Hund som inte äter, vad göra?

Sv: Hund som inte äter, vad göra?

Jepp baa bita ihop och testa vidare antagligen.
Då kanske man slipper få en undernärd hund som trots svält vägrar äta (och nej, den är inte sjuk, veterinären har kollat). Då KANSKE man slipper bli pekat på på gatan för att man är djurplågare och inte mata sina djur :devil:

Hade själv en schäfer för några år sedan som gjorde likadant.
Hon hoppade gärna över några måltider när jag tyckte att hon var fin och äntligen hade lagt på sig lite. Tror att det är vanligt bland hundar som rör mycket på sig att blir de lite för tunga blir det tyngre att röra på sig och då fastar de en till två dagar. Min hund hade även lite skadad emalj på tänderna och hon åt bättre om jag blötte torrfodret åt henne de dagar hon inte ville äta.

Tjejen jag har idag är en blandis och om hon inte åt så tog jag bort maten för efter en kvart. Till slut kom hon på att maten försvann och idag har jag inga bekymmer med att få henne att äta.
,

Då får du väl hålla på och traggla med burkmat och foderbyten vilket inte direkt kommer att främja hundens aptit. Snarare kommer du att måla in dig i ett hörn och hunden kommer vägra äta annat än det allra godaste. De lär sig fort att om man matvägrar så kommer något godare och till slut sitter ägaren där och gnäller över att hunden matvägrar, medan hunden förnöjt konstaterar att den uppfostrat sin ägare väl.

Att det inte skulle fungera att ta undan maten efter fem minuter är jag skeptisk till. Mycket få hundar svälter sig själva till döds. Blir de hungriga så äter de. Det du behöver är tålamod. Man kan inte ge upp efter två dagar. Ge det minst en vecka. Ingen hund rasar i vikt så snabbt att den blir sjukligt undernärd efter en vecka utan mat.

Eller så fortsätter du tramsa, men det kommer inte lösa ditt problem.

Min tik har aldrig varit bra på ät äta varken maten i skålen eller bullen som bjuds från bordet.
Den enda hund som ratat köttbullar i min vetskap. Det är inte lätt att försöka få i sådana hundar mat.
Jag kan säga att hon är fullt frisk men har inte ett hekto för mycket på kroppen.
Man känner hennes revben och man känner hennes rygkotor. Men hon är lika glad för det.

Jag köper Royal Canins exta activ till henne så hon inte behöver äta så mycket för att få i sig det hon behöver. Och maten står alltid framme.

Har provat med strikta måltider. Det fungerade inte då åt hon inte på flera dagar istället så nu står maten framme hela tiden. Jag litar på att hon vet när hon behöver mat. Ibland slänger jag ut maten på golvet, andra gånger i en aktivitets kula. Men den bästa metoden har jag märkt är en annan hund. Då måste hon äta upp maten för annars försvinner de.

Hon är vad man skulle kunna säga underviktig, men hon lider inte av det hon äter det hon behöver och springer av resten för energi har hon det lovar jag.

Det enda sättet är att tvångsmata henne och koppel promenader. Men det är varken hon eller jag intresserad av.

Det enda hoppet jag har är att nu efter andra löpet verkar hon mer intresserad av annan mat. Så kanske nu när hormonerna börjar falla på plats att hon kanske börjar äta ordentligt.

Annars får jag väl hoppas att hon lägger på sig lite sen när jag kastrierat henne.

Men det jag ville säga är att det är inte hela världen om hon tappar några kilon. Hon kommer inte tyna bort och dö på några dagar.

Min förra hund tyckte att det var helt onödigt att äta men färskfoder blandat med ett högenergifoder (så att han inte skulle behöva äta så mycket) toppat med olja tyckte till o med han var okej... :)

Varför inte ge hunden färskfoder? Finns flera sorter, Klass, Nordic, Bravo o Priima, finns nog något märke till.

mvh

Mina hundar kan glömma att bli handmatade med gåslever, men dom kan också glömma ofrivillig svält..

Ofrivillig svält blir det ju aldrig tal om.

Du ställer ner skålen ger hunden 10 min och plockar sedan bort maten tills dess att nästa mål skall ges.

Då kör du samma procedur igen och här måste man ha tålamod.

Annars är ju ett förslag du redan fått att ge färskfoder, vi kommer själva gå över på 50% färsk- och 50% torrfoder nu på våran hund.

Jag finner ingen som helst anledning i att skita i att ge mina djur mat i flera dagar! Fy tusan! Det är sådant jag kallar att skrämma sig till lydnad..
Tänk nu på att jag inte skriver att du skrämmer dig till lydnad!!!
Mina hundar kan glömma att bli handmatade med gåslever, men dom kan också glömma ofrivillig svält..

För att svara på resten, min hund är inom 2-3 dagar garanterat inte i normalhull då hon tappar vikt fort när hon slutar äta.
Och sedan så har jag inte gjort något åt att hon inte äter, vi har bara ställt undan maten. Nu pratar vi om att hon inte ens tar en kula. Detta borde ju vara detsamma som att svälta sin hund. Och det har då inte funkat, därför söker jag nu något att göra så att min hund slipper gå utan mat i magen. Varken djur eller människa ska behöva vara med om det om dom inte väljer det själv, då får dom skylla sig själva enligt min åsikt

Men på vilket sätt tvingas din hund att svälta om du tar bort maten? Hunden vill ju inte äta?

Jag fastar min hund ibland, hon får mao ingen mat typ nån gång i månaden.
Är jag hemsk då?

Min hund är också en jäkla trams när det gäller hans mat.
Men jag anser som så att hunden äter när den är hungrig. Äter den inte frukost så är den väl hungrig till kvällen. Jag pjallar inte med maten, hunden lär sig det. Äter hunden inte, då är den inte hugnrig.

Men om hunden inte äter ordentligt trots att man "låter den svälta" emellanåt? Ska man fortsätta trots att den faller ur och blir för smal?

Till TS:
Jag har haft exakt samma problem till min hanhund. Han var inte alls särskillt glad i mat och åt sällan hela mål. Jag var hård och tog bort maten efter en stund och sen fick han vänta tills nästa mål, jag lät han va utan helt ett dygn osv. Inte ens när vi skaffade vår andra hund åt han som alla sa att han skulle göra när han fick lite konkurrens om maten.
Sen bytte jag foder och han tyckte mer om det nya fodret, det märktes, men efter ett tag blev han sämre på att äta igen. Man ska inte lyssna på folk som säger att en frisk hund inte svälter sig själv (jo, nästintill kan dem göra det) eller att en välmotionerad hund äter alltid (visst aptiten ökar för dem flesta, men har man en hund som inte är så matglad kvittar det oftast). Min hane får mycket motion och är en aktiv stallhund så han behövde verkligen all mat och energi han kunde få.
När han var som smalast gav vi honom burkmat speciellt för hundar som behöver gå upp i vikt, blandat med torrfoder, och han åt som aldrig förr och gick upp i vikt. Nu när vi har honom i normalhull så har jag faktiskt fortsatt blandat i burkmat men av annan sort med mindre energi, bara lite så att han blir lockad att äta upp maten. Nu väntar han på maten, äter upp allt och är hur glad och pigg som helst.
Jag höll på och tragglade med enbart torrfoder så länge för attt det kändes bäst så då, men vad gör det om man blandar i lite gott tänker jag? Visst, skulle jag ta bort det nu så skulle han garanterat inte va förtjust i maten, men vad gör det? Så länge dem äter och mår bra :) Så resonerar jag. Jag har ju fortfarande torrfodret som bas.

Har man försökt ett bra tag och varit hård mot hunden och den ändå inte äter enbart sitt torrfoder, ja är det inte bättre att blanda i lite gott i maten? Jag har slutat lyssna på andra som säger att hunden ska ha torrfoder eller annars svälta, och nu mår min hund toppen! Det kanske kan vara värt det för dig också så slipper du fundera och oroa dig och din hund är mätt och glas? :laugh:

2 tillägg: Min hund är kontrollerad och är frisk enligt vet. Färskfoder är väl jättebra, men då ska man ha möjlighet att köpa och förvara det, jag har inte det just nu.

Hoppas det går att förstå vad jag menar! Klockan är på tok för mycket för välskrivna texter...

Men om hunden inte äter ordentligt trots att man "låter den svälta" emellanåt? Ska man fortsätta trots att den faller ur och blir för smal?

Givetvis inte, hur kan man tolka rådet så?

Om hunden svälter sig själv skulle iaf jag ta den till en veterinär för en ordentlig undersökning.

Sedan får man ju gå vidare, självklart kan man inte forts med ett foder som hunden vägrar ( och faller ur helt på kuppen ) bara för att...

Senast ändrad:

Ja, minst en vecka. Man kan ge det två också och ingen hund faller ur så mycket på den tiden att den blir sjukligt undernärd. Smala kan de bli, men de går upp igen då de lärt sig äta.

Mcket få, friska hundar svälter sig till sådan grad att de blir sjukligt underviktiga. Om hunden ändå gör det är den så felaktig i skallen att det är tveksamt om man ska behålla den i livet.

Anledningen till att man inte ska börja strula med burkmat och annat trams är för att många upptäcker att hunden bara kräver godare och godare smask för att äta. Till slut får man sitta där och handmata med sked.

Precis!

Så länge hunden dricker och får i sig vätska kan den lätt klara sig utan/med minimal mängd mat i 2-3 veckor utan att den svälter till döds.

Visst; det är inte det optimala, men alternativet är ju värre eftersom det ofelbart leder till att man till slut har provat sig igenom alla fodersorter och inget finns kvar att prova.

Mcket få, friska hundar svälter sig till sådan grad att de blir sjukligt underviktiga. Om hunden ändå gör det är den så felaktig i skallen att det är tveksamt om man ska behålla den i livet.

Anledningen till att man inte ska börja strula med burkmat och annat trams är för att många upptäcker att hunden bara kräver godare och godare smask för att äta. Till slut får man sitta där och handmata med sked.

Ska jag, och andra som har sådana hundar, alltså avliva våra hundar, eller i alla fall fundera på det, bara för att dem har så pass svårt att äta torrfoder (ja, för det är ju torrfoder matvägrande hundar hoppar över i de flesta fall). Det var det sjukaste jag har hört! Förlåt att jag säger det, men vilken hemsk människa gör så :eek: Ibland blir man ju förtvivlad på vilka människor det finns!

Som god djurägare ska man göra det som är bäst för sitt djur! Du gör det som är bäst för dig tydligen...

Vill återigen vända mig till TS: Gör det som känns bäst för din hund! Känner du att det här med ätandet inte vill fungera och att vikten blir ett problem, ja varför skulle det inte vara ok att ge något som är lite smakligare tillsammans med torrfoder, om du vill ha torrfodret som bas. Lyssna på vad du själv känner är rätt!

Förtydligande: Självklart ska man ge det "en vecka" innan man gör som jag har gjort, men TS har ju ett återkommande problem så där hjälper det ju inte! Visst hundar äter efter ett par dagar men då är det ju alltid så. Bra period - svält period - bra period - svältperiod.

Kan man få hunden att äta varje mål och hålla en jämn vikt är väl det det enda rätta? Då mår väl hunder mycket bättre? Hunden får ju ändå samma mat.

Men som jag uppfattade det så har inte TS satt sin hund på sådan "svält" eftersom hon tycker att det blir ofrivillig svält ( trots att man erbjuder hunden fodret ).

Återkommande problem som kanske är ett väldigt lättlösligt sådant, men man kan välja att göra det svårt.

Nu är ju förutsättningen att TS hund är helt frisk och ratar maten utav tristess eller annan simpel anledning.

Liknande trådar

Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 494
Senast: Ajda
·
E
Hundhälsa Nu börjar jag bli trött och less på det här! Min blandis kille på 7 månader är så fruktansvärt dålig på att äta! I snart två månader har...
Svar
16
· Visningar
2 757
Senast: _eeky_
·
Foder & Strö Hej! Som rubriken säger, funderar kring fri tillgång på hösilage i hagen och hur det påverkar övrig utfodring av kraftfoder och...
Svar
18
· Visningar
1 375
Senast: farin
·
Övr. Hund Min Rottweiler (hane, 10 månader) har gett mig ett litet dilemma som jag gärna vill ha tips på hur jag kan lösa. Ända sedan vi fick...
Svar
11
· Visningar
1 046
Senast: fetanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama