Hund som inte äter, vad göra?

Sv: Hund som inte äter, vad göra?

Jag har en schäfer som gärna matvägrar när det är för varmt ute, han har ibland ätit på nätterna.
För ca två år sedan började jag med Bravo Färskfoder och bägge mina hundar äter med god aptit.

http://www.bravodjurfoder.se/

Hej!

Jag har också problem med att min hund inte äter regelbundet. Jag gjorde som Red_chili föreslog (mat i pet-flaska) och det fungerar ibland, ibland inte. Jag har slutat bekymra mig över att han inte äter när jag vill att han ska äta. Han har dock inga problem med att kräkas magsyra som din gör ifall han inte äter.. Såg att du fått tips om att träna med maten som godis, det är ju också ett sätt att få i dom lite mat under dagen så att det inte blir heltomt i magen.

Jag har en sån där aktivitetsboll som man stoppar in godis i som alltid ligger framme som han kan leka med (äta ur) när han själv vill och det fungerar bra. Han får nästan i sig det han ska bara genom den. Sen brukar jag ställa ut en skål med mat på balkongen när han sitter där ute och spanar, då äter han några kulor och sätter sig sedan ner och spanar igen, äter lite, spanar osv...

Känns aldrig kul när dom inte äter, speciellt inte när dom växer, ibland vill man bara hålla fast dom och trycka ner maten :angel:

Om du idag ger fodret torrt,har du provat med att låta det svälla till mjukt?
Eller tvärtom,om det är uppsvällt,så prova att ge det torrt!

Våran hund var matvägrare när hon kom,vi provade oss fram,och testade lite olika saker(jag tror att hon tidigare hade fri tillgång)
Men för henne tog vi bort maten efter 15 min(i början),hon får torr mat men med vatten i,det hinner ej att svälla,hon vill ha det hårt!
Och hon får mat på relativt fasta tider,kl 04.30 och 16.30!

Och detta funkar kanon! Hon äter gladeligen upp sina portioner!

Du börjar tramsa med att blanda gott imaten istället för att bara erbjuda den mat hunden ska äta. Klart inte hunden äter bättre om du ger upp redan efter tre dagar. Testa med att inte erbjuda något alls på en vecka.

Eftersom din hund äter när det erbjuds ny mat, men tröttnar på den efter ett tag så är det inget fysiskt fel på den och inte heller tycker den illa om maten. Den är bara kräsen och behöver lära sig äta det som bjuds.

Hunden är smal för att den är kräsen och inte äter. Vill du åtgärda det så behöver du lära den att äta, inte trixa hit och dit med olika foder. Det du försöker göra nu är att åtgärda symptomen och inte problemet. Strunta i om hunden blir smalare, så länge, det inte går till överdrift. Att få upp vikten på hunden är inte det primära. Vikten kommer att gå upp så fort du fixat matlusten.

Och det gör man inte på så många andra sätt än att vägra ge något annat än hundmat, även om det tar en vecka eller två.

KL

Det är ofta så att hundarna bara är kräsna och inte vill ha den maten som bjuds, utan testar om de kan lura oss ägare att ge dem något godare.

Sen finns det ju faktiskt även de som inte äter pga fysiska problem. Min dvärgschnauzer har haft både upprepad tonsillit (tonsillerna är bortopererade sen snart ett år tillbaka) samt har kronisk magkatarr som då och då blossar upp. Under de skoven så vill han verkligen inte ha någonting att äta. Då är det bara medecinering som gäller för att han ska få tillbaka aptiten igen.

Innan vi fick svar från veterinären att det var magkatarr det handlade om, så trodde jag också att hunden bara tramsade, och tog bort maten så fort han inte åt. Men efter över en vecka av svält med medföljande sjuklig undernäring och uppkastning av enbart galla/magsyra, så förstod man att det inte bara var trams.

Så alla hundar är inte bara bortskämda, utan det finns även de som har ont.

Min hund är likadan, äter jättebra i perioder och struntar i maten i perioder. Tyvärr är problemet än större då hunden faktiskt blir sur och störig när hon inte ätit, vilket jag inte tycker är så konstigt eftersom jag själv blir ofrivilligt otrevlig när jag inte får i mig mat regelbundet. Efter en hel massa år med foderbyten, vetrinärkontroller och diverse försök att ta bort maten har vi kommit fram till att det bästa för både oss och hunden är att "tramsa" helt enkelt. Hunden får sin hundmat och om hon inte ätit när vi ätit middag får hon lite matrester blandat i sin skål. Det här låter förstås helt sissessjukt i andras öron men faktum är att det funkar. När hon får rester äter hon, när hon inte får rester tillsammans med hundmaten äter hon väldigt sällan, även om hon är väldigt hungrig. Min hund har ganska mycket päls, ändå har det hänt att hon matvägrat så att hon blivit synligt mager, så att ingen hund svälter sig sjukligt som det är skrivet i den här tråden är en direkt lögn. Det är hemskt att man ska behöva skämmas för att man har en hund som inte är intresserad av mat.

Nu blev det väldigt förvirrat här så jag fick ta och läsa om hela tråden.

Mina svar är baserat på vad du själv har skrivit i tråden och inget annat.

Du svarade jadzia att du inte tänker svälta din hund, jag svarade att det aldrig kan handla om ofrivillig svält om du erbjuder hunden mat morgon/ kväll men tar bort den efter 5 min.

Att hunden vägrar äta mat på en vecka ( när man kör den metoden ) är alltså inte farligt ( om hunden är helt frisk ) och det är den metoden jag utgått ifrån när jag skrivit dom andra svaren.
Att du kört den metoden i 36 timmar är att ha för bråttom anser jag :)

Du måste ha missförstått svaret om ofrivillig svält fullständigt !

Senast ändrad:

Jag har en blandrastik på 2½ år. Mamman är schäfer/rottis och pappan är renrasig anatolisk herdehund.

Ända sedan hon kom till mig vid 7 månaders ålder har hon från och till hoppat över måltider. I början fick hon fri tillgång, men sen kom en liten hungrig valp och gjorde så vi fick ge regelbundet istället :P

Hon bara lägger sig och sover :/ I början stod jag vid matskålen och sa "varsegod" flera gånger, ibland åt hon då upp, ibland inte.
Sen märkte jag att hon nästan bara njöt av den uppmärksamheten, så då började jag ta bort maten från henne när hon inte åt. Då blev hon häpen och åt duktigt. Nu biter inte detta på henne längre.. Har hon inte ätit upp frukosten (Vanligast) så får hon halv ranson kvällsmat, men är inte hungrigare morgonen efter ändå, trots att hon bara fick en fjärdedel av gårdagens dagsranson.

Sen ibland kan hon käka toppen i en månad. Det spelar ingen roll vad det är för foder, hon beteer sig likadant ändå. Spelar oftast ingen roll hur mkt motion hon fått innan. Idag tex fick hon busa av sig ordentligt med den andra vovven, och åt upp sin halva (!!) ranson som om det bara vore en kula. Häromdagen var hon på promenad med min mor innan frukosten men rörde inte maten.

Hon har nyligen kommit ur en period av MASSA duktigt ätande! Tjock var hon :) Men nu har hon knappt ätit på 3 dagar (Förutom frukosten idag)
och börjar redan gå ner i vikt.

Tilläggas bör väl att hon inte är sjuk, och att hon är regelbundet veterinärkollad! Hade det serverats burkmat så hade hon kastat sig i det ;) Hon äter ANF Holistic och har aldrig varit finare i pälsen och gladare :) Hon är en VÄLDIGT lugn hund som ÄLSKAR soffa/säng+mest kel i världen :)
Den andra vovven äter ALLTID upp sin mat förutom när hon var i en slags "trotsperiod" strax efter hon fyllt 1.

Har hört att många vovvar har samma idéer, någon som har förslag?

Min tik på 3 år har alltid varit dålig på att äta, har skippat och hoppats på nått godare, men nu har jag börjat gett henne lite mjölk och ibland ett ägg i maten och då nekar hon aldrig.

*kl*

Nu orkar jag inte läsa om hela tråden, så det kanske redan finns svar på frågan jag ställer nu:
Men hur mycket motion får hunden?
Om en hund knappt får arbeta så minskar ofta matlusten och då kan den minska så mycket att hunden inte äter det den behöver för att hålla hullet.

När jag haft hand om hundar som ätit dåligt har jag börjat med att öka motionen, ganska rejält. Då brukar de äta den mängd det är tänkt att de ska äta i alla fall och om hunden sedan blir smal av att få samma mängd mat till mer motion, så ökar jag fodergivan.

Naturligtvis ska hunden först friskförklaras av vet. innan den sätts på hårda-bud-metoden.

Klart hon inte gör. Då har hon ju fått smask i maten. Problemet är ju dock bara hanterat för stunden.

Funderar på detdär att byta foder emellanåt! Hon är ju alltid lite mer matglad vid ett foderbyte :P Byter du mellan samma foder eller försöker du hitta så många nya som möjligt?
Vad gäller topping är jag lite orolig att hon ska sluta äta om hon inte får toppingen sen.. Hur funkar det på din?
Tack för svar!

Att göra snabba foderbyten kan inte vara särskilt bra för hennes mage. Jag tror jag läste någonstans att hon äter i början vid foderbyte men sedan stannar det av, hur förvarar du fodret?

Liknande trådar

Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 494
Senast: Ajda
·
E
Hundhälsa Nu börjar jag bli trött och less på det här! Min blandis kille på 7 månader är så fruktansvärt dålig på att äta! I snart två månader har...
Svar
16
· Visningar
2 757
Senast: _eeky_
·
Foder & Strö Hej! Som rubriken säger, funderar kring fri tillgång på hösilage i hagen och hur det påverkar övrig utfodring av kraftfoder och...
Svar
18
· Visningar
1 375
Senast: farin
·
Övr. Hund Min Rottweiler (hane, 10 månader) har gett mig ett litet dilemma som jag gärna vill ha tips på hur jag kan lösa. Ända sedan vi fick...
Svar
11
· Visningar
1 046
Senast: fetanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama