Hur lura hästen att äta butta?

Sv: Hur lura hästen att äta butta?

Och du är normal?
De flesta tvättar sina hästars krubbor med jämna mellanrum. Att hålla en stirrig häst i stallgång med bara grimma och försöka ge med i munnen är inte alltid piece of cake, att stå i box och om möjligt lura i dem genom maten är att föredra för att minska stressen hos hästen.
 
Sv: Hur lura hästen att äta butta?

Blandat med vatten blir butta väldigt rinnigt och sprutat i stallgången kan det mycket lätt flyga runt halva stallet om pållen inte vill ha det i sig... Butta och vatten smakar pekka enl. min dam:smirk: . Om man nu är hiskeligt rädd för doping är det nog bättre att blanda med ngt mer trögflytande för säkerhets skull? Typ äppelmos, sirap (men det kladdet är ett h-vete att sedan få ur sprutan om man jämför), fil etc.
Man kan väl inte förutsätta att varenda stall är fullt av tävlingshästar, även om jag förstår att det då är viktigare hur man sköter medicineringen? Trådskaparen vill ju bara ha tips om hur man lättast får i hästen butta på det minst krångliga sättet?
Jag och min häst föredrar spruta + äppelmos.
 
Sv: Hur lura hästen att äta butta?

Jag tycker äppelmos verkar bra. Lite lagom konsistens o det borde ju smaka gott även för en häst. Varför inte ge med bara mos som smakar bara gott mellan de riktiga?
Det blir ju som om man avmaskar med pasta.
Jag tycker man läser o hör om sånt här med doping utan att man vet hur det gått till så försiktighet kan nog vara bra. Men såklart e det säkert en del fall där ingen "vet" hur det gått till...
 
Sv: Hur lura hästen att äta butta?

Ynthe skrev:
Faktum är dock, att i denna tråd är det nästintill helt irrelevant hur länge det sitter kvar i inredningen, då mitt intresse ligger i att få i hästen butta (utan våld), och inte att buttan hamnar exempelvis på boxväggen

Det kanske inte är relevant för dig, just nu, men den dagen du byter box eller stall, så kan det bli högaktuellt för den som hamnar i boxen. Tävlingshäst som kan åka dit på doping, eller kanske någon som har för avsikt att skicka sin häst som livsmedel den dagen det är dax. Och ska det inte finnas substanser i hästen som inte finns enligt passet...


Ynthe skrev:
Två små motfrågor dock.
1. Du skriver bl a att många mediciner inte är vattenlösliga, och jag antar att du däribland menar exempelvis butta (fenylbutazon). Men om medicinen inte är vattenlöslig borde den heller inte lösas upp i vattnet ("blandas upp" som du skriver), och isåfall, även om hästen får i sig vattnet blir det ändå problem att få i hästen själva medicinen, vilket är det elementära.

PULVRET löser sig självklart i vatten, du måste väl ha provat? Men den aktiva substansen är inte vattenlöslig.

Ynthe skrev:
2. Du skriver även att buttan borde ges i stallgången eller spolspiltan. I och med att medicinen bör hållas borta från andra hästar, är det väl inte alltför smart att ställa sig i "allmänna utrymmen" när man ska medicinera hästen? Vad händer om medicinen mot all förmodan kommer i kontakt med inredningen i stallgången? Vilka konsekvenser får detta?

Jag vet inte hur ni hanterar era hästar, men där jag är uppfostrad får hästar inte gnaga i gångar, slicka på väggar i allmänna utrymmen, till de för att det finns risk för att få i sig oönskade substanser men också för skaderisken. Därmed har man eliminerat risken att hästen får i sig något man inte har kontroll över.
 
Sv: Hur lura hästen att äta butta?

Polly_Mulle skrev:
Och du är normal?

Definiera normal. Eller du var bara ute efter ett personagrepp?

Polly_Mulle skrev:
De flesta tvättar sina hästars krubbor med jämna mellanrum. Att hålla en stirrig häst i stallgång med bara grimma och försöka ge med i munnen är inte alltid piece of cake, att stå i box och om möjligt lura i dem genom maten är att föredra för att minska stressen hos hästen.

Som går att uläsa: det spelar ingen roll om du tvättar hästens krubba, substansen ÄR INTE VATTENLÖSLIG.

Vi har på grund av olyckliga omständigheter kört 3 omgångar pencillinpasta och butta i vårt storväxta fullblod de senaste månaderna. Han HATAR givorna, och vi har då alltså två omgångar per dag att få i honom.

Det är inte lätt, men det går att få i honom på gången, i munnen, med spruta. Det korta stressmoment det innebär, ska vägas mot risken att de inte får i sig allt vid okontrollerat intag via foder och dopingrisken.

Mot bakgrund av det ansåg vi inte att det egentligen finns något val. Vi äger inte stallet vi står i och har inte rätt att kontaminera boxplatserna med ämnen som kan innebära tävlingskarens, slaktkarens och faktiskt ekonomiskt ändrade förutsättningar för övriga uppstallade (om man vill ha hästen i livsmedelsproduktion)
 
Sv: Hur lura hästen att äta butta?

Nej, jag är inte ett dugg ute efter personangrepp men du bara kör på och förvaäntar dig att ALLA ska tycka som dig, ok du är livrödd för doping, men att stå i t ex stallgång och försöka få i hästen medicin, den gör ett kast med huvudet och medicinen finns överallt i hela stallet. Jag har provat den metoden också!

Om man tvättar krubba och boxväggar med Vircon S eller jodopaxlösning så försvinner mycket, om man sedan högtryckar stallet på somrarna (vilket är normalt) så försvinner allt (inkl målarfärgen). Och det som äter sig igenom målarfärg och sätter sig i materialet är jag inte säker på om jag vill ge min häst - det kan inte vara hälsosamt!
 
Sv: Hur lura hästen att äta butta?

Jag är själv inte tävlingsaktiv eller avser att använda min häst i livsmedelsproduktion. Men jag är inte så egotrippad att jag bara kan tänka på mig själv, det funkar liksom inte när man står inackorderad på andras villkor och med andra som har andra ambitioner än en själv.

Det här är ingen diskussion bara på Buke, dopingfrågan diskuteras VARJE VECKA i Ridsport, och jag anser nog att vi alla måste ändra vårt tankesätt för att försöka få till stånd ett klimat där det finte finns NÅGON möjlighet till oavsiktlig doping. I det avseendet har t ex trav- och galoppsporten kommit avsevärt längre i både hantering och tanke.

Och ja, jag har stått i stallgången och fått i min häst preparaten. Även om han försöker kasta sig och slänga med huvudet. Det ingår liksom i min bild av hästhållning att klara av även de momenten. Jag har inte lyckats få medicin någon annan stans än på mig själv och i hästen.
 
Sv: Hur lura hästen att äta butta?

*Knapplån*
Jag håller med Lovisaelenora och gör som hon med tillägget att jag gör det utan uppbindningarna som finns i gången eftersom jag tror att man kan spillamedicin på dem och att nästa häst får det i sig......

men ett faktum kvarstår. De flesta har så attans ouppfostrade hästar att det är omöjligt att på ett säkert sätt få i hästen det i gången. Det kommer att fara all världens väg när hästen leker kast med liten ägare......Har sett det MÅNGA gånger.
Det är lättast att ge i hink, det förstår jag. Tänk dock bara på att om hästen står med nosen i medicinerat foder så kommer den att ha medicin på nosen och om man sen släpper ut den hästen i en gemensam hage så........
 
Sv: Hur lura hästen att äta butta?

tittilo skrev:
Man häller det i en spruta och ger det direkt i munnen.


Blanda ut buttan med vatten först, sug sedan in det i sprutan (självklart ingen nål på sprutan)
Så går det bättre än att suga upp det torrt i sprutan. :idea:
 
Sv: Hur lura hästen att äta butta?

Eller ännu enklare- öppna sprutan, häll ner pulvret, fyll på med lite vatten, sätt "igen" sprutan, SKAKA- klart!! Annars är det lätt att man inte får upp allt i sprutan :-)

Håller för övrigt med Lovisaleonora, ge aldrig i fodret!! Blanda upp i spruta och ge direkt i munnen. Det är ju faktiskt inte värre än att avmaska och det gissar jag att du gör utan att tveka..... (inte Super Tom utan trådskaparen). Den lilla stress det innebär för hästen att få sin medicin på detta sätt är absolut att föredra framför att hästen ej får i sig sin medicin i rätt mängd. Det finns ju en anledning till varför den medicineras och då är det rätt viktigt att den får i sig medicinen....
 
Senast ändrad:
Sv: Hur lura hästen att äta butta?

Jag blandar ut med lite vatten, drar upp det i en spruta och ger det som avmaskningsmedel
 
Sv: Hur lura hästen att äta butta?

Jag vet precis hur du har det!

Själv har jag en häst som ratar allt foder om det finns butta i närheten. När han fick en 10 dagars kur butta fick jag klippa upp toppen på sprutan så att hålet blev större, hälla i pulvret och skjuta in det i munnen på honom (ungefär som med avmaskningsmedel). Det fungerade bra i ett par dagar men sedan fick jag nog av att plåga honom på detta sätt 2 ggr per dag och ringde veterinären. Hästen visade MYCKET TYDLIGT att han avskydde det jag utsatte honom för.

Jag fick Finadyne i stället och detta äter han om jag blandar det med kraftfodret. Senaste gången han fick den typen av medicin fick jag Metacam. Det är flytande, något dyrare än Finadyne och butta men det fungerar att ge i kraftfodret utan problem. Har för mig att det smakar och luktar lite sött.

Hade jag varit dig hade jag kontaktat veterinären och förklarat situationen, kanske det går likabra med Finadyne eller Metacam till din häst. För mig känns det oerhört jobbigt att tvinga min älskade vän till att ta medicin han uppenbarligen avskyr så jag ber alltid veterinären om Metacam numera för det vet jag att jag kan ge min häst utan problem.
 
Sv: Hur lura hästen att äta butta?

Jag har provat att ge i:
Äpple
I små hål i morötter
I favoriter kanelbullar
Betfor
Melass
Sirap
B-vitamin

INGENTING fungerade, tja förutom att hästen slutade ta mat ur händerna på mig.

Tvingade in hästen i hörnet på boxen och tryckte in spruta i munnen. Han protesterade kraftigt.

Med den hästen bad jag veterinären om finadyne. Nuvarande häst fogade sig så otroligt vänligt i att låta mig spruta in äcklet i munnen.
 
Sv: Hur lura hästen att äta butta?

Ring veterinären och be att få Metacam i stället. Det är flytande med honungssmak och de flesta hästar älskar smaken! Måste vara bättre att byta medicin till en likvärdig så att du får i hästen medicinen. Metacam ger man 1 gång/dag. Vilket också underlättar. Kostar ca 350 kr för 100 ml. (Dosering 4 ml/100 kg 1 gång/dag)
Mina hästar gapar själva då man närmar sig med sprutan och håller nästan på att svälja hela sprutan också för det är så gott...
 
Sv: Hur lura hästen att äta butta?

har du provat med ingivare? det är en klocka med "utputtningsfunktion" som man stoppar in i hästens mun och petar ut innehållet (lättast är att blanda puvret med betfor) för när det väl kommit så långt in så brukar hästen svälja..

jag medicinerade en bitsk privathäst på det sättet när jag jobbade i stall..
 
Sv: Hur lura hästen att äta butta?

Riven morot..riktigt finriven..där blandade jag i buttan och även lite kornkross o på toppen en näve lusernhack...smakade mumma tyckte hästen:D :d :D
 
Sv: Hur lura hästen att äta butta?

Jag brukar blanda det med sirap och spruta in det i munnen med en rentvättad avmasknings spruta (sparad sedan tidigare avmasknin).
 
Sv: Hur lura hästen att äta butta?

När vi har medicinerat våra hästar så har vi oftast lagt det i maten... till dom som inte är kräsna.. till de andra har vi spätt ut det med lite vatten och sprutat in det i munnen..

ang. slaktkarens osv så har våra hästar fått fenylbutazon av våran veterinär, men han skrev inte i något i deras pass...
Hade en new forest för ett par år sedan som också fick det men då fick vi ett intyg från jordbruksverket att han inte fick användas som livsmedel..

doping:
Lånar man gästboxar när man är och tävlar är det jätte lätt att dopingresultatet slår ut. Tror nog att man har mer koll hemma.. Man tar ju inte in en tävlingshäst i en box man vet där har varit sådana preparat i..
Då får man ju skylla sig själv om det slår ut på doping..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 488
Senast: Irival
·
  • Låst
Tjatter Nu är det landslagsläger! Äntligen ska det bli klart vilka som representerar Sverige vid EM i fälttävlan. Ett antal kandidater är...
39 40 41
Svar
817
· Visningar
21 644
Senast: Paddington
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp