Sv: Buskavel
Ingen ridskola jag varit på har haft ridskolehästar som kan tävla på 1,30 nivå. Det jag menar med nivå är att hästen ska vara tävlingsbar på en nivå, inte med nöd och näppe klara en bana på träning på 1,00. De få gånger jag har sett ridskolehästar/ponnyer gå rena 1,30/msv banor på tävling, då har ridskolan i fråga sålt dem! För då är de värda "för mycket" pengar, värdet på hästen motsvarar då två andra hästar till ridskolan!
Är dessutom ridskoleelever intresserade av att kunna rida 1,30/msv banor på ridskolehästarna? Inte så många ridskoleelever jag känner är det!
Likaså så vet jag att de ridskolor jag haft kontakt med vill inte ha hästar med för bra gång! För då blir gången för stor för ridskoleeleverna, de har svårt att "hänga med" och hästarna kommer tycka ryttaren är obehaglig. Däremot så kan man ju utbilda en häst till LA nivå och mer även om den inte har gången för att få placeringar i dressyr på LA/msv nivå.
Min förra häst skulle egentligen blivit vinsten till en ridskola, ICA-kuriren delade ut en vinst till en ridskola som satsat mycket på handikappade ryttare. Hästen i fråga skulle förutom vara stabil för en handikappad även vara välriden. Min gammelpålle var uttagen som vinsthäst, men så kom jag och köpte honom, så killen som letade fram vinsthästarna fick leta ny häst.
Min häst gick LB dressyr med placering, men han var utbildad till msv, som bäst provade vi på byten ner till vart tredje.
Hoppmässigt var 1,20 det mesta han hade kapacitet för, men stabilare hopphäst på lägre höjd kunde man inte hitta! "Vem som helst" av ridskoleryttarna kunde hoppa 1,00 banor på tävling med honom, däremot så kunde jag som ju kan lite mer max tävla 1,20.
Hästen som blev ersättaren som ICA-kurirens vinst gick 1,20 hoppning (hette LA på den tiden), och även det var en mycket stabil häst som hoppade nivå under 1,20 med "vem som helst".
Däremot så bör ju en ridskolehäst kunna hoppa enstaka hinder och serier på i allafall 1,20 höjder, men med "kapacitet för" menar jag kunna placera sig på tävling.