Butikspersonals uppmärksamhet

Görel

Trådstartare
Moderator
Hur tycker ni att personalen ska bete sig när ni kommer in i en butik? Började diskutera detta med en kompis efter att vi varit inne i ett par butiker från samma kedja och personalen betett sig likadant i alla.
De sa hej och frågade om de kunde hjälpa till, vi sa nej vi tittar runt själva. Efter en halv minut frågade personalen igen om vi ville ha hjälp, vi sa nej tack, sen upprepades detta några gånger till och vi kände oss trängda och gick. Vi är båda såna som tycker om att gå runt bland varorna för att se om vi hittar något intressant. Ingen av oss går in i en butik, be personalen ta fram en viss sak, och går därifrån utan att kolla in resten av sortimentet.

Vi förutsatte att detta var direktiv uppifrån och att personalen kände sig tvingade att vara så påträngande, men det gjorde oss obekväma.

Har pratat med andra vänner om detta och ingen känner sig bekväm med uppmärksamhet på den nivån, dessutom borde butikerna förlora på kunder som inte gör spontanköp. Hur tänker ni andra?
 
Jag uppskattar när butikspersonal hälsar, kanske med ett tillägg "säg till om du vill ha hjälp/vill du ha hjälp med något?". Ofta vill jag inte ha hjälp precis när jag kommit in, men sen kanske jag kommer på något och då känns det för mig mycket lättare att fråga när personen redan inlett kontakt tidigare. Hade jag känt att de var påträngande hade jag nog gått! Det värsta är de som står utanför omklädningsrummet och frågar om allt är bra, blir alltid så förvirrad om de pratar med mig eller ej. Sen älskar jag när personalen faktiskt är ärliga med när kläder inte sitter helt hundra, är mer benägen att komma tillbaka eller handla när personalen vågar säga "den där färgen/storleken/modellen kanske inte är helt hundra" när jag efterfrågat deras åsikt och känner mig osäker.
 
Jag jobbar i butik, och upplever att många(!) av våra kunder uppskattar att vi finns där för att hjälpa dem. Vi hälsar alltid när de kommer in i butiken, sedan om de står och funderar någonstans så kan vi gå förbi och fråga om de hittar vad de letar efter. Säger de då att de bara tittar lite, så får de självklart(!) göra det ifred, samtidigt som de vet att de kan fråga oss om det är något de undrar över. Jag skulle aldrig inleda med tex "HEJ! VILL DU HA HJÄÄÄLP?!" så fort jag får syn på en kund, det får mig själv också att tvärvända i butiken. Och ja, det räcker absolut med att fråga en gång och när kunden fått åtminstone en chans att kolla runt lite på egen hand.

Själv tycker jag synd om de som jobbar så att de måste vara påträngande. Men det är inte lätt att vara en duktig butikspersonal heller. Vara tillgänglig och ta kontakt men inte vara påflugen, informera om vissa erbjudanden och om skillnader mellan produkter men inte försöka "tvinga" kunden att köpa något osv. Att det är vanligt med personal som är för "på" eller som bara försöker lura kunderna att slösa pengar är tydligt. Jag märker hur folk inledningsvis ser skeptiska ut ibland när jag ger dem tips som faktiskt är till deras fördel :p

Och justja, jag tycker också att storleken på själva butiken spelar in. Om jag går in i en pytteliten butik, personalen står bakom kassan och frågar om jag behöver hjälp och verkar iaktta allt jag gör, då spelar det ingen roll om personen är tyst, jag blir ändå inte bekväm. Är det en större butik så känner jag mig absolut bekväm med att personalen rör sig i närheten av mig för att jag lätt ska kunna ta kontakt vid behov.
 
Hur tycker ni att personalen ska bete sig när ni kommer in i en butik? Började diskutera detta med en kompis efter att vi varit inne i ett par butiker från samma kedja och personalen betett sig likadant i alla.
De sa hej och frågade om de kunde hjälpa till, vi sa nej vi tittar runt själva. Efter en halv minut frågade personalen igen om vi ville ha hjälp, vi sa nej tack, sen upprepades detta några gånger till och vi kände oss trängda och gick. Vi är båda såna som tycker om att gå runt bland varorna för att se om vi hittar något intressant. Ingen av oss går in i en butik, be personalen ta fram en viss sak, och går därifrån utan att kolla in resten av sortimentet.

Vi förutsatte att detta var direktiv uppifrån och att personalen kände sig tvingade att vara så påträngande, men det gjorde oss obekväma.

Har pratat med andra vänner om detta och ingen känner sig bekväm med uppmärksamhet på den nivån, dessutom borde butikerna förlora på kunder som inte gör spontanköp. Hur tänker ni andra?

Jag avskyr såna butiker och undviker dem så långt det går!

Personalen ska finns tillgänglig om jag behöver hjälp men om jag inte signalerar att jag behöver hjälp ska de låta mig gå och titta i lugn och ro. Jag kommer fråga dem om jag behöver hjälp. Då får de ju se till att vara tillgängliga inom rimlig tid. Hur länge jag väntar på att få hjälp från det att jag bett om det beror på hur mycket jag behöver hjälpen eller vill ha varan.
 
För mig räcker det bra att de hälsar och frågar om de kan hjälpa, för att sedan låta en kolla ifred.
Vet jag om att de är för påträngande i en viss butik så drar jag mig för att gå dit, och efter vad jag hört och vad man kan läsa här så är jag inte ensam om att kännas så, så har svårt att förstå att sådana direktiv skulle kunna öka försäljningen.
 
Jag tycker det beror på. Jag vill ha personalen tillgänglig och uppmärksam. Och om jag ser förvirrad ut får de gärna uppmärksamma det och fråga om jag vill ha hjälp 😅 men 95% av gångerna klarar jag mig själv och vill vara ifred.
 
Det beror lite på vilken sorts butik det är tycker jag. Generellt sett föredrar jag om de bara säger "hej" rätt och slätt, möjligen med tillägget "säg till om du vill ha hjälp med något". Tycker verkligen inte om att känna mig jagad och övervakad när jag går runt och tittar.

I lite mer specialiserade affärer där kunden kanske inte alltid kan antas ha stenkoll, alltså inte en helt vanlig klädesbutik, kan jag dock uppskatta om de frågar rakt ut ifall jag vill ha hjälp med något. Jag upplevde det så sent som häromveckan när jag var inne i en butik som sålde vandringsgrejer och verkligen behövde hjälp att leta mig fram i djungeln av vandringskängor. Där hade det varit skönt att genast bli erbjuden hjälp istället för att behöva be om det själv.
 
För mig räcker det bra att de hälsar och frågar om de kan hjälpa, för att sedan låta en kolla ifred.
Vet jag om att de är för påträngande i en viss butik så drar jag mig för att gå dit, och efter vad jag hört och vad man kan läsa här så är jag inte ensam om att kännas så, så har svårt att förstå att sådana direktiv skulle kunna öka försäljningen.
Nu vet jag inte, men jag gissar att det åtminstone ibland handlar om att de fått höra från ledningen att de måste ta kontakt med kunder, försöka sälja mer, fråga om de behöver hjälp osv men inte fått någon som helst utbildning kring kundbemötande. Då blir det svårt, framförallt om det kombineras med att det kommer "kontrollanter" till butiken och att personalen får skäll om de inte tar kontakt med kunderna. (Det var mycket prat här förut om det då det kommit ut att personalen i en närliggande butik själva kände sig obekväma med att vara så "på" men att de inte vågade annat pga ledningen.)
 
Hälsa räcker gott och väl, på sin höjd "säg till om du behöver hjälp". Skulle personalen fråga flera gånger om jag ville ha hjälp hade jag definitivt gått därifrån, vill sköta mig själv annars säger jag till.
 
Som @Mineur skrev, det beror på vilken typ av butik det är.
Jag jobbar själv i en butik - apotek - där det är ganska vanligt att kunderna faktiskt behöver hjälp att hitta rätt i djungeln av produkter.
Eftersom jag själv å ena sidan tycker det är apjobbigt med personal som jagar en och å andra sidan vill vara serviceinriktad mot kunderna så har jag hittat en väg som jag känner speglar hur jag själv vill ha det.
Hälsa på alla kunder jag får ögonkontakt med (och några till när de kommer in), låta dem titta lite själva färst och sen ställa frågan om jag kan hjälpa dem med något eller om de hittar vad de söker. Och sen lämna dem ifred.
 
Jag tycker ett Hej och en fråga om de kan hjälpa till, en uppmaning att hojta om jag behöver hjälp, ett påpekande om att fler storlekar och färger finns på lagret e.dy.l. är trevligt (Å andra sidan går jag sällan in i en butik utan att själv säga "hej", så jag har redan inbjudit till kommunikation). Viktigast är att de har tid och är uppmärksamma om jag behöver hjälp.

I butiker där jag är känd, uppskattar jag när expediten vill visa och berätta om en ny vara (å andra sidan blir man inte känd i en butik utan att vara intresserad). Det är roligt när människor tycker om sitt arbete och är stolta över vad de gör eller säljer. Ofta vet de om jag är spekulant eller inte. Ibland vill de bara visa för att de själva tycker att något är fiffigt eller vackert.
 
OK undrar om det finns en korrelation mellan synen på oväntat besök och hur mycket kontakt man vill ha med servicepersonal *duckar och springer ut ur rummet*

Jag tror snarare det handlar om hur man shoppar. Om man tycker om att gå och titta själv och botanisera bland hyllor för sig själv eller om man vill ha shopping avklarad snabbt och effektivt. Snabbt in och snabbt ut då är det ju bra att få hjälp direkt, köpa det man ska ha snabbt så kan man gå därifrån. Men de personer som vill gå lugnt och titta lite för sig själv, kanske inte vet exakt vad de vill ha brukar inte vara lika intresserad av att bli störda var 5e minut av ett välmenande "Behöver du hjälp?".
 
Jag tar gärna en hälsning men vill inte att de är påträngande. :)
Sen är det så olika, jag upplever tex att det är svårt att hitta personal i livsmedelsbutiker när jag vill fråga något. Kan behöva gå runt och leta efter personal ibland.
På butiker som säljer tex kläder känns det som att det är lättare att hitta något snabbt för att få hjälp.

Jag avskyr butiker där man kommer in genom entrén och de i kassan direkt frågar om man behöver hjälp. :p
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
15 741
Senast: MiaMia
·
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 921
Senast: Lingon
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 971
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 819
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp