Business x

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare prallan
  • Startdatum Startdatum
Sv: Business x

Han ansågs inte tillräckligt bra för att godkännas - vilket jag tror många undrar varför. Men jag misstänker att meriter i fälttävlan inte anses vara tillräckligt svårt ens på internationell nivå...

Det är precis det jag menar med denna tråden, varför räknas inte fälttävlans resultat lika högt som hoppning eller dressyrens resultat?

Jag är nog ganska jävig i denna fråga vad gäller blodslinjerna, men jag kan delvis förstå varför han inte blev godkänd.

För det första så var Stubin x själv aldrig godkänd för halvblodsavel. Att Stubin x sedan själv tävlat Svår B i hoppning och svår fälttävlan och kommer ur en mycket god stam där han även hade en halvbror i form av Gold Friend som oxå gick svår fälttävlan och med ett möderne med guldkantad fullblodsstam tror jag inte spelade någon roll då han just var en anglohingst ej godkänd inom ASVH från början. Att man sedan från det hållet bitvis är okunnig om fullblodslinjer i ridsporten har jag fått bevisat för mig mer än en gång.

Att sedan Business har turen/oturen att komma från samma blodslinjer som Flyinge Phaeton på mödernet tror jag var den sista spiken i kistan å hans vägnar.
Phaeton har ju gjort sig ett rykte inom svensk avel att själv vara komplicerad och ge komplicerade avkommor. Så varför i hela fridens namn godkänna ett syskonbarn till denna hingst. Själv är jag ett Phaeton-fan och en av de trevligaste hästar jag haft var just efter Phaeton.

Jag var inte där när Business visades men har fått återberättat att han inte gjorde något större intryck på Flyinge och inte levde upp till förväntningarna som låg på honom. Hur mycket sanning det ligger i det vet jag inte men..... jag vågar sticka ut hakan så pass mycket å säga att jag tror att en hingst med hans bakgrund vad gäller blodslinjer hade fått göra ett dubbelt så bra prov som vilken annan häst som helst som istället hade kommit dit med flashig och tysk innestam i ryggen.

Att Stubin x var före sin tid kan jag sedan hålla med om, han var själv en multitalang som sedan nedärvt dessa multitalanger till sina avkommor och med välstammade ston har han lämnat riktigt, riktigt bra avkommor.

Har jag helt fel, men Stubin X är ju elit premierad.

Enligt uppgifter från dem som är insatta så är det så.

Är inte det precis vad jag skrev:confused:

Jodå på sätt och vis, ursäkta jag var otydlig. Man säger ofta att Stubin aldrig godkändes för halvblodsavel vilket då gör att folk tror att han blivit dissad där, när det i själva verket är så att han aldrig gått bruksprov för halvblodsavel. Jag tycker det är en viss skillnad. OK??

Jasså?? Om inte jag missminner mig alldeles så visades Stubin för halvblodsavel någon gång under slutet av 80-talet början på 90-talet.
Blev dock inte heller gdk, vilket var väldigt tråkigt men ändock väntat redan då.......Det var ju en anglo.....:crazy:

Usch ja....känns som om man lika gärna hade kunnat skriva...någon gång efter kriget:crazy:

Jag läste in ett 's' i slutet av 80-talet vilket gjorde det helt obegripligt nu ser jag att det inte var det :o:D

Jasså?? Om inte jag missminner mig alldeles så visades Stubin för halvblodsavel någon gång under slutet av 80-talet början på 90-talet.
Blev dock inte heller gdk, vilket var väldigt tråkigt men ändock väntat redan då.......Det var ju en anglo.....:crazy:

Enligt familjen Delling så har han inte blivit visad - det är det jag grundar min info på.:)

Nej jag kan inte minnas att han visats, var ändå väldigt involverad i bruksproven under den tiden du skriver ;)

Jag tävlade även samtidigt med honom i fälttävlan så jag borde absolut kommit ihåg om han visats.

På den tiden var det inte många hingstar som visade på prestation och har för mig att Rocky var en av de allra första som godkändes på prestation

reggar man sitt sto i oldenburg borde man väl kunna få gröna papper?

Enligt uppgift så är det så - eftersom Oldenburg är en godkänd stambok i ASVH.

För att få Oldenburgpass på sitt föl måste också vara aktiv medlem i Oldenburg, man stambokför sitt sto där och man får Oldenburgpass på sitt föl. Man måste vara aktiv medlem både det år stoet betäcks och det år fölet föds. Man betalar dels medlemsavgift, dels en stoavgft per år.

Sammantaget är detta förfarande något dyrare än om man använder en ASVH hingst men man får också tidning varje månad.

Jag ska undersöka saken närmare och återkomma med mer info asap

Nej jag kan inte minnas att han visats, var ändå väldigt involverad i bruksproven under den tiden du skriver ;)

Jag tävlade även samtidigt med honom i fälttävlan så jag borde absolut kommit ihåg om han visats.

På den tiden var det inte många hingstar som visade på prestation och har för mig att Rocky var en av de allra första som godkändes på prestation

Oki. Ja jag har nog fel. Du borde ju veta;)
Det är säkert visningen för angloavel som jag tänker på:grin:.

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 015
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
519
Senast: Nikan
·
Avel Hej ni hästkloka! Har precis fått ett friskt och påhittigt föl här hemma. Men av ren nyfikenhet och även en del okunskap så undrar jag...
Svar
3
· Visningar
523
Senast: Görel
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 073
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI
  • Guldfasanerna