Sv: Buskavel

Helt ovetenskapligt så tror jag att de flesta hållbarhetsproblem beror på dålig ridning och det nedärvs ju lyckligtvis inte.

Jag vet faktiskt inte, jag hade ett halvblodssto som knappt var inriden, riden på ca 20 ggr, och hade det ena problemet efter det andra. Som tur var var min veterinär väldigt klok, hon sa direkt att jag aldrig skulle avla på det stoet, eftersom hållbarheten var ett frågetecken. Hon avlivades senare (inte vet utan hästen). Jag var ganska ung och oerfaren och hade säkert avlat på henne eftersom hon hade toppstam och hade kostat mycket pengar i inköp. En sådan tur säger jag bara nu 15 år senare att veterinären sa ifrån direkt. Fler vet borde nog göra det, allra helst till de mer oerfarna hästägarna.

Det är ju mer än så som kan ligga bakom. Dålig uppväxt med dåligt foder, för lite rörelse o.s.v.

Jag har en fint stammad och utseendemässigt en toppenfin Welsh Cob. Hon vrickade sig illa som 3-åring och en hältutredning gjordes. Ett sekundärfynd gjordes, en cysta i kotbenet...och veterinären rekommenderade ej avel. Det tog musten ur mig och hästen är idag inte ens visad...men håller för träning/tävling gör hon. Hon har inte varit halt en dag efter tillfrisknandet...så frågan är...avel eller inte? Hade hon inte vrickat sig hade hon ju både varit visad och avlad på...för vi hade inte haft en aning om vad som gömde sig i kotbenet...

:D
KL

Sedan kan det ju vara så att alla inte har råd att köpa en fin stammad häst.
Men som har råd att ha häst.

Alla ser inte ner på korsningar utan många köper sig en korsning och är fullt nöjd med den.
Alla vill inte tävla höga klasser utan kanske bara vara ute och lulla i skogen.

Man läser här inne ofta att folk gör fel hingstval. De korsar hit och dit. Att någon är okunnig i sina beslut.
Men faktum är att alla har varit nybörjare på avel.
Man kanske inte gjorde rätt med sitt första föl. Hade fel hingst val bla.
Övergullade fölet så det blev odrägligt men vi är människor och vi lär oss av våra misstag.

Busk avel för någon men ny börjar avel för andra..

Jag har ju gjort en del knasiga korsningar som nybörjare, som jag inte skulle drömma om idag. Som tur var så tog sig inget av de två stona ;)

Nu har jag återigen gjort en korsning welsh/halvblod. Träffade en människa som är insatt i ridponnyaveln och denna tyckte jag hade backat "hundra" år i ridponnyns mål och användbarhet.

Varför gjorde jag denna korsning? Mitt lilla halvblodssto är skadat :D En kotsenbenfraktur vid ung ålder och i övrigt fri på röntgen, även ryggen röntgad. Hon har fått ett halvblodsföl, men förärvde sin ringa storlek, vilket förvisso var väntat. Welsh-korsningen blir förhoppningsvis d-ponny och är enligt mig en lyckad individ. Det som jag hoppas med denna ponny är en stabil, trevlig ponny med god ridbarhet. Mammans tre syskon plus mormor har god ridbarhet och stabila psyken, vilket jag prioriterar högt i aveln.

Onödig korsningsavel för vissa, för mig en genomtänkt avel.

KL
Senast idag i stallet hörde jag om ett halvblodssto som var i väg på betäckning för fjärde gången. Inget av de tidigare fölen har upplevt sin ettårsdag, alla har blivit utdömda av veterinären i tidigt skede, den som föddes i år har redan varit på röntgen och det såg inte ljust ut. Men hon vill ju så gärna ha en fölis efter sitt sto så hon lyssnar inte på några öron överhuvudtaget.

Det låter väldigt märkligt faktiskt.

Det finns ju oansvariga stoägare inom alla raser, det tror jag alla faktiskt vet.

KL
Senast idag i stallet hörde jag om ett halvblodssto som var i väg på betäckning för fjärde gången. Inget av de tidigare fölen har upplevt sin ettårsdag, alla har blivit utdömda av veterinären i tidigt skede, den som föddes i år har redan varit på röntgen och det såg inte ljust ut. Men hon vill ju så gärna ha en fölis efter sitt sto så hon lyssnar inte på några öron överhuvudtaget.
vad har dom fölen lidit av och blivit utdömda för? så 3 föl tidigare blivit utdömda av veterinär innan ettårsdagen? Lider stoet av nån defekt ? är stoet själv friskt?
Nyfiken

KL Skillnaden mellan avel och "förökning av familjehästen" (som en trött premieringsförättare uttryckte sig på 70-talet) har, som redan påpekats, inte bara med känd stam och renrasighet att göra.

Tanken med avel, oavsett djurslag, är att få en avkomma som är snäppet bättre än föräldrarna. Tanken bakom korsningsavel är att få fram en avkomma som har egenskaper som man inte kan få hos en äv ren ras. Dessutom bör man se mer än en generation framåt..

KL Skillnaden mellan avel och "förökning av familjehästen" (som en trött premieringsförättare uttryckte sig på 70-talet) har, som redan påpekats, inte bara med känd stam och renrasighet att göra.

Tanken med avel, oavsett djurslag, är att få en avkomma som är snäppet bättre än föräldrarna. Tanken bakom korsningsavel är att få fram en avkomma som har egenskaper som man inte kan få hos en äv ren ras. Dessutom bör man se mer än en generation framåt..

Kan bara hålla med! Jag tror ju inte mitt lilla halvblodssto för halvblodsaveln framåt, däremot så tror jag att hon passar i ponnyaveln med tanke på temperament och storlek. Har redan sett ut en fin ridponnyhingst som jag vill lägga på hennes ettåriga welsh/halvblod om två år :angel:

OBS hörsägen ! Lösa benbitar. Att det verkligen är det vet egentligen bara stoägaren själv. Att fölen är döda är allmänt känt häromkring. Stoet själv är en sådan som är halt titt som tätt. Tror nog inte att hon låtit röntga henne (vill förmodligen inte se sanningen i vitöga). Fölen har vrit efter olika hingstar så det ligger väl nära till hands att tro att det är stoet som inte är någé vidare att avla på.

Jag har tom tackat nej till ston av samma ras som hingsten.

Har inget emot korsningar specifikt men har ett stort problem med oplanerad avel och avel utan en vettig tanke bakom. Förstår inte varför många har så svårt att se ett och fem steg längre när det gäller att betäcka ston eller använda sin hingst i avel.

Däremot älskar jag avel och uppfödning, det är min passion :love:

Vilken härlig inställning:)!
Jag är på väldigt amatörnivå också intresserad av uppfödning. Det är väl ingen passion, men jag följer det "utifrån" med nyfiktet perspektiv.
Jag tycker ofta att stoägare saknar en plan för det tilltänkta fölet. Är det nödvändigt att använda topp-presterande hingstar om ens kund-krets är amatörryttare?? Blir det bra, undrar jag? Precis som trådstartaren frågade vad man får när man korsar två raser? Kanske en superhäst, kanske inte. Men vem tar då ansvaret när det inte blir så bra?
Jag har följt renrasaveln inom hundvärlden och vet snart längre inte vilket ben jag ska stå på. Det är så mycket skräp inom renrasaveln att jag får kväljningar. Jag hoppas verkligen inte hästvärlden kommer att traska iväg på samma väg... Jag verkligen älskar att se en renrasig boxer flyga runt som den glada skit han är, men när han inte kan andas ordentligt på sommaren blir jag så ledsen.

Håller med, "buskavel" eller vad man nu väljer för uttryck för oansvarig avel eller avel utan plan -kan både vara renrasig och korsningsavel.

Med korsningsavel blir det ju dock en till parameter att ta hänsyn till. Men som jag sagt tidigare finns det renrasiga individer som absolut inte borde sättas i avel och individer som kan korsas med en annan ras i ett specifikt syfte med en mycket genomtänkt planering.

Sedan vad gäller nybörjare och misstag, jag anser mig kanske inte nybörjare men ljusår från någon veteran expert på avel. Och jag har gjort misstag och inte tänkt länge än näsan räcker i början.

Problemet uppstår när någon egentligen inte är intresserad av avel och att lära sig utan bara intresserad av att producera föl av vilken anledning det än må vara. Det är ofta någon som vill ha ett föl efter sitt gulliga sto men tyvärr också en del som hållt på med uppfödning i större skala i flera år och kanske har många hästar. Även där finns buskavel vilket är bedrövligt.
Det tycker jag är i en helt annan liga än om någon gör nyböjarmisstag -för även när jag gjorde mina nybörjarmisstag hade jag en plan och en tanke som jag även idag kan redogöra för, bara det att jag nu har lärt mig mer och inte skulle gjort samma sak. Och om fem år kanske jag har lärt mig ännu mer och inte skulle göra vad jag gör idag -även om jag tror misstagen blir mycket mindre ju mer man lär sig.

En del tycker tex att det är fel att vara väldigt selektiv med sin hingst och anser att det har kommit kanonhästar ur mediokra hästar så vem är hingsthållaren att döma, en del anser att det är en ekonomisk fråga och att man måste få ta "det man får" i försäljning av språng osv. Jag skulle aldrig säga att dom har fel, men för mig är det fel och jag tror inte det kommer hjälpa min hingst, mina ston eller mitt avelsarbete att "översvämma" marknaden med avkommor som jag inte tror kommer bli bra.
Men, "to each his own" som mina vänner brukar säga :)

Ursäkta om det blev svamligt nu :angel:

OBS hörsägen ! Lösa benbitar. Att det verkligen är det vet egentligen bara stoägaren själv. Att fölen är döda är allmänt känt häromkring. Stoet själv är en sådan som är halt titt som tätt. Tror nog inte att hon låtit röntga henne (vill förmodligen inte se sanningen i vitöga). Fölen har vrit efter olika hingstar så det ligger väl nära till hands att tro att det är stoet som inte är någé vidare att avla på.

Lösa benbitar är väldigt ovanligt att du skulle behöva avliva någon häst för speciellt om man upptäcker de i så tidigt skede innan hästen belastats. Hör till ovanligheten att de är av så allvarlig natur att inte en operation och plocka ut dem är tillräcklig. Inte heller hör det till vanligheten att de är märkbara innan 1 års ålder.

Det där har jag inte hört, jag har både fått till mig och läst att lösa benbitar kommer mellan 3 och 9 månaders ålder och att man "borde" röntga hästen som 1.5 åring för att ev se lösa benbitar och ta bort de då, enligt Solvalla-kliniken.

Som jag skrev är det hörsägen. Sanningen känner bara stoägaren till. Jag antar att det finns en massa saker som de små kan ha drabbats av men som låter betydligt värre än lösa benbitar.

Inom ASVH ska det vara tre generationer med godkända hingstar för att det ska bli gröna papper.

Färgen på pappret gör inte en bra tävlingsindivid.

Det är jätteviktigt att man inte blir hemmablind, låt utomstående bedöma dina hästar om du inte är 100% säker på att du kan bedöma deras kvaliteér själv.
Utvärdera varje fölunge och forsätt titta med kritiska ögon på dem när de blir äldre - forsätter de att se lovande ut?

Du ska inte avla på stoet om du inte tror att avkomman kommer att bli bättre än genomsnittshästen i populationen, man bör också välja en hingst som bevisat att han är en bra förävare, i mitt tycke inte lägre än A-prem.

Benbitar kan komma så länge hästen växer i benen vilket de i alla fall gör upp till 2 - 2,5 års ålder. Tex hingströntgen för lösa benbitar får inte vara gjord innan de är 2,5 för fram till den åldern är det inte ovanligt att nya bitar bildas.
Var även en stor tysk studie (den jag efterlyst länken till flera gånger men ingen tyvärr verkar ha den sparad) där röntgades ett stort antal föl/unghästar i 3 omgångar från 6 månader har jag för mig upp till 2 år och där var hela spannet från att föl visade tecken och sedan hade bitar vid senare röntgen, där var föl som visade klara tecken på ocd förändringar som sedan var helt rena utan tecken vid senare röntgen, där var föl som var helt rena och senare ändå hade ocd och benbitar på de sista röntgen. Så helt klart visade den att så länge hästen har kraftig tillväxt så kan det utvecklas, likadant kan de uppenbart "läka" en påbörjad tendens till ocd.

Jag har själv sett en på nära håll som fick en klar ocd galla först som 2åring där var uppenbar aktivitet i området då gallan förändrades mkt i storlek hästen var inte halt och rådet var faktiskt till ägaren från mkt kunnig vet att avvakta tills aktiviteten avstannat = gallan stabiliserat sig i storlek för så länge det var aktivitet så fanns risk för att nya bitar bildades och att hästen då behövde opereras ytterligare en gång. Hästen opererades sedan som nästan 3 åring om jag minns rätt, det intressanta då var att där låg ett helt fristående typiskt ocd fragment utanför leden men det syntes icke ett spår efter någon ocd för övrigt allt brosk var helt ua och såg ut som helt normalt brosk. Kirurgen kunde inte ens ana var sjutton biten släppt ifrån mer än gissa utifrån lokaliseringen. Ett väldigt intressant fall hästen har ju uppenbart haft ocd iom fragmentet men visar alltså mindre än ett år senare inga som helst tecken på ocd förändringar.

Vet för övrigt också en häst som röntgades vid 2 års ålder vid köp och var helt ren som blev halt som 3 åring och då visade sig ha en lös benbit i en kota som inte fanns som 2 åring (bilderna plockades fram och kollades igen)

Man får verkligen hoppas att de snart kommer till något större genombrott i all forskning som pågår om ocd för uppenbarligen finns det väldigt mkt kunskapsluckor om hur det egentligen fungerar och vad som orsakar det

Benbitar kan komma så länge hästen växer i benen vilket de i alla fall gör upp till 2 - 2,5 års ålder. Tex hingströntgen för lösa benbitar får inte vara gjord innan de är 2,5 för fram till den åldern är det inte ovanligt att nya bitar bildas.
Var även en stor tysk studie (den jag efterlyst länken till flera gånger men ingen tyvärr verkar ha den sparad) där röntgades ett stort antal föl/unghästar i 3 omgångar från 6 månader har jag för mig upp till 2 år och där var hela spannet från att föl visade tecken och sedan hade bitar vid senare röntgen, där var föl som visade klara tecken på ocd förändringar som sedan var helt rena utan tecken vid senare röntgen, där var föl som var helt rena och senare ändå hade ocd och benbitar på de sista röntgen. Så helt klart visade den att så länge hästen har kraftig tillväxt så kan det utvecklas, likadant kan de uppenbart "läka" en påbörjad tendens till ocd.

Så har jag också förstått det.

Du ska inte avla på stoet om du inte tror att avkomman kommer att bli bättre än genomsnittshästen i populationen, man bör också välja en hingst som bevisat att han är en bra förävare, i mitt tycke inte lägre än A-prem.

Och hur ska hingsten bli A-premierad om ingen använder den? ;)

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 338
Senast: lirco11
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 477

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat