Jag har en blandrastik på 2½ år. Mamman är schäfer/rottis och pappan är renrasig anatolisk herdehund.
Ända sedan hon kom till mig vid 7 månaders ålder har hon från och till hoppat över måltider. I början fick hon fri tillgång, men sen kom en liten hungrig valp och gjorde så vi fick ge regelbundet istället :P
Hon bara lägger sig och sover :/ I början stod jag vid matskålen och sa "varsegod" flera gånger, ibland åt hon då upp, ibland inte.
Sen märkte jag att hon nästan bara njöt av den uppmärksamheten, så då började jag ta bort maten från henne när hon inte åt. Då blev hon häpen och åt duktigt. Nu biter inte detta på henne längre.. Har hon inte ätit upp frukosten (Vanligast) så får hon halv ranson kvällsmat, men är inte hungrigare morgonen efter ändå, trots att hon bara fick en fjärdedel av gårdagens dagsranson.
Sen ibland kan hon käka toppen i en månad. Det spelar ingen roll vad det är för foder, hon beteer sig likadant ändå. Spelar oftast ingen roll hur mkt motion hon fått innan. Idag tex fick hon busa av sig ordentligt med den andra vovven, och åt upp sin halva (!!) ranson som om det bara vore en kula. Häromdagen var hon på promenad med min mor innan frukosten men rörde inte maten.
Hon har nyligen kommit ur en period av MASSA duktigt ätande! Tjock var hon
Men nu har hon knappt ätit på 3 dagar (Förutom frukosten idag)
och börjar redan gå ner i vikt.
Tilläggas bör väl att hon inte är sjuk, och att hon är regelbundet veterinärkollad! Hade det serverats burkmat så hade hon kastat sig i det
Hon äter ANF Holistic och har aldrig varit finare i pälsen och gladare
Hon är en VÄLDIGT lugn hund som ÄLSKAR soffa/säng+mest kel i världen
Den andra vovven äter ALLTID upp sin mat förutom när hon var i en slags "trotsperiod" strax efter hon fyllt 1.
Har hört att många vovvar har samma idéer, någon som har förslag?