Burka i Sverige

Det värsta jag vet är solglasögon med spegeleffekt! Dvs jag ser mig själv när jag pratar med personen ifråga. Jag blir helt ställd och kan inte kommunicera.
Ja, jag vill se en människas ansikte och ögon när jag pratar
Annars känns det inte som en kommunicera på ett bra sätt.
Vi säger så mycket med uttryck och kroppsspråk, så hälften försvinner med "maskering"
Att samtala med en person med burka, hade därför inte tilltalat mig alls.
Jag skulle känt mig avklädd/ naken i samtalet, samtidigt som den andre va dold.

Det jag har fetstilat i ditt inlägg är just ett av de problem som uppstår.
Varför ska bara jag tvingas bemöta andra med tolerans, varför kan inte de andra möta mig med tolerans?
Dessutom har de antingen flytt från något dåligt eller kommit hit genom vanlig invandring. Men orsaken är att vilja bo här är för att det är ett bättre alternativ, varför vill man då inte följa de regler som det för med sig?
Det är för mig en gåta.

Men vilka regler? Vi har inga klädregler?

Om vi - i en hypotetisk situation! - som svenska kvinnor plötsligt skulle behöva fly till ett land där kvinnor generellt är väldigt beslöjade (låt säga att niqab är det vanligaste), tycker du då vi ska "följa reglerna" och börja klä oss så? Även om det inte finns någon lag alltså, utan vi ska bara i så fall anpassa oss till deras kultur.

Fast det finns ju inga regler kring klädsel här? Det är ju frågan, ska vi ha regler som specificerar vad kvinnor får ha på sig eller inte? I ett liberalt land som frotterar sig om sin jämlikhet och frihet så känns det för mig absurt att lagstifta om någon människas klädsel.
Om du ska citatsvara mig är det min ståndpunkt du bemöter, inget annat. Jag pratar inte om kvinnoklädsel alls faktiskt. Utan om att täcka ansiktet. Helt könsneutralt. Varför läser du in regler för kvinnor?

Som jag skrev innan så ser jag flera situationer när folk täcker ansiktet (vanligen för att det är kallt). Jag ser det inte som respektlöst. Jag ser det inte som respektlöst att en kvinna promenerar utomhus i en niqab heller. Men det är ju min upplevelse.
Ja, det är din upplevelse.

Förstår inte det där att du tvingas bemöta andra med tolerans. Det du förväntas göra är det enbart att inte flyga på och vara otrevlig mot en person. Är det svårt att undvika? Det är väl bara att inte prata med kvinnan? Jag gissar att hon inte bara out of the blue kom fram och pratade med dig (- eller möjligen för att fråga om vägen)?
Är det det enda jag förväntas göra? Inte prata med "kvinnan" (inom citationstecken därför att jag pratar inte om kön). Om jag jobbar på en mack? i en bank? som receptionist? i en affär? Listan kan göras oändligt lång på yrken där man måste bemöta människor.
Varför förutsätter du hela tiden saker efter dina ramar, men inte kan sätta dig in i andras (mina)?

Jag såg en massa vrålande karlar igår som skulle på fotbollsmatch med målade ansikten. Inte gick jag fram och började konversera med dem direkt.
Hur tänker Du i frågan om att det faktiskt är fri klädsel om du jobbar i en guldsmyckesaffär och det kommer i 2 personer i svarta kläder, handskar, långrock och balaclava? Känns det ok för dig? Är det bara att "låta bli att prata med dom"?
Du vill gärna vara världsvan, men sätt saker i rätt perspektiv också.
Det är inte "bara"...

På din första fråga så är mitt svar fortfarande, ja - jag vill ha ett förbud mot att täcka ansiktet så att det inte går att identifiera en person.

(jag har skrivit svar på specifika uttalanden inne i citatet med kursiv text)

Senast ändrad:

Om vi - i en hypotetisk situation! - som svenska kvinnor plötsligt skulle behöva fly till ett land där kvinnor generellt är väldigt beslöjade (låt säga att niqab är det vanligaste), tycker du då vi ska "följa reglerna" och börja klä oss så? Även om det inte finns någon lag alltså, utan vi ska bara i så fall anpassa oss till deras kultur.
Om det inte finns någon lag, nej. Finns det en lag, ja.

MEN hur många är det inte som reser på chartersemester och för att "få" gå in i en kyrka och titta måste ha en sjal över axlarna? Det köper vi utan och innan... "så måste man ju göra här".

Ursprungsfrågan är just det här med regler, men jag är för regler mot täckta ansikten - däremot är jag mot regler mot specifika klädesplagg eller liknande. Hoppas jag var tydlig nog nu.

Senast ändrad:
Om det inte finns någon lag, nej. Finns det en lag, ja.

MEN hur många är det inte som reser på chartersemester och för att "få" gå in i en kyrka och titta måste ha en sjal över axlarna? Det köper vi utan och innan... "så måste man ju göra här".

Ursprungsfrågan är just det här med regler, men jag är för regler mot täckta ansikten - däremot är jag mot regler mot specifika klädesplagg eller liknande. Hoppas jag var tydlig nog nu.

Fast att besöka en specifik byggnad är ju en stor skillnad mot att alls få vistas offentligt.

Men jag tror jag är med på vad du menar nu även om jag inte håller med (kan tänka mig regler för ställen typ banker och sådant då, men inte en mer generell regel), jag fattade "varför vill man då inte följa de regler som det för med sig?" som att du menade att kvinnor i slöja (eller varianter därav) bröt mot våra sociala regler och borde anpassa sig.

Ja, det tycker jag faktiskt.

Och jag tror faktiskt att jag, om jag flytt till ett annat land, skulle försöka anpassa mig till det landet vad gäller språkkunskaper, klädkod (även om det inte finns lag), traditioner.
Jag skulle antagligen inte börja med att försöka reformera eller ändra på det landet för att passa mitt ursprung.

Ja, det tycker jag faktiskt.

Och jag tror faktiskt att jag, om jag flytt till ett annat land, skulle försöka anpassa mig till det landet vad gäller språkkunskaper, klädkod (även om det inte finns lag), traditioner.
Jag skulle antagligen inte börja med att försöka reformera eller ändra på det landet för att passa mitt ursprung.

Men det är väl stor skillnad på att försöka reformera eller ändra på ett land, och att helt enkelt inte själv leva efter deras seder?

Jag hade inte valt att låta bli att beslöja mig som något slags protest, utan helt enkelt för att det betyder inte för mig vad det betyder för dem.

Men det är väl stor skillnad på att försöka reformera eller ändra på ett land, och att helt enkelt inte själv leva efter deras seder?

Jag hade inte valt att låta bli att beslöja mig som något slags protest, utan helt enkelt för att det betyder inte för mig vad det betyder för dem.

Fast är det verkligen skillnad?
Visst, det är att dra lite stora växlar på det hela.

Men krav kommer ju på att av (muslimskt) religiösa skäl ändra skolmaten, ändra kalenderhelger (röda dagar), ändra till könssegregerad undervisning, könssegregerade öppettider på badhus.
Det är väl att ändra på ett helt land/samhälle?

Att inte själv leva efter ett lands seder är ju att exempelvis låta bli att fira det nya hemlandets högtider/helger, men att inte nödvändigtvis "skylta" med det. Eller att därhemma gå klädd hur man vill, men om man går ut, sticker man inte ut för mycket mot ursprungsbefolkningen.

Att välja att gå utan burka/slöja i ett land där det är sed att kvinnor gör det utomhus, är att demonstrativt visa upp något annat.
Vilket jag nog tycker är onödigt. Om jag nu skulle fly till Saudi.

Fast är det verkligen skillnad?
Visst, det är att dra lite stora växlar på det hela.

Men krav kommer ju på att av (muslimskt) religiösa skäl ändra skolmaten, ändra kalenderhelger (röda dagar), ändra till könssegregerad undervisning, könssegregerade öppettider på badhus.
Det är väl att ändra på ett helt land/samhälle?

Att inte själv leva efter ett lands seder är ju att exempelvis låta bli att fira det nya hemlandets högtider/helger, men att inte nödvändigtvis "skylta" med det. Eller att därhemma gå klädd hur man vill, men om man går ut, sticker man inte ut för mycket mot ursprungsbefolkningen.

Att välja att gå utan burka/slöja i ett land där det är sed att kvinnor gör det utomhus, är att demonstrativt visa upp något annat.
Vilket jag nog tycker är onödigt. Om jag nu skulle fly till Saudi.

Ja jag tycker det är väldigt stor skillnad på att själv inte ha slöja på mig, och på att börja verka för att andra kvinnor i det nya samhället ska sluta ha slöja på sig. Enorm skillnad, till och med.

Samma sak där? Skillnaden ligger mellan att inte förändra sig själv vs att kräva förändring av andra.

Jo men i de andra exemplen krävs ju ändring av övriga.
Man önskar könssegregerade öppettider på badhuset. Det innebär att män inte får bada vissa tider.

Jag håller, som sagt, med om att burka nog inte ska förbjudas.
Men jag ser problem som kommer som följd av att "vi" i Sverige backar för krav som minskar individens frihet.
Burkan är ett uttryck för den ofriheten och jag tycker inte att den ofriheten ska vara accepterad.

Det kanske innebär att man måste lagstifta - eftersom det är uppenbart att vi inte i exempelvis SFI-undervisningen lyckas få fram den individuella frihet som faktiskt finns i Sverige på gott och ont (på ont på så sätt att individualismen också övergår i egoism många gånger).

Jo men i de andra exemplen krävs ju ändring av övriga.
Man önskar könssegregerade öppettider på badhuset. Det innebär att män inte får bada vissa tider.

Jag håller, som sagt, med om att burka nog inte ska förbjudas.
Men jag ser problem som kommer som följd av att "vi" i Sverige backar för krav som minskar individens frihet.
Burkan är ett uttryck för den ofriheten och jag tycker inte att den ofriheten ska vara accepterad.

Det kanske innebär att man måste lagstifta - eftersom det är uppenbart att vi inte i exempelvis SFI-undervisningen lyckas få fram den individuella frihet som faktiskt finns i Sverige på gott och ont (på ont på så sätt att individualismen också övergår i egoism många gånger).

Jag tycker att resonemanget blir lite bakvänt. Du har själv redan satt citattecken runt vi och det är precis där du halkar tycker jag. Jag anser att vi ska anpassa livet i Sverige så att det funkar för oss alla som bor här. Om det innebär att bara kvinnor får bada i kommunens badhus onsdagar 16-19 så tänker jag att det är en anpassning som är fullt möjlig att smälta. Även för män.

Hur tänker Du i frågan om att det faktiskt är fri klädsel om du jobbar i en guldsmyckesaffär och det kommer i 2 personer i svarta kläder, handskar, långrock och balaclava? Känns det ok för dig? Är det bara att "låta bli att prata med dom"?
Det är inte "bara"...

På din första fråga så är mitt svar fortfarande, ja - jag vill ha ett förbud mot att täcka ansiktet så att det inte går att identifiera en person.

(jag har skrivit svar på specifika uttalanden inne i citatet med kursiv text)

Jag är inte så världsvan tror jag... beroende på hur man definierar det, ser mig inte som någon globetrotter utan är rätt nöjd här hemma. :) Men jag bor i ett mångkulturell område, arbetar med människor från andra kulturer, och jag har bott utomlands i omgångar.

Har du hängt med i diskussionerna om romernas klädsel? Att många romska kvinnor blivit utkastade från butiker för att de anklagas för stöd och för att gömma saker i sina stora kjolar. Det är väl liknande att bli misstänksam emot någon som kommer med ex chador och handskar, enbart baserat på kläderna. Att det GÅR rent praktiskt att snatta betyder ju inte att du kommer att snatta.

Jag tycker att resonemanget blir lite bakvänt. Du har själv redan satt citattecken runt vi och det är precis där du halkar tycker jag. Jag anser att vi ska anpassa livet i Sverige så att det funkar för oss alla som bor här. Om det innebär att bara kvinnor får bada i kommunens badhus onsdagar 16-19 så tänker jag att det är en anpassning som är fullt möjlig att smälta. Även för män.
Ja om vi börjar i badhuset vissa tider... Hur långt ska vi sen gå?
Jag tror att det är frågan Hur lång ska vi gå med anpassningen till andra religioner i Sverige...som oroar många.

Har du hängt med i diskussionerna om romernas klädsel? Att många romska kvinnor blivit utkastade från butiker för att de anklagas för stöd och för att gömma saker i sina stora kjolar. Det är väl liknande att bli misstänksam emot någon som kommer med ex chador och handskar, enbart baserat på kläderna. Att det GÅR rent praktiskt att snatta betyder ju inte att du kommer att snatta.
Dålig parallell anser jag.
Du väljer att bagatellisera och hitta nya vägar i debatten som inte alls berör frågan. Dina "argument" gör inte att jag ändrar mig.

Men du, Lager är genomgående väldigt pedagogisk och trevlig i den här diskussionen tycker jag. Varför är du så spydig? Jag tolkar det inte som att hen "vill vara världsvan" utan att hen helt enkelt har vana och erfarenhet av att leva i mångkulturella områden. Det är vi flera som är. Man blir lite mindre rädd för det som bryter mot normerna då tror jag, vi är vana vid alla möjliga olika sorters människor.

Vore jag som du skulle jag försöka hitta nån volontärtjänst hos Röda Korset eller så. Lite svenskträning eller liknande. Då skulle du få träffa massa olika sorters människor och så skulle du se att en kvinna med någon form av slöja, oavsett hur täckande den är, är lika mycket sin egen person och individ som vi är utan. Då kanske du skulle slippa den där rädslan :).

Men du, Lager är genomgående väldigt pedagogisk och trevlig i den här diskussionen tycker jag. Varför är du så spydig? Jag tolkar det inte som att hen "vill vara världsvan" utan att hen helt enkelt har vana och erfarenhet av att leva i mångkulturella områden. Det är vi flera som är. Man blir lite mindre rädd för det som bryter mot normerna då tror jag, vi är vana vid alla möjliga olika sorters människor.

Vore jag som du skulle jag försöka hitta nån volontärtjänst hos Röda Korset eller så. Lite svenskträning eller liknande. Då skulle du få träffa massa olika sorters människor och så skulle du se att en kvinna med någon form av slöja, oavsett hur täckande den är, är lika mycket sin egen person och individ som vi är utan. Då kanske du skulle slippa den där rädslan :).
Nu är vi där igen...
Du vet inget om mig och mitt liv, alltså kan du inte svara eller argumentera för vad JAG ska göra.
Angående Lager så behöver väl inte hen en försvarare? eller?!
Håll dig till sakfrågan och läs inläggen är mitt tips.

Dålig parallell anser jag.
Du väljer att bagatellisera och hitta nya vägar i debatten som inte alls berör frågan. Dina "argument" gör inte att jag ändrar mig.

Jag är inte ute efter att du måste ändra dig - du får känna, tycka och tänka vad du vill. :) Jag vill få förklara att jag inte känner, tycker, eller tänker som du i detta.

Varför är det en dålig parallell mellan den romska kjolen och en chador? Om vi pratar om ditt exempel med snatteri i guldsmedsaffären?

Vad är det som du tycker att jag bagatelliserar? Kvinnors rättigheter/frihet? Din rädsla?

Förstå mig rätt, jag är nyfiken, har inte behov av att trycka till någon.

@Scata Men vad arg du är? Det var bara ett förslag från min sida. Du är rädd skriver du och det är ett så känsligt ämne att du blir arg över att nån blev så paff över det att den skrattade. Uppenbarligen kan det vara en bra grej att jobba på den rädslan, istället för att andra människor ska anpassa sin klädsel efter dig. Det hör definitivt till sakfrågan.

För övrigt säger jag alltid ifrån när jag tycker att någon är onödigt spydig eller otrevlig, särskilt mot nån som varit väldigt sansad och trevlig i diskussionen. Det är inget att blir arg över :).

Liknande trådar

Kultur Med tanke på de andra trådarna. Vilken är den sämsta filmen ni sett? Det finns ju många, men om ni måste välja ut just en och peka på...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 480
Senast: Enya
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 924
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Att jag suger på att komma igång med matlagning är känt sedan länge, men det hindrar mig ändå inte från att vilja utforska nya recept...
2
Svar
22
· Visningar
2 292
Senast: Exile
·
Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 543
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar