll sedan geggan i sprutan och ge som man ger avmaskning... Ger det till D-ponnyn jag har på foder, men som tur är så äter hon det med god aptit.

Detta har jag missat! vad 17 är det för fel på nya hästen? Någon gång borde väl ändå Murphy ge sig!?

Hoppas verkligen det inte är något allvarligt!!!

Kram,
AK

Hej ! Jag gav min häst hans dos på kvällen (2½ påsar) . Blandade ut det men Äppeljuice :)

såhär står det i fass
Den första dagen ges 1 dospulver per 100 kg kroppsvikt och därefter ½ dospulver per 100 kg kroppsvikt dagligen uppdelat på 2-3 doser under 1-2 veckor.
Man får en jämnare dos i kroppen genom att ge det två gånger per dag

Jag ger aldrig sådant i krubbean, men det bror på att jag är rädd för doping (travare).
Jag blandar det med vatten och ger det i en liten plastspruta direkt i munnen, enkelt och lätt.
Då spelar det ju liksom ingen roll om hon äter frukost eller inte.

Blanda ut i vatten och spruta direkt i munnen, snabbt och smärtfritt och man vet att de får i sig allt.:)

Bra att du tänker på att inte ge i krubban! Det brukar mest vara travmänniskor som tänker på sånt, men det är lika viktigt för ridhästar, de kan också bli dopade..

Ang hur många gånger man ska ge medicin per dag beror det i allmänhet på hur lång "halveringstid" ett läkemedel har.
Målet när man medicinerar är att hela tiden befinna sig i det "terapeutiska fönstret" vilket innebär att det ska finnas så pass mycket läkemedel i kroppen hela dygnet att det verkar, men inte så mycket att det blir toxiskt.
Olika läkemedel har oika brett terapeutiskt fönster och de med lite smalare måste man ge flera gånger per dygn.
Resultatet om du ger butta bara en gg per dag kan alltså bli att mängden direkt efter giva kan bli lite stor (du får ju alltid större biverkningsrisk också med en större dos per giva) och att verkan hinner försvinna innan du ger nästa dos.

Jag har alltid bara gett min fullblodsdam butta en gång om dagen även om vet rek 2 gg/dag. Hon har fått butta pga hälta, då det blir ganska tydligt om dosen är ok eller ej. Hältan har ej kommit tillbaka förren dag tre efter avslutad dos, så för oss har det funkat bra. Iofs svarar hon jättebra på butta vilket säkert kan variera.

Om jag vore du skulle jag följa ordinationen, om det är möjligt. Annars vore nog det bästa om du kontaktar veterinären som skrivit ut, och kolla med denne.
Det kan bli fel om man ger en medicin en gång om dagen som ska ges fler gånger, tex om den försvinner ut ur kroppen snabbt. Fenylbutazon har en halveringstid i plasman på 3-6 timmar, och då har du inte tillräckligt hög koncentration i tillräckligt lång tid för bra effekt vid en giva om dagen, därför brukar man ge butta 2-3 ggr om dagen.
Dessutom ökar biverkningsrisken om man ger en stor dos. För bra effekt måste ett läkemedel ha en koncentration inom ett intervall i blodet under en viss tid, och den koncentrationen är beräknad så att man har låg risk för biverkningar. Överskrids intervallet ökar risken för biverkningar, och underskrids intervallet tappar man effekten av läkemedlet.

*KL*

Just nu får hon ingen gång per dag efter hon vägrar äta buttapreparerad mat *mumla*

Visst kan jag slamma upp i vatten och ge i spruta. Fast har ni någon gång smakat på butta så vet ni att det smakar BESKT som attans.. Så, då slipper hon. Så viktigt att jag tänker 'kriga' med henne är det inte, utan då spar jag 'krigandet' till en gång när det verkligen behövs.

Vi får väl se, jag försöker med diverse 'maskeringsförsök' just nu, för att se om jag kan hälla något i krubban som kan maskera smaken så hon äter upp det. Och så mental note to self: Välj finadyne nästa gång *suckar*

Får jag henne att äta buttan kan jag ju ge 2 ggr/dag som tänkt, och får jag henne inte att äta det, tja då blir det 0 ggr/dag.

AKO - Det är den här satans leran. Lekte lite väl häftigt i hagen, kom in med ett gigantiskt stort framknä (carpus) HF vid lucia. DV kliade sig i huvudet, ord boxvila & finadyne. Efter en vecka hade den största svullnaden lagt sig så man kunde se lite mer, och då kvarstod en rejäl galla från övre carpalledsavdelningen. Så vi tog en svängom till kliniken för rtg och UL (hon har varit ohalt hela tiden, men rätt tålig dam, piper inte i första taget). Och domen blev inflammerad carpalsträcksenskida.

Sprutades med tuppkam och kortison i senskidan, och så två veckor nedknarkad boxvila till. Sen hage igen. Svarade superfint på behandlingen och allt så prima ut. Tills vädret vände igen och helvetesleran kom tillbaka. Då fyllde hon i gallan lite igen tyvärr.

Be att få Metacam utskrivet i stället. Hästarna älskar smaken!(Honung)
Mitt föl, som får Metacam just nu, kommer själv fram och gapar av iver då jag kommer med medicinsprutan, äter nästan upp sprutan också. Hans mamma som inte ska ha medicin försöker också få i sig lite.... Metacam behöver du dessutom bara ge en gång dagligen.

Jag lyckades få i min ponny sulfapulver genom att riva äpplen och morötter, men det har du väl antagligen testat..
Annars kan jag också rekommendera Metacam, funkar bra mot skelettsmärta på hund iaf, Metacam för häst är ganska nytt så man har nog inte "provat ut" det lika mycket och folk är ju konservativa..
(Metacam behöver man dessutom bara ge en gg per dag)

Visst kan jag slamma upp i vatten och ge i spruta. Fast har ni någon gång smakat på butta så vet ni att det smakar BESKT som attans..

Tror inte att hästar har samma smaklökar som oss människor...

Om man tänker på vad dom kan stoppa i sig och med god aptit så är det inga problem med butta-spruta..

Exempel:
Falu rödfärg brukar ligga högt i kurs hos pållarna..har du ätit sånt??

Kutterspån, hösilage, havre/korn/betfor är ganska beskt.
Granbarr, rötter, jord och löv..

Finns hur många exempel som helst på vad hästar kan tänkas äta och vad vi tycker smakar f-n..

Och så kan man vända på steken..
Andapsin ska visst vara gott..luktar vanilj..smakar lika.
RÄVGIFT!! Säger våra om sånt..
Där ser du Alex..smaken är som välbekant, delad..:D

Så gör man inte en alldeles för stor sak av det hela så går det utmärkt med sprutvarianten utan att kriga.;)

AM

Äppelmos+betfor funkar bra på min gubbe när han fick Butta sist. Även sprutmetoden.
Pronaxen? Det brukar min gubbe få, lättare att få i dem.

HeJ!

Min tjej äter varken Metacam, Buttta eller Finadyne. Jag trodde hon skulle älskar honungssmaken, men hon bara fnös åt den!!

Finadyne kan man tydligen ge 1 gång/dag, sa min vet förra hösten när jag inte längre hann till stallet 2 ggr/dag och inte kunde lita på att tanterna i stallet skulle klara att ge..

/ Lavinia, provat det mesta och insett att det enda som funkar är vatten och spruta och belöning efteråt.

Konstígt att hon inte gillade Metacam...

JAG tycker ändå att Metacam är det lättaste att ge om man ska ge med spruta direkt i munnen. Det finns med en doseringsspruta i förpackningen med gradering i kilo häst. Det är redan en mixtur som ej behöver blandas med vatten, mängden att ge är förhållandevis liten och man ger endast en gång/dygn.

Liknande trådar

L
Hundhälsa Jag har en blandrastik på 2½ år. Mamman är schäfer/rottis och pappan är renrasig anatolisk herdehund. Ända sedan hon kom till mig vid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 152
Senast: Generalen
·
Y
Foder & Strö Jaha... så var jag här igen. Det är så att min häst är EXTREMT kräsen när det gäller mat, och när man för en gångs skull hittat en...
2
Svar
37
· Visningar
4 878
Senast: minnja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar