gul_zebra

Trådstartare
Burar, akvarier, terrarier, whatever - visa bilder och berätta vad som bor i den! Inspiration ftw liksom :bump:

Bilder från mig kommer strax :)

Sv: Burtråd

Voljären - bebodd av för tillfället 8 råttflickor. 1-2 råttflickor till planeras, fattas bara att jag ska hitta nån rex också... Har så många så jag kan gott unna mig att hitta rätt variant den här gången :)

Dunabur - bebodd av guldhamstern Ragnar. Är större än den ser ut ska nämnas, lika stor som den på nästa bild.

Dunabur - bebodd av guldhamsterpojken Monster.

Plastbytta - bebodd av musen Snyggomus. Ska kanske nämnas att hjulet är fastsatt så det inte kan snurra och agerar klätterställning istället :)

Gallerbur - bebodd av guldhamstern Öhh. Alldeles för liten ja, han kom hit akut då ägaren skulle bli hemlös dagen därpå med en massa djur. Nu har det ordnat sig för ägaren men hon kan inte ta tillbaka honom så han ska säljas. På fredag får han ta över akvariet längre ner iaf, tills han är såld :)

Plastbyttor - den vänstra är bebodd av musen Maos, den andra av musen Sten. Även de kom akut från samma person som Öhh. Sten ska tillbaka till ägaren i juni/juli, Maos ska jag behålla så han ska få större bur. Ev byter jag mellan Maos och Snyggo, Snyggo är så inaktiv medan Maos behöver banta så mja... :D

Gallerbur - bebodd av guldhamstern Sverker. Jag hatar den, en jävla centimeter mindre så hade den fått plats i hyllan :mad:

Plastbytta - bebodd av guldhamstern Klimpen. Även hon är från samma person som Öhh, Maos och Sten. Kanske ska nämnas att locket är genomskinligt? ;)

Akvariet - bebott av guldhamstern Rövhalt. Också från samma person som Klimpen och resten... Ägaren kunde inte ta tillbaka henne så jag fick leta nytt hem åt henne, hon flyttar på fredag.

Byrån - bebott av marsvinen Kurt och Snigel, samt Örjan på dagarna. Ska bytas ut mot en vanlig gallerbur istället, byrån var mest en nödlösning då Örjan var ensam men med för liten bur för 3 grisar (eller mja, för grisar öht egentligen).

Marsvinsbur - bebodd av marsvinet Örjan på nätterna och när jag är borta. Han går med smågrisarna på dagarna men de är fortfarande inte tillräckligt sams för att jag ska våga ha de ihop på heltid än.

Marsvinsbur - bebodd av marsvinen Ulf och Kenneth.

Burhyllan - bebodd av en drös guldhamstrar och möss :D

Funderar starkt på att bygga terrarier med skjutluckor, som passar precis i burhyllan. Blir både snyggare och smidigare så tror jag... Fattas bara att man ska kunna bygga också...

har tyvärr inga bilder men skriver glatt upp i vad mina djur bor i ;)

pållen bor i vanlig box i ett vanligt stall.:D

Kaninerna Saga och Loppan bor i en utebur gjord av kompostnät.

Kaninerna Lily, Isa, Champis och Ciwi bor i inneburar i källaren.

Kaninen Brasse bur i en 'fyrkant' av kompostgaller med två burbottnar som jag ställt brevid varann, den lilla kanten i mitten är inte besvärlig eftersom Brasse är hoppkanin:smirk:

Kaninen Bibbi bor också i en fyrkant av kompostgaler med presseningsbotten och gallertak (rymmarkanin)

Kisse och hunden Karl Alfred springer lösa inomhus (katten utoomhus oxå)

:banana:

får ju inte glömma pommac, han bor i en 'trekantig' bur utanför stallet :D

tråden verkar rätt död så jag får väl bidra med nåt.. :p

akvariet. här bor 21 guldbarber, 30 neontetror, 3 siamesiska algätare, 4 långsträckta fläckiga pansarmalar, 2 gibbiceps, några rosentetror, 2 amanoräkor...

19759921.jpg

chinchillaburen. dock oinredd här. här bor en hona och en hane.. kakan och oskar.
19598474.jpg

Senast ändrad:

Jag har ju iofs visat buren förr, men för att fylla ut tråden lite så slänger jag in en bild.. Har dock ändrat en hel del i inredningen sen bilden togs.

Det är ett gäng råttor som bor här.
12839102.jpg

*kl*

Fyller på. Har inga färska bur-bilder, men här är hamsterburarna bur innan jag bytte ut spånet. Tagna hösten -07.

Dvärghamsterns
Dunabur, 60*40 cm
14948528.jpg

14948529.jpg

14948530.jpg

Guldhamsterns bur (Hjulet är fastkilat, funkar som sovplats)
Vanlig galler, 60*40 cm
15080515.jpg

15080517.jpg

Mer bilder på marsvins och igelkottsburar kommer. :D

:D tack!!

kan lova det vart värt tiden (och pengarna) det tog att bygga om den :love:

fåglarna trivs i den och det känns bättre att ha en stor (och relativt snygg) fågel-möbel i rummet ist för ett fult åbäke till bur!

nu har sambon satt in lampor inne i buren till fåglarna också

Senast ändrad:

Ser att du också tycker om att bygga om garderober till djurburar!! :banana: hoppas fler blir inspirerade av oss, och bygger egna, för djurens skull. :bow:

hoppas fler blir inspirerade av oss, och bygger egna, för djurens skull. :bow:

Hoppas de bygger vettigt isf :angel: Jag har haft ett hemmabygge till råttorna förut, byggd av gamla skrivbordshurtsar. Den åkte till tippen till slut för fy fan vad det luktade - jag hade skitit i lacket och lagt dit en presenning som skydd bara... :D

Nu planerar jag att ev bygga eget till mössen och hamstrarna, men isf blir det terrarier helt i glas och inget trä :D Rasthagar och uteburar är det enda jag ska bygga själv som inte innefattar glas :)

Hm... när man ser alla burar, voljärer och lådor hos folk saknar man tiden innan sambon.

Förr hade jag kaniner ( födde upp hermelin), undulater och sånt. Katt inne....

Nu har jag sköldpaddor och fisk... ( och en och annan vild mus eller sork som tar sig in...).

Fast jag kompenserar med massor av stora djur ute i stallet istället.

Men det e ju så goosigt med ett marsvin i knäet liksom! Eller glada zebrafinkar som tutar i kör! Tooot tooot säger dom precis som små tåg...:love:

/KT

Ta det inte på fel sätt, men i min hjärna blinkar det "djursamlare". Varför så många? *nyfiken*

Zebran har ju tagit hand om en hel hoper djur som en annan person inte kunde ha kvar och nu håller hon på att hitta nya hem till dom.

Tror inte hon har så många med vilje faktiskt.

/KT

Både din och radons ombyggda garderober var ju jättesnygga!:)

och precis groddes en lite ide om att bygga om en stor garderob till kaninbur i min skalle!:D
flyttar till lägenhet till hösten och små gallerburar finns inte för mig, tanken är att dom ska få eget rum, men kanske egen garderob duger!;)

Både din och radons ombyggda garderober var ju jättesnygga!:)

och precis groddes en lite ide om att bygga om en stor garderob till kaninbur i min skalle!:D
flyttar till lägenhet till hösten och små gallerburar finns inte för mig, tanken är att dom ska få eget rum, men kanske egen garderob duger!;)

Man kan hitta billiga och snygga garderober på annons eftersom många second hand affärer inte tar emot garderober. ( Dom tycker väl inte att dom tjänar tillräckligt på dom....samt stora och jobbiga att hantera.)

/KT

Det är mitt stora intresse helt enkelt, något som jag inte kan vara utan. Har full möjlighet att kunna ha såhär mycket djur så varför välja liksom ;)

Just råttorna är rätt många för att jag vill ha en lugn och harmonisk flock och jag har märkt att med fler råttor än bara 2-3 så blir den mer harmonisk iom att råttorna inte behöver ha flera flockroller per råtta, eller hur man ska uttrycka sig. Jag är dessutom väldigt svag för omplaceringar så det blir en och annan som oplanerat flyttar in hit när det behövs, nu senast en 7 månader gammal hona som bodde ensam och helt isolerad i en liten hamsterbur med skitdålig mat, skitdåligt bottenmaterial, noll aktivering och så hö på det också... Då kan jag inte låta bli att ta hem rådisen :D

Marsvinen är i en flock mer än det var tänkt dock. Jag skulle skaffa en flock på 3 marsvin (vill ha minst 3 när det är flockdjur så ingen blir ensam kvar om nåt händer). Skaffade två omplaceringsgrabbar och fick senare tag på en till grabb men de första två accepterade honom inte, vilket förstås ledde till att jag blev tvungen att skaffa annat sällskap åt honom :)

I övrigt så har jag 3 hamstrar och 2 möss här hemma som akut behövde tillfälliga hem när ägaren skulle bli hemlös också, hade varit 5 burar mindre här hemma om jag inte tagit de. Jag tog de iaf sålänge och nu när det löst sig kan hon bara ta tillbaka en mus. Fick välja själv hur jag gör, om jag vill behålla, omplacera eller avliva resten och en hamster (Klimpen) och en mus (Maos) kommer jag behålla, men 2 hamstrar ska omplaceras. Den ena flyttar tillbaka till sin uppfödare på fredag och förhoppningsvis har jag ett nytt hem på gång åt den andra också :)

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 739
Senast: Shpongle
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 130
Senast: mars
·
Hemmet Kom att fundera på det här med gillestugor, kanske för att vi har två stycken och att jag just nu sitter i en... Vad har ni för...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 824
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 175

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka