Hund som inte äter, vad göra?

Sv: Hund som inte äter, vad göra?

Ja du, detta är ett STORT problem enligt veterinärerna.
Det är många hundar som är dåliga på att äta. Vet. börjar faktiskt fundera på om det inte finns ätstörningar även hos hundar.

Jag har en sådan tik. I över 3 år så har hon strulat med mat. Varit tunn o inget glansig i pälsen. Kurrande mage på morgonen o ibland kräkts galla på morgonen.

Prövat flera torrfoder, men reultatet blev alltid detsamma. Äter kanske 2-3 dagar, sen gick hon fram till matskålen och backade därifrån. Hon är ordentligt kolla hos Veterinärer med prover mm. Inget fel!

De rekommenderade mig att köpa djupfryst färskfoder till henne.
Köpte Klass-dög inte
Köpte Fodax- dög inte.
Köpte Bravo.....OJ.....hon åt och äter fortfarande.

Nu har det gått 3 år sen vi började med färskfoder. Hon är bra i hull och fin päls, men..................hon vill aldrig äta på morgonen. Utan hon får 2 burgare till kvällen istället.

Ingen kurrande mage eller spy.

Varför inte testa att köpa djupfryst färskfoder....köp en provförpackning så slipper du slänga om hon/han inte gillar det.

Min andra yngre tik äter allt hon får. Mycket matglad-men hon får också färskfoder.
Lycka till!

Personligen har jag haft bäst effekt på (3 st) matkrånglare genom att
1. ge 4-5 små mål om dagen
2. Ge ett litet kex, hårt bröd, eller något annat som får igång aptiten utan att mätta, ca 5-10 minuter innan maten serveras.
3. Alltid ta bort maten efter 10 minuter (ätit eller ej).
4. Servera exakt samma mat (inga extra godbitar) nästa mål
5. Undvika mellanmål (och bara ge pyttesmå bitar vid träningsbelöning)

6. En kompis till mig fick superbra effekt på att låta hunden leta upp sin gömda matskål varje mål (själv är jag för lat för den varianten ;)

Sen tänkte jag på en sak till...
Periodisk matlust/aptitlöshet hänger väldigt ofta ihop med hormoncykler. Du har inte funderat på att sterilisera henne? Det brukar hjälpa väldigt bra i dessa fall.

Det sjuka är att det avlas fram hundar som inte ens har något så grundläggande som en drift att äta.

Då får du väl hålla på och traggla med burkmat och foderbyten vilket inte direkt kommer att främja hundens aptit. Snarare kommer du att måla in dig i ett hörn och hunden kommer vägra äta annat än det allra godaste. De lär sig fort att om man matvägrar så kommer något godare och till slut sitter ägaren där och gnäller över att hunden matvägrar, medan hunden förnöjt konstaterar att den uppfostrat sin ägare väl.

Att det inte skulle fungera att ta undan maten efter fem minuter är jag skeptisk till. Mycket få hundar svälter sig själva till döds. Blir de hungriga så äter de. Det du behöver är tålamod. Man kan inte ge upp efter två dagar. Ge det minst en vecka. Ingen hund rasar i vikt så snabbt att den blir sjukligt undernärd efter en vecka utan mat.

Eller så fortsätter du tramsa, men det kommer inte lösa ditt problem.

Om du är skeptiskt inställd till det, så kom gärna hit, bo här en vecka och se, att våran hund inte äter bättre trots att vi tar bort maten efter 5 min.. Nej sjukligt undernärd är någonting min hund förhoppningsvis aldrig får uppleva, inte heller att hon blir utan mat i mer än max 3 dygn.. Men jag uppskattar att du kom med förslag!

Vad gör jag nu, som du anser vara tramsa? Snälla svara på det!

Nej det är väl en himla tur att dom inte tinar bort på ett par dagar ;) Då hade min 45-kilos vovve varit borta nu :p

Ja du, detta är ett STORT problem enligt veterinärerna.
Det är många hundar som är dåliga på att äta. Vet. börjar faktiskt fundera på om det inte finns ätstörningar även hos hundar.

Jag skulle säga skitavel. Det är in i absurdum att aveln har gått så åt h-e på dom mentala bitarna att många hundar saknar drift att vilja äta. Något som är så grundläggande!

Min förra hund tyckte att det var helt onödigt att äta men färskfoder blandat med ett högenergifoder (så att han inte skulle behöva äta så mycket) toppat med olja tyckte till o med han var okej... :)

Härligt att du hittat något. Är också lite inne på färskfoder.. Högenergifoder får dom nu båda vovvarna, men det verkar bara göra henne mätt fortare, elle rhur man ska förklara.. Hon äter betydligt mindre, så det blir väl samma samma i slutändan skulle jag tro :P

Ofrivillig svält blir det ju aldrig tal om.

Du ställer ner skålen ger hunden 10 min och plockar sedan bort maten tills dess att nästa mål skall ges.

Då kör du samma procedur igen och här måste man ha tålamod.

Annars är ju ett förslag du redan fått att ge färskfoder, vi kommer själva gå över på 50% färsk- och 50% torrfoder nu på våran hund.

Vet inte om du missat det, men det är iallafall så vi gör.. Sedan ungefär 1 år tillbaka.. tack för svar!

Men på vilket sätt tvingas din hund att svälta om du tar bort maten? Hunden vill ju inte äta?

Jag fastar min hund ibland, hon får mao ingen mat typ nån gång i månaden.
Är jag hemsk då?

Jag svarade på förslaget att inte ge henne någon mat, alltså att hon inte får någon möjlighet att äta på flera dagar. Detta är någonting jag inte vill göra med min hund, förutom de 2 dagar vi redan testat.

Men om hunden inte äter ordentligt trots att man "låter den svälta" emellanåt? Ska man fortsätta trots att den faller ur och blir för smal?

Det var precis det som var min fundering!! Äntligen en till som förstod hur jag tänker
:bow:

Till TS:
Jag har haft exakt samma problem till min hanhund. Han var inte alls särskillt glad i mat och åt sällan hela mål. Jag var hård och tog bort maten efter en stund och sen fick han vänta tills nästa mål, jag lät han va utan helt ett dygn osv. Inte ens när vi skaffade vår andra hund åt han som alla sa att han skulle göra när han fick lite konkurrens om maten.
Sen bytte jag foder och han tyckte mer om det nya fodret, det märktes, men efter ett tag blev han sämre på att äta igen. Man ska inte lyssna på folk som säger att en frisk hund inte svälter sig själv (jo, nästintill kan dem göra det) eller att en välmotionerad hund äter alltid (visst aptiten ökar för dem flesta, men har man en hund som inte är så matglad kvittar det oftast). Min hane får mycket motion och är en aktiv stallhund så han behövde verkligen all mat och energi han kunde få.
När han var som smalast gav vi honom burkmat speciellt för hundar som behöver gå upp i vikt, blandat med torrfoder, och han åt som aldrig förr och gick upp i vikt. Nu när vi har honom i normalhull så har jag faktiskt fortsatt blandat i burkmat men av annan sort med mindre energi, bara lite så att han blir lockad att äta upp maten. Nu väntar han på maten, äter upp allt och är hur glad och pigg som helst.
Jag höll på och tragglade med enbart torrfoder så länge för attt det kändes bäst så då, men vad gör det om man blandar i lite gott tänker jag? Visst, skulle jag ta bort det nu så skulle han garanterat inte va förtjust i maten, men vad gör det? Så länge dem äter och mår bra :) Så resonerar jag. Jag har ju fortfarande torrfodret som bas.

Har man försökt ett bra tag och varit hård mot hunden och den ändå inte äter enbart sitt torrfoder, ja är det inte bättre att blanda i lite gott i maten? Jag har slutat lyssna på andra som säger att hunden ska ha torrfoder eller annars svälta, och nu mår min hund toppen! Det kanske kan vara värt det för dig också så slipper du fundera och oroa dig och din hund är mätt och glas? :laugh:

2 tillägg: Min hund är kontrollerad och är frisk enligt vet. Färskfoder är väl jättebra, men då ska man ha möjlighet att köpa och förvara det, jag har inte det just nu.

Hoppas det går att förstå vad jag menar! Klockan är på tok för mycket för välskrivna texter...

Haha, jag förstod precis! Ja, det låter ju kanske som en bra idé, ska avvakta ett tag till, sen börjar jag nog blanda i burkmat.. Har hellre en välmående men kräsen hund, än en undernärd,icke välmående kräsen hund!
Tack för svar!!

Ja, minst en vecka. Man kan ge det två också och ingen hund faller ur så mycket på den tiden att den blir sjukligt undernärd. Smala kan de bli, men de går upp igen då de lärt sig äta.

Men måste dom hinna bli sjukligt undernärda innan det är illa?
Är inte undernärd illa nog? Om jag börjar "svälta" henne så blir hon ju smalare än hon är nu när hon hoppar över måltider titt som tätt :confused:
Och inte äter hon bättre när hon är smal.

Givetvis inte, hur kan man tolka rådet så?

Om hunden svälter sig själv skulle iaf jag ta den till en veterinär för en ordentlig undersökning.

Sedan får man ju gå vidare, självklart kan man inte forts med ett foder som hunden vägrar ( och faller ur helt på kuppen ) bara för att...

Men om man själv svälter hunden, alltså ställer undan maten i en vecka då, då är det ju inte hunden det är fel på?
Hunden i fråga är frisk och har testat olika foder, de är alltid goda i början, men efter ngn månad hamnar hon i samma "mönster" igen

Mcket få, friska hundar svälter sig till sådan grad att de blir sjukligt underviktiga. Om hunden ändå gör det är den så felaktig i skallen att det är tveksamt om man ska behålla den i livet.

Anledningen till att man inte ska börja strula med burkmat och annat trams är för att många upptäcker att hunden bara kräver godare och godare smask för att äta. Till slut får man sitta där och handmata med sked.

Kan ju säga att i mitt fall går gränsen vid att hunden vägrar trots geggmaten, eller vad man nu väljer..

Men som jag uppfattade det så har inte TS satt sin hund på sådan "svält" eftersom hon tycker att det blir ofrivillig svält ( trots att man erbjuder hunden fodret ).

Återkommande problem som kanske är ett väldigt lättlösligt sådant, men man kan välja att göra det svårt.

Nu är ju förutsättningen att TS hund är helt frisk och ratar maten utav tristess eller annan simpel anledning.

Nejnejnej!! Vad trött man blir.. Jag ställer fram matskål till mina hundar morgon och kväll. Om denna hunden inte äter upp sin mat så ställer jag undan maten, och hon får inget mer förrän nästa måltid. Har hoppat över att ge henne mat i upp till 36 timmar, utan resultat. Såhär jag jag gjort i ett år.

SNÄLLA läs innan du påstår att jag tycker att det är ofrivillig svält från hundens sida när den inte äter.

Ska jag, och andra som har sådana hundar, alltså avliva våra hundar, eller i alla fall fundera på det, bara för att dem har så pass svårt att äta torrfoder (ja, för det är ju torrfoder matvägrande hundar hoppar över i de flesta fall). Det var det sjukaste jag har hört! Förlåt att jag säger det, men vilken hemsk människa gör så :eek: Ibland blir man ju förtvivlad på vilka människor det finns!

Som god djurägare ska man göra det som är bäst för sitt djur! Du gör det som är bäst för dig tydligen...

Vill återigen vända mig till TS: Gör det som känns bäst för din hund! Känner du att det här med ätandet inte vill fungera och att vikten blir ett problem, ja varför skulle det inte vara ok att ge något som är lite smakligare tillsammans med torrfoder, om du vill ha torrfodret som bas. Lyssna på vad du själv känner är rätt!

:bow::bow: Tack! Skönt att det gått bra med din vovve!

Personligen har jag haft bäst effekt på (3 st) matkrånglare genom att
1. ge 4-5 små mål om dagen
2. Ge ett litet kex, hårt bröd, eller något annat som får igång aptiten utan att mätta, ca 5-10 minuter innan maten serveras.
3. Alltid ta bort maten efter 10 minuter (ätit eller ej).
4. Servera exakt samma mat (inga extra godbitar) nästa mål
5. Undvika mellanmål (och bara ge pyttesmå bitar vid träningsbelöning)

6. En kompis till mig fick superbra effekt på att låta hunden leta upp sin gömda matskål varje mål (själv är jag för lat för den varianten ;)

Sen tänkte jag på en sak till...
Periodisk matlust/aptitlöshet hänger väldigt ofta ihop med hormoncykler. Du har inte funderat på att sterilisera henne? Det brukar hjälpa väldigt bra i dessa fall.

Här fanns mkt tips jag ska testa, tack!
Jo sterilisering ska ske, men inte just för tillfället, då ekonomin inte har 6-7 tusen över :P Tack igen!

Liknande trådar

Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 494
Senast: Ajda
·
E
Hundhälsa Nu börjar jag bli trött och less på det här! Min blandis kille på 7 månader är så fruktansvärt dålig på att äta! I snart två månader har...
Svar
16
· Visningar
2 757
Senast: _eeky_
·
Foder & Strö Hej! Som rubriken säger, funderar kring fri tillgång på hösilage i hagen och hur det påverkar övrig utfodring av kraftfoder och...
Svar
18
· Visningar
1 375
Senast: farin
·
Övr. Hund Min Rottweiler (hane, 10 månader) har gett mig ett litet dilemma som jag gärna vill ha tips på hur jag kan lösa. Ända sedan vi fick...
Svar
11
· Visningar
1 046
Senast: fetanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama